Intenţia actualului guvern de a număra salariaţii din sectorul public şi a crea o bază de date completă cu veniturile salariale ale acestora întâmpină o puternică rezistenţă, în pofida încercărilor, cel puţin declarative, ale reprezentanţilor Ministerului Muncii de a face un „inventar“ al tuturor angajaţilor la stat din România.
Guvernul a hotărât ca toţi bugetarii să fie „număraţi“ la fel ca angajaţii din privat, prin intermediul unei aplicaţii a Inspecţiei Muncii, însă unii bugetari – cum sunt angajaţii Ministerului Apărării sau cei din serviciile speciale – sunt exceptaţi, parţial, de la regulă.
„În Revisal vor intra toţi angajaţii din sectorul public (cu tot cu medici, profesori şi magistraţi), fără întreprinderi de stat însă. MApN şi SRI au obligaţia de a raporta anonimizat, dar păstrează registrele la ei“, a spus Dragoş Pîslaru, ministrul muncii, într-un răspuns transmis prin SMS-uri unor întrebări ale ZF de clarificare privind categoriile de angajaţi de la stat care vor intra în evidenţa Revisal.
La începutul acestei săptămâni s-a publicat în Monitorul Oficial o hotărâre de guvern (HG 877/2016) pentru modificarea legii de înfiinţare a Revisalului, un soft folosit de inspectorii de muncă din 2011 încoace pentru a ţine evidenţa contractelor de muncă din mediul privat. Noua hotărâre de guvern prevede includerea în acest registru şi a angajaţilor de la stat, pentru care în prezent nu se făceau astfel de raportări.
Scopul Revisal a fost acela de a înlocui cărţile de muncă tradiţionale cu un „dosar“ electronic al fiecărui angajat, al cărui traseu profesional poate fi văzut prin interogarea acestei baze de date. Inspectorii de muncă folosesc datele din Revisal atunci când se duc în control, întrucât pot verifica foarte uşor dacă o persoