Info

onStrategy (#74) Tarifele pentru maşinile electrice chinezeşti devin o realitate; Starbucks are o problemă de...aşteptare îndelungată; Care este strategia Apple pentru Inteligenţa Artficială?

onStrategy (#74) Tarifele pentru maşinile electrice...

Autor: Sorin Anagnoste

16.05.2024, 11:57 293

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

Tarife pentru maşinile electrice chinezeşti şi alte categorii (ex. baterii, panouri solare, etc)

 

Preşedintele Joe Biden majorează tarifele pentru maşinile electrice, panourile solare, oţelul şi alte bunuri fabricate în China. Casa Albă a anunţat o taxă la frontieră de 100% pentru maşinile electrice din China, ca parte a măsurilor de contracarare a ceea ce consideră a fi practici comerciale neloiale şi de protejare a locurilor de muncă din SUA. China s-a opus acestor majorări şi a promis represalii. Analiştii sugerează că tarifele sunt în mare parte simbolice, menite să consolideze sprijinul într-un an electoral dificil. Acest lucru vine în urma criticilor din partea fostului preşedinte Donald Trump, care a susţinut că politicile lui Biden ar dăuna industriei auto americane. Biden a afirmat necesitatea de a împiedica China să domine piaţa maşinilor electrice şi a altor bunuri esenţiale. Noile tarife, care afectează importuri în valoare de 18 miliarde de dolari, includ creşteri semnificative ale tarifelor pentru maşinile electrice şi taxe pentru celulele solare şi anumite metale. În pofida avertismentului Chinei privind impactul negativ asupra cooperării bilaterale, administraţia Biden a subliniat că aceste măsuri sunt cruciale pentru asigurarea unei aprovizionări sigure cu produse esenţiale pe plan intern, reflectând o schimbare a politicii comerciale americane în direcţia protecţionismului.

 

Noile tarife vamale - pe scurt:

 
  • semiconductori - de la 25% la 50% până în 2025
  • anumite produse din oţel şi aluminiu - de la 7,5% la 25% în 2024
  • vehicule electrice - de la 25% la 100% în 2024
  • bateriile cu litiu şi mineralele critice - de la 7,5% la 25% în 2024
 
  • celule solare - de la 25% la 50% în 2024
  • macarale de la navă la ţărm - de la 0% la 25% în 2024
  • mănuşi medicale şi chirurgicale din cauciuc - de la 7,5% la 25% în 2026
 

Alte informaţii:

 

1/ Istoric vorbind, “inflaţia” de maşini şi echipamente a început cu 1980 având Japonia, Coreea de Sud şi Germania în prim plan, dar acestea sunt ţări ‘prietene’, în timp ce China este un concurent. Cu partenerii de afaceri se poate negocia, cu concurenţii nu atât de mult.

2/ Japonia, Coreea de Sud şi Germania au deschis fabrici în toată SUA, lucru care nu se va întâmpla cu producătorii auto chinezi, deşi aceştia vor deschide (şi vor forţa) intrarea pe piaţă prin Ungaria (în Europa) sau Mexic (în America de Nord)

3/ Dependenţa de software-ul chinezesc (inclusiv 5G) este o ameninţare naţională, de unde şi legea.

4/ Ceea ce este mai important este că Casa Albă a făcut referire de mai multe ori la politica "Made in China 2025". "Made in China 2025" ar trebui să fie citită de orice student sau profesionist în afaceri pentru a înţelege mai bine care este problema de fond. Tarife, Casa Albă, Made in China 2025

 

Acţiunile Starbucks se prăbuşesc cu 12% pe fondul vânzărilor slabe

Parcurgând articolele şi postările şi răspunsurile CEO-ului, Howard Schultz, înţeleg că una dintre principalele probleme de bază este timpul lung de aşteptare.

Soluţia: Simplificarea etapelor de realizare a produselor (inclusiv dezvoltarea de aparate interne pentru a face unele dintre aceste etape). Oamenii nu vin la Starbucks pentru cafeaua artizanală.

