Business Internaţional

Război comercial cu China, dezastru pentru constructorii auto germani. Care ar putea fi efectele tarifelor suplimentare anunţate de UE pe maşinile electrice chinezeşti? Vor funcţiona acestea?

Război comercial cu China, dezastru pentru constructorii...

Autor: Catalina Apostoiu

13.06.2024, 00:06 130

UE va impune tarife de până la aproape 50% pe maşinile electrice chinezeşti, ignorând avertismentele gu­vernului german că decizia riscă să declanşeze un răz­­boi comercial cos­tisitor cu Beijingul.

Comisia Euro­peană a anunţat con­structorii auto că va aplica tempo­rar tarife adiţionale cuprinse între 17% şi 38% pe maşinile electrice chineze începând de luna viitoare. Tarifele vor fi aplicate peste tarifele existente de 10% pe toate maşinile electrice chinezeşti.

Exportatori majori printre care BYD, cel mai mare pro­du­cător de EV-uri la nivel mondial, şi Geely vor suporta tarife adiţio­nale cuprin­se între 17 şi 20%. Tesla „ar putea primi un tarif calculat individual“.

Comisia a anunţat că ancheta sa a dezvăluit că lanţul de aprovizio­na­re cu EV-uri este „masiv subven­ţionat în China şi că importurile de ma­şini electrice chi­ne­zeşti prezintă o ameninţare pentru industria UE“.

Deşi ancheta a avut drept ţintă constructorii auto chinezi, tarifele mai mari vor afecta şi unii constructori auto occidentali, în frunte cu Tesla, cât şi BMW şi Renault, notează Bloomberg.

Dacă nu va fi găsită o soluţie în urma discuţiilor care vor avea loc cu oficialii chinezi, noile tarife se vor aplica din 4 iulie.

Camera Chineză de Comerţ din UE şi-a exprimat „şocul, dezamăgirea gravă şi profunda nemuţumire“ cu privire la noile măsuri.

Tarifele, susţinute de Franţa şi Spania, vor genera miliarde de euro pentru bugetul UE annual în condiţiile în care vânzările de EV-uri chineze cresc în Europa, potrivit Financial Times. China a exportat maşini electrice de 10 mld de euro în UE în 2023, doublându-şi cota de piaţă anul trecut la 8%, conform analiştilor Rhodium Group. Iar procentul ar putea continua să crească, potrivit grupului de lobby Transport & Environment.

Ancheta anti-subvenţii va continua până pe 2 noiembrie, când tarife definitive, în mod tipic pentru cinci ani, ar putea fi aplicate.

Acţiunile unora dintre cei mai mari constructori auto din Europa au scăzut pe fondul temerilor privitoare la posibilele măsuri retaliatorii din partea Chinei, scrie Reuters.

„Măsurile sunt un dezastru pentru constructorii auto germani“, arată Frank Schwoppe, de la University of Applied Sciences FHM Hannover. „China este de departe cea mai importantă piaţă pentru toţi constructorii auto germani. Totuşi, cei francezi, pentru care piaţa este una nesemnificativă, ar urma să beneficieze de pe urma măsurilor anunţate“.

Potrivit lui Philippe Houchois, analist la Jefferies, constructorii auto germani sunt loviţi de o „teamă de retailere“.

China a semnalat că este gata să retalieze, ameninţând cu măsuri la nivelul sectoarelor agriculturii, aviaţiei şi maşinilor cu motoare mari.

The Wall Street Journal arată că tarifele anunţate de UE sunt încă foarte mici în raport cu cele decise de SUA recent, iar prin urmare impactul acestora asupra fluxului de EV-uri chineze către continent va fi probabil unui redus.

Tarifele în sine nu vor stopa probabil influenţa în creştere a constructorilor auto chinezi.

La rândul lor, executivii auto chinezi argumentează că dacă ar fi în faţa unei alegeri corecte, consumatorii europeni ar prefera probabil maşinile chineze, nu doar pentru preţul redus, dar şi pentru că sunt mai bune.