Constructii & Imobiliare

Sudul Capitalei ar putea atrage investiţii de cel puţin 3,5 mld. euro pentru devoltarea urbană, în urma extinderii magistralei de metrou M4 între Gara de Nord şi Gara Progresul

Andreea Hamza, Senior Director iO Partners Romania

Andreea Hamza, Senior Director iO Partners Romania

Autor: Cristina Bellu

21.05.2024, 09:47 1311

Proiectul care prevede prelungirea magistralei 4 de metrou Străuleşti-Gara de Nord, până la Gara CFR Progresul, va genera noi oportunităţi de dezvoltare în sudul Bucurestiului, notează o analiză a iO Partners, companie de servicii imobiliare cu sediul în Viena.

Astfel, în zona aflată pe o rază de 600 de metri faţă de viitoarele staţii de metrou, iO Partners estimează că există circa 47.000 de locuinţe. Arealul mai cuprinde 13 clădiri de birouri din stocul modern, totalizând o suprafaţă închiriabilă de 190.000 metri pătraţi, precum şi două centre comerciale, însumând 52.000 metri pătraţi închiriabili.

Totodată, de-a lungul traseului prelungirii M4 există cel puţin 140 de hectare de foste platforme industriale care ar putea trece printr-un proces relativ rapid de regenerare urbană.

“Într-un scenariu rezervat de dezvoltare, numai pe aceste foste platforme industriale ar putea fi construite aproape 30.000 de apartamente, considerând 85% din suprafaţă construită potenţială, circa 200.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri (8% din suprafaţă construită) şi 120.000 de metri pătraţi de spaţii de retail (5% din suprafaţa construită). Alţi 57.000 de metri pătraţi ar putea primi alte funcţiuni comunitare precum şcoli, clinici, centre de agrement. Toate acestea ar însuma investiţii de cel puţin 3,5 miliarde de euro”, spun consultanţii de la iO Partners.

Estimarea reprezintă doar un scenariu de dezvoltare dintr-o multitudine de variante posibile şi nu are în vedere planuri sau intenţii concrete ale dezvoltatorilor imobiliari.

La finalul lunii aprilie, Primăria Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti, în calitate de lider de asociere, alături de Ministerul Transporturilor, Metrorex, Consiliul Judeţean Ilfov şi Sectorul 5 al Capitalei, a anunţat că procedura de licitaţie publică în vederea desemnării proiectantului şi constructorului/constructorilor care urmează să extindă magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord-Gara Progresul este publică în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SICAP).

Potrivit studiilor de specialitate deja întocmite, traseul noii linii de metrou M4 va avea 14 staţii, care vor fi amenajate între staţia Gara de Nord 2 şi staţia Gara Progresul, şi care va traversa teritoriul sectoarelor 1, 4 şi 5, precum şi al comunei Jilava din judeţul Ilfov.

Sectorul 4 a depus deja cererea de finanţare în valoare totală de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, ce vor fi accesaţi prin „Programul Transport” al Uniunii Europene 2021-2027.

„Încet-încet zona de sud prinde contur ca un perimetru cu amplu potenţial de dezvoltare şi care va contribui într-o măsură din ce în ce mai mare la dezvoltarea economiei capitalei. Cu siguranţă, vom vedea în următorii ani o creştere a calităţii proiectelor imobiliare lansate în această parte a oraşului şi atragerea unui spectru mult mai diversificat de investitori”, spune Andreea Hamza, Senior Director iO Partners Romania.

Dezvoltarea reţelei de metrou a avut un efect major asupra stimulării regenerării urbane şi în zona de Est. Astfel, dezvoltarea zonei Pallady, o fostă mare platformă industrială, a fost favorizată de extinderea liniei M3 de metrou. Acest factor a atras investii semnificative în dezvoltarea de centre comerciale însumând o suprafaţă de circa 120.000 de metri pătraţi, şi ansambluri rezidenţiale noi, totalizând peste 8,000 de unităţi.

În momentul de faţă, dezvoltarea mai rapidă a infrastructurii în nord creează discrepanţe faţă de sudul Bucureştiului, cu toate că şi această zonă are un potenţial mare de dezvoltare, concentrând cartiere rezidenţiale cu densitate ridicată. Această discrepanţă generează şi un trafic rutier masiv dintre zona de sud, preponderent rezidenţială, spre nord, care concentrează poli importanţi de birouri. Acest dezechilibru se reflecta şi în preţurile de vânzare ale locuinţelor, cu un ecart care poate ajunge şi la 120%, mai notează analiza realizată de iO Partners.