Dar, poţi face asta când trebuie să pregăteşti Pumpkin Spice Latte sau Nitro Cold Brew Coffee? Vânzări, Reguli, Blog

 

Artificial Intelligence

 

Strategia Apple AI

Toţi ochii sunt aţintiţi asupra Apple la WWDC (iunie) pentru a vedea ce va anunţa în materie de inteligenţă artificială. Iată care este părerea mea:

1/ Modele lingvistice mari (LLM) pe dispozitiv (in-house):

 

Apple se concentrează pe dezvoltarea internă a modelelor lingvistice mari pe dispozitiv. Prin valorificarea capacităţilor sale interne, Apple urmăreşte să îmbunătăţească confidenţialitatea utilizatorilor şi securitatea datelor, deoarece procesarea are loc direct pe dispozitiv, fără a fi nevoie să transmită informaţii sensibile către servere externe. Această abordare asigură, de asemenea, timpi de răspuns mai rapizi şi performanţe îmbunătăţite în aplicaţiile în timp real, cum ar fi Siri, predicţia de text şi alte funcţionalităţi AI personalizate. LLM-urile de pe dispozitiv pot fi deosebit de utile pentru sarcinile care necesită o procesare imediată, offline, oferind utilizatorilor experienţe bazate pe AI fără întreruperi şi fiabile.

 

2/ Modele lingvistice mari (LLM) alimentate în cloud (In-house):

În plus faţă de LLM-urile de pe dispozitiv, Apple investeşte în modele lingvistice mari (Large Language Models) alimentate în cloud şi dezvoltate intern. Aceste modele bazate pe cloud pot gestiona sarcini mai complexe şi mai intense din punct de vedere al resurselor, care depăşesc capacităţile de procesare pe dispozitiv. Utilizând infrastructura sa robustă în cloud, Apple poate oferi servicii puternice de inteligenţă artificială care sunt scalabile şi accesibile de pe mai multe dispozitive. Această abordare hibridă permite companiei Apple să echilibreze beneficiile procesării pe dispozitiv cu puterea de calcul extinsă a cloud-ului, permiţând aplicaţii sofisticate, cum ar fi procesarea avansată a limbajului natural, analiza datelor la scară largă şi sarcinile de învăţare automată.

 

3/ Chatbot (OpenAI cu siguranţă, Google poate):

Strategia Apple include, de asemenea, integrarea chatbot-urilor de la furnizori externi de inteligenţă artificială, cum ar fi OpenAI şi, eventual, Google. Prin încorporarea acestor tehnologii avansate de chatbot, Apple îşi poate îmbunătăţi ofertele de inteligenţă artificială cu cele mai recente inovaţii în materie de inteligenţă artificială conversaţională. Modelele OpenAI, cunoscute pentru performanţa şi versatilitatea lor ridicată, pot îmbunătăţi semnificativ serviciile de asistenţă pentru clienţi, asistenţii virtuali şi alte aplicaţii interactive ale Apple. În timp ce Google poate fi, de asemenea, o opţiune de luat în considerare, valorificarea parteneriatelor cu lideri consacraţi în domeniul IA permite Apple să ofere experienţe de IA de ultimă generaţie fără a se baza doar pe dezvoltările interne. Această abordare colaborativă asigură faptul că Apple rămâne în fruntea progreselor în materie de inteligenţă artificială, oferind utilizatorilor interacţiuni de ultimă generaţie bazate pe inteligenţă artificială. OpenAI, modele ML, mai multe LLM-uri

 

Things Happen

 

Prim-ministrul singaporez Lee Hsien Loong explică de ce nu va permite niciodată ca wokeismul occidental să prindă rădăcini în Singapore. LINK

Ascensiunea mega chiriaşilor din Manhattan, care plătesc 25.000-75.000 de dolari pe lună. LINK

Povestea de dragoste a Americii cu iaurtul s-a terminat. LINK

Sunt preţurile africane prea mari? LINK

Podcast: Brad Setser, membru senior al CFR, într-un interviu despre noile tarife vamale ale Chinei cu Jordan Scheiner. LINK

Foreign Policy are o analiză aprofundată a noii idei a Indiei sub Modi. LINK

Beijing Auto Show 2024 a fost înfricoşător pentru jurnaliştii occidentali. O revoluţie se apropie o revoluţie. LINK

 

Data

 

Abordarea germană pentru combaterea schimbărilor climatice:

 
  1. Închiderea centralelor nucleare.
  2. Continuarea exploatării minelor de cărbune şi a centralelor electrice pe cărbune.
  3. Subdeclararea semnificativă a emisiilor din minele de cărbune, cu un factor de discrepanţă de 184.
  4. Să facă neprofitabile industriile energointensive în acest proces.
 

---

 

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

 
 

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.