Borussia Dortmund, echipă de top din fotbalul german, a anunţat un contract de sponsorizare pe mai mulţi ani cu Rheinmetall, companie din Germania şi unul dintre cei mai mari producători din industria de apărare din Europa. Financial Times şi alţi observatori interpretează afacerea ca pe cel mai recent semn al schimbării atitudinii Germaniei faţă de industria războiului.
Cu o Rusie care aruncă din ce în ce mai multe resurse în războiul pornit contra Ucrainei, guvernul celei mai mari economii europene a făcut din reînarmarea ţării o prioritate. Asocierea ei cu războiul nu mai este ceva tabu. Parteneriatul dintre Borussia şi Rheinmetall reprezintă prima dată când un producător german de armament sponsorizează o echipă din Bundesliga.
Logoul Rheinmetall poate să fie de acum încolo expus pe panourile publicitare de pe stadioane şi pe fundalul conferinţelor de presă, dar nu şi pe tricourile jucătorilor. Nu că Rheinmetall ar avea nevoie de publicitate. Cursa europeană a reînarmării i-a adus deja clienţi, şi încă unii de top. Unul este guvernul Ungariei. Acolo, premierul Viktor Orban este un împătimit al fotbalului. Poate nu întâmplător echipa sa de suflet, Ferencvaros, este campioana ţării neîntrerupt din 2018 încoace.
Presa locală arată că, mai nou, guvernul lui Orban încurajează semnarea unui acord de sponsorizare între Ferencvaros şi Gazprom, monopolul rus al exporturilor de gaze naturale de care, cu câteva excepţii, cea mai notabilă fiind Ungaria, ţările din Uniunea Europeană încearcă să se îndepărteze.
Un ziar maghiar scrie că acest contract este un secret cunoscut de toţi, iar Bloomberg îl interpretează ca pe un indicator al eforturilor Ungariei de a menţine legăturile cu Moscova.
Orban a răspuns zvonurilor spunând că încurajează noile investiţii în ţara sa. „Cu cât sunt mai multe companii internaţionale care investesc în sportul maghiar, cu atât mai bine“, se arată într-un comunicat transmis de ministerul de externe maghiar către Bloomberg. Înainte de războiul din Ucraina, Gazprom a fost partener al UEFA şi a fost sponsor al echipei germane FC Schalke 04.
În prezent în Europa mai sponsorizează clublul sârb de fotbal Steaua Roşie Belgrad. Serbia este considerată una din puţinele aliate europene ale Rusiei. Ungaria este printre puţinele ţări din UE care după începerea invaziei ruse a încheiat un nou acord pe termen foarte lung de import de gaze cu Rusia. Germania, cândva cel mai mare client european al Gazprom, a renunţat la gazele ruseşti şi importă gaze naturale lichefiate. Unele vin din ţările arabe din Golf. Tot de acolo vine şi Qatar Airways, companie aeriană binecunoscută.
Qatar Airways a fost până anul trecut unul din sponsorii principali ai FC Bayern Munchen, loc trei în actualul sezon al campionatului Germaniei. Colaborarea de 20 de milioane de euro pe an cu qatarezii a încetat la presiunea fanilor germani, care au criticat ceea ce ei consideră a fi încălcări ale drepturilor omului în Qatar, inclusiv în tratamentul aplicat muncitorilor migranţi care au lucrat la proiectele de infrastructură pentru Cupa Mondială Fifa 2022. Altfel, Bayern Munchen are printre sponsori o constelaţie de mari companii locale. Dintre acestea, se remarcă Audi, cu o colaborare de peste două decenii, Deutsche Telekom, Adidas, Siemens, Allianz şi producătorul de bere Paulaner.
Dintre sponsorii campioanei Germaniei Bayer Leverkusen se remarcă Bayer, companie germană şi unul dintre cei mai mari jucători din industria chimică din lume. Este şi normal să fie aşa. Bayer a fondat şi deţine clubul care-i poartă numele. Compania a fost lovită dur de criza gazelor ruse. Acum, când Germania s-a reorientat în ceea ce priveşte sursele de energie, echipa sa de fotbal a devenit anul acesta pentru prima dată campioana Germaniei. Leverkusen a câştigat anul acesta şi cupa. În Franţa, lidera Paris Saint Germain se afişează alături nu doar de Qatar Airways, ci şi de ministerul turismului din Qatar. Aceste parteneriate reflectă o colaborare mai largă dintre statul francez şi Qatar. Franţa este principalul investitor al ţării arabe. Însă investiţiile sale sunt depăşite valoric de cele făcute de Qatar în Franţa.
Doar anul acesta emiratul s-a angajat ca până în 2030 să investească în Franţa zece miliarde de euro în sectoare unde inovaţia este la ea acasă, cum ar fi cele ale tranziţiei energetice, semiconductorilor, inteligenţei artificiale şi sănătăţii. Se poate spune că sunt sectoare strategice pentru viitorul economic. Este preţul plătit de Franţa în efortul de a-şi construi o poziţie strategică avatajoasă pe scena globală. Pentru acest lucru, Parisul nu ezită să apeleze la din ce în ce mai puternicele state arabe pentru a-şi făuri alianţe. Altfel, un alt sponsor important pentru Paris Saint Germain este Nike. În Italia, lista sponsorilor primelor două clasate Napoli şi Lazio iese în evidenţă prin mixul de tehnologie şi lux, de companii locale şi asiatice.
Emblemele Emporio Armani, MSC Cruises şi eBay apar pe tricourile albastre ca marea şi cerul ale Napoli, dar şi cea a Upbit. Aceasta din urmă este o platformă de tranzacţionat criptomonede din Coreea de Sud. Dacă guvernul italian caută să-şi întărească industria de tehnologie şi să-şi întemeieze una a semiconductorilor, unde Coreea de Sud este unul din campionii lumii, prin parteneriatul cu Upbit Napoli arată că vrea să-şi extindă baza de fani, şi amprentă comercială, în Asia, în Coreea de Sud. La Lazio ciudăţenia de pe lista sponsorilor este Mizuno, un producător de îmbrăcăminte sportivă din Japonia. Mizuno este furnizorul echipamentelor echipei italiene. Un alt partener este Aeroitalia, companie aeriană italiană foarte tânără, fiind lansată în 2022. Ea s-a extins între timp şi în România. „Intrusul“ este Binance, platformă digitală de schimb valutar cu sediul în Hong Kong.