Eveniment

Valea Oltului şi podul Giurgiu–Ruse, două dintre cele mai tranzitate drumuri din România, se închid în plin sezon de concedii şi întârzie exporturi de miliarde de euro. „Vor fi costuri logistice suplimentare, întârzieri în livrarea mărfurilor. Va fi grav“

Peste 1,5 milioane de români ar urma să treacă prin vama Giurgiu în iulie şi august. „Se va ajunge la cozi care se vor întinde pe kilometri. Ne dorim să se repare podul, dar să se amâne lucrările până la 1 octombrie”.

Peste 1,5 milioane de români ar urma să treacă prin vama Giurgiu în iulie şi august. „Se va ajunge la cozi care se vor întinde pe kilometri. Ne dorim să se repare podul, dar să se amâne lucrările până la 1 octombrie”.

Dacia are 2.200 de transporturi de camioane pe săptămână pe Valea Oltului Şi Ford este afectat, pentru că primeşte componente din centrul ţării FAN Courier are zilnic în jur de 150-200 de curse pe Valea Oltului: Dacă eu întârzii o oră în Timişoara, am 100 de curieri care stau degeaba şi deci am 100 de ore pierdute” Companiile spun că înţeleg necesitatea de a închide Valea Oltului, dar acest lucru ar fi trebuit făcut într-o altă perioadă, pentru ca efectele să fie mai reduse.

Şoferii care călătoresc în interes personal, dar şi angajaţii com­paniilor de transport şi de curierat se pregătesc de zile grele în trafic după ce Valea Oltului şi podul Giurgiu–Ruse, două dintre cele mai tran­zitate drumuri din România, vor fi în­chise, potrivit anunţurilor făcute de autorităţi.

Miercuri, ministrul trans­porturilor Sorin Grindeanu a anunţat că Valea Oltului se va închide timp de o lună, în perioada 8 iulie – 9 august, motivul fiind derularea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti. Circulaţia va fi oprită doar pe parcursul zilei, nu şi noaptea. Motivul îl reprezintă lucrările de pe un lot al autostrăzii 1 Sibiu-Piteşti care presupun defrişarea pădurii, ceea ce pune în pericol circulaţia pe DN 7 Valea Oltului. Rutele alternative urmează să fie anunţate de autorităţi.

„Aceste lucrări nu pot fi făcute sub trafic, ar pune în pericol viaţa celor care trec prin zonă. Din 8 iulie până în 9 august vor fi făcute aceste lucrări care sunt foarte necesare pentru autostrada Sibiu–Piteşti. Nu există alte variante. Vrem autostradă, trebuie să facem aceste lucrări. În această lună, colegii mei de la CNAIR împreună cu poliţiştii vor comunica rutele alternative”, a spus Sorin Grindeanu, citat de Mediafax.

Potrivit CNAIR, alternative la Valea Oltului sunt Valea Prahovei şi Valea Jiului.

În ceea ce priveşte podul Giurgiu–Ruse, într-o postare pe pagina de Facebook a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se precizează că „autorităţile bulgare au decis să reabiliteze secţiunea de pod care este în administrarea acestora. Pentru reparaţii, drumarii bulgari vor închide câte o bandă şi se va circula alternativ pe cealaltă bandă”.

Podul este administrat dual, atât de România, prin CNAIR, cât şi de Bulgaria, iar momentan, pentru derularea unor lucrări de decopertare, va fi închis pe un singur sens, urmând ca ulterior să se decidă dacă va fi sau nu închis total circulaţiei rutiere, a spus Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, într-o declaraţie de presă. Lucrările vor dura în total doi ani.

Valea Oltului se va închide timp de o lună, iar motivul îl reprezintă lucrările de pe un lot al autostrăzii 1 Sibiu­­–Piteşti care presupun defrişarea pădurii, ceea ce pune în pericol circulaţia pe DN 7.


Companiile vizate de aceste măsuri spun că înţeleg necesitatea de a închide Valea Oltului, dar acest lucru ar fi trebuit făcut într-o altă perioadă, pentru ca efectele să fie reduse.

„Am fi dorit să fim consultaţi referitor la această decizie. O întrerupere de o lună a transporturilor pe timpul zilei înseamnă costuri logistice suplimentare. Ar fi fost bună o altă perioadă pentru aceste lucrări, iar până atunci să se facă altele. Doar Dacia are 2.200 de transporturi de camioane pe săptămână pe Valea Oltului. Şi Ford este afectat, pentru că primeşte componente din centrul ţării. De exemplu, în luna august, Dacia se află în remont, adică o perioadă în care producţia se opreşte, nu se mai face aprovizionarea cu componente, se fac revizii şi doar se livrează maşini, ceea ce se poate face noaptea. Atunci ar fi fost un moment mai bun pentru închiderea drumului. Aprovizionarea cu componente nu poate fi însă făcută doar noaptea, pentru că s-ar aglomera depozitele”, spune Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

El spune că rute alternative ar putea fi culoarul Rucăr–Bran, Petroşani-Deva sau DN1, dar oricum îngreunează mult activitatea producătorilor de maşini. Transfăgărăşanul nu poate fi o soluţie, deoarece, adaugă Adrian Sandu, nu poate susţine gabaritul platformelor care transportă maşini.

Şi podul Giurgiu–Ruse va fi închis timp de două luni începând cu data de 9 iulie. Se va închide aşadar o singură bandă, rutele alternative fiind podul Calafat–Vidin şi traversarea cu bacul de la Călăraşi.

„Deja în vamă erau timpi foarte mari de aşteptare, acum va fi şi mai rău”, mai spune Adrian Sandu de la ACAROM.

Închiderea acestei artere este cu atât mai importantă cu cât aceasta este calea tranzitată de români când pleacă în vacanţă în Bulgaria sau în Grecia, adică exact în această perioadă de vară.

„Dacă într-adevăr se întâmplă (închi­derea podului Giurgiu–Ruse – n. red.), va fi grav. După estimările noastre, 1,5 milioane de români vor trece prin vama Giurgiu în iulie şi august. Se va ajunge la cozi care se vor întinde pe kilometri, iar ceea ce mă şochează este că se anunţă cu câteva zile înainte. Ne dorim să se repare podul, dar să se amâne lucrările până la 1 octombrie. Am transmis prim-mi­nistrului, vedem ce poate să facă”, spune Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Şi companiile de curierat vor fi afectate de măsura închiderii Văii Oltului.

„Noi cred că avem zilnic pe acolo în jur de 150-200 de curse, înmulţit cu numărul de kilometri care trebuie parcurşi în plus, la care se adaugă şi timpul, impactul e foarte mare. Dacă eu întârzii o oră în Timişoara, am 100 de curieri care stau degeaba şi deci am 100 de ore pierdute. Nu am calculat încă impactul, dar va fi foarte mare. Iar asta se va traduce într-o întârziere a coletelor către clienţii finali”, spune Adrian Mihai, CEO-ul FAN Courier, liderul pieţei de curierat din România.

La fel de grav este şi pentru transportatori, care îşi duc mărfurile pe cele două drumuri intens tranzitate.

„Din Ruse încărcăm pentru un mare producător auto maşini pe care le ducem în Germania. Orice rută alternativă înseamnă costuri în plus, întârzieri în livrarea mărfurilor, plata realizată mai târziu de client, toate se vor reflecta în cashflow. Aceste decizii s-au luat acum, când deja pe aceste trasee era trafic mai mare având în vedere că este şi perioada vacanţelor”, a spus Alexandru Dobra, directorul de dezvoltare al companiei Sorcani din Sibiu, cu afaceri de 88,4 milioane de lei.