Eveniment

Bugetul alocat de companii pentru beneficii extrasalariale a ajuns la aproape 800 de lei per angajat. Cel mai mult cheltuiesc companiile din servicii financiare, cu un buget mediu de circa 790 de lei pe lună

Autor: Ramona Cornea

02.06.2024, 12:31 372

Companiile din IT şi software sunt pe poziţia a doua în clasament, cu o medie de puţin peste 800 de lei pe lună, iar pe următoarele poziţii sunt industria şi comerţul Interesul pentru pensiile private ca beneficiu extrasalarial a crescut anul trecut Valoarea cheltuită pe pensiile private a fost de 17 mil. lei în 2023, în creştere cu 23% faţă de anul precedent.

Bugetul alocat de companii pentru beneficii extrasa­lariale a ajuns la aproape  800 de lei per angajat, arată studiul Benefit realizat de compania  de beneficii extrasalariale Edenred România. Studiul analizează evoluţia şi tendinţele actuale din industria beneficiilor extrasalariale din România.

Pentru anul 2024, reprezentanţii Edenred estimează un buget mediu de aproape 900 de lei per angajat pe lună.

„Am observat că este o constantă ca bugetul să crească cel puţin cu 10%, în 2023 faţă de 2022 am avut o creştere de 12,5%, ceea ce înseamnă că beneficiile reprezintă în continuare o oportunitate foarte bună pentru angajatori să amelioreze o parte din presiunea financiară pe care contextul legislativ, fiscal sau inflaţionist o pun pe nevoile angajaţilor. Anul acesta ne aştep­tăm şi vedem din estimări, că se păs­trează creşterile, în ciuda contextului fiscal nefavorabil pentru unele dintre beneficiile pe care le avem”, a spus Ovidiu Bîrsă, director comercial, Edenred România, în cadrul unei conferinţe de presă.

Aşadar, bugetul mediu lunar alocat beneficiilor extrasalariale oferite de companii angajaţilor a crescut în 2023 cu 12%, de la 696 lei la 783 lei. Topul industriilor, din punctul de vedere al bugetelor alocate per angajat, este condus de companiile din servicii financiare, cu un buget mediu per angajat de 988 lei pe lună, urmat de IT & software, cu 803 lei pe lună, industrie şi comerţ cu bugete similare, 716 lei/lună şi respectiv 712 lei/lună.

„Angajaţii văd o posibilitate de creştere pe zona materială atunci când vorbim de tichetul de masă. Practic, tichetul de masă a crescut de două ori în ultimele 11 luni, prima creştere de la 30 la 35 lei în iunie, iar începând cu 1 ianuarie, de la 35 la 40 lei. Practic, ele reuşesc cumva să compenseze celelalte minusuri pe care le au angajaţii când e vorba despre venituri”, a mai spus reprezentantul Edenred. În topul celor mai accesate beneficii extrasalariale în platforma Edenred Benefit se află turismul, cu o creştere de 58% faţă de 2022, cadourile – beneficii în natură, cu o creştere de 35% faţă de anul precedent, şi cadourile oferite pentru ocazii speciale, cu o creştere de 18%. Următorul beneficiu preferat de angajaţi, cu o creştere de 63% faţă de anul 2022, este reprezentat de telemuncă, devansând beneficiile din zona de sănătate, locul cinci, şi pensiile private, aflate pe locul şase. Topul exclude tichetele de masă, care rămân în continuare beneficiul preferat de angajaţii din România.

„Ceea ce e interesant este să găsim aici turismul, sportul şi activităţile culturale ca fiind cele cu o creştere semnificativă faţă de anul anterior. Ele sunt strâns legate de nevoile angajaţilor de a se relaxa şi de a ajunge la un echilibru între tot ce înseamnă muncă şi viaţă personală”, a spus Ovidiu Bîrsă.

Un interes crescut în ceea ce priveşte beneficiile extrasalariale a fost în direcţia pensiei private. Principalii interesaţi de acest beneficiu rămân cei născuţi înainte de anii ‘80, însă în 2023 a crescut interesul şi în rândul generaţiilor Z şi Y, care au tranzacţionat acest beneficiu cu 48% mai mult faţă de anul anterior.  Valoarea cheltuită a fost de 17 mil. lei în 2023, în creştere cu 23% faţă de anul precedent.

„Cred că sunt aspecte foarte importante pentru noile dorinţe ale angajaţilor. Dacă vorbim de pensii, dacă până acum preferinţele generaţiilor X şi baby boomers erau pensiile private, iată că şi cei din generaţiile Y şi Z au început să vadă pensia privată ca pe o metodă prin care să îşi asigure siguranţa financiară pe termen lung”, spune reprezentantul Edenred.

Ediţia din acest an a studiului Benefit este realizată în parteneriat cu Humanistic, companie de consultanţă în domeniul resurselor umane şi mediul organizaţional, şi OLX Locuri de muncă.

„Vedem acum crescând interesul faţă de beneficiile legate de sport. Vedem şi creşterea în zona de turism, care are o mare legătură cu asta pentru că a fost o compensare a perioadei în care a fost pandemia. Mai este şi un concept de beneficiu care se leagă un pic de polywork sau workation, adică ne luăm două - trei săptămâni în vacanţă în Grecia, în Turcia şi lucrăm şi două - trei săptămâni de acolo”, a spus  Mihai Zânt, managing partner, Humanistic, în cadrul conferinţei de presă. Cezar Cârligeanu, head of sales în cadrul OLX România, Portugalia şi Bulgaria, susţine că, indiferent de generaţie, toată lumea valorizează cam aceleaşi beneficii: salariul şi beneficiile extrasalariale.

„Partea bună este că ecartul dintre salariu şi următoarele preferinţe a scăzut. Salariul era undeva în trecut primordial, apoi beneficiile extrasalariale, dar şi celelalte aspecte. Este vorba de timp până la urma urmei, este timpul pe care-l au pentru familie, timpul pe care îl petrec până la birou, flexibilitatea programului de muncă, dacă lucrează în mod hibrid sau de la birou în întregime. Această preferinţă are legătură cu siguranţa locului de muncă. Dacă în ultimii ani nu prea am mai văzut acest aspect în lumina reflectoarelor, pentru că părea că toată lumea are un loc de muncă sigur şi că există oportunităţi, în ultimul an vedem că siguranţa locului a apărut în acest clasament. Este un semn de întrebare, vedem nişte mişcări care se întâmplă în piaţă”, a detaliat el.

Cezar Cârligeanu, head of sales, OLX România, Portugalia şi Bulgaria: Dacă în ultimii ani nu prea am mai văzut siguranţa locului de muncă în lumina reflectoarelor, pentru că părea că toată lumea are un loc de muncă sigur şi că există oportunităţi, în ultimul an vedem că siguranţa locului a apărut în acest clasament.

Mihai Zânt, managing partner, Humanistic: Vedem acum crescând interesul faţă de beneficiile legate de sport. Vedem şi creşterea în zona de turism, care are o mare legătură cu asta pentru că a fost o compensare a perioadei în care a fost pandemia.

Ovidiu Bîrsă, director comercial la Edenred România: Am observat că este o constantă ca bugetul să crească cel puţin cu 10%. Anul acesta ne aşteptăm să se păstreze creşterile, în ciuda contextului fiscal nefavorabil pentru unele dintre beneficii.