Business Internaţional

Un semnal pentru UE: companiile auto din China asaltează Turcia cu fabrici după ce guvernul lui Erdogan a suprataxat importurile de maşini electrice pentru a proteja marca naţională Togg

Un semnal pentru UE: companiile auto din China asaltează...

Autor: Catalina Apostoiu

17.06.2024, 00:05 184

Compania chinezească SAIC Motor este pe punctul de a semna un memorandum cu o companie turceas­că pen­tru o fabrică auto în Turcia, a anunţat un executiv de top al acesteia la câteva zile după ce Ankara a anunţat că va impune tarife suplimentare pe importurile de autovehicule din China, scrie Daily Sabah.

Turcia va impune un tarif suplimentar de 40% pe importurile de maşini din China pentru a stopa o posibilă deteriorare a soldului contului curent şi a-şi proteja con­structorii auto locali, a anunţat ministerul turc al comerţului la începutul acestei luni.

Tariful suplimentar va fi stabilit la o sumă minimă de 7.000 de dolari pe vehicul, cu efect din 7 iulie.

Decizia a fost luată după ce Tur­cia impusese deja în martie 2023 un tarif suplimentar de 40% pe importurile de maşini electrice din China, ducând tariful total la 50%, în condiţiile în care guvernul preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan se pregătea să lanseze prima maşină electrică autohtonă.

Chiar şi după prima decizie de majorare a tarifelor, vânzările chinezilor au continuat să crească în forţă. Pe primele zece luni din 2023, aceştia comercializaseră maşini electrice de 184 milioane de dolari în Turcia, deja dublul întregului an 2022.

Turcia este a şasea piaţă auto ca mărime din Europa şi o piaţă importantă pentru constructorii chinezi.

Acum, după a doua majorare a tarifelor, constructorii auto chinezi se înghesuie să-şi construiască uzine în Turcia. Pe lângă SAIC Motor, Chery s-a arătat la rândul său interesat să investească în Turcia.

Ankara încearcă să atragă constructorii auto chinezi să investească în Turcia. Oficiali de top au vizitat recent multiple companii chineze şi au purtat discuţii la nivel înalt.

Kagan Dagtekin, CEO al Dogan Trend Otomotiv, a sugerat că tariful suplimentar conţine oarecum un mesaj adresat constructorilor chinezi de a acţiona dacă au apetit pentru investiţii.

Numărul brandurilor chineze care pătrund pe piaţa turcă a accelerat în ultimii doi ani. Importurile de maşini electrice şi tradiţionale din China au reprezentat aproximativ 8% din vânzările totale locale în perioada ianuarie-mai 2024.

Pentru China, Europa, una dintre cele mai mari pieţe auto ale lumii, este deosebit de importantă. Producătorii chinezi, în încercarea de a ocoli măsuri comerciale cum sunt tarifele, decid să investească în unităţi de producţie locale.

La nivel european, tarifele mai mari anunţate de UE recent vor încuraja firmele chineze să construiască unităţi de producţie de volum mare în ţări prietenoase cu China ca Ungaria, a declarat Eugene Hsiao, de la Macquarie Capital, pentru Nikkei.

Este prea devreme pentru a spune ce impact vor avea noile tarife europene asupra companiilor chineze, dar credem că anunţul UE va accelera planurile de localizare ale acestora, se arată de asemenea într-o notă a Goldman Sachs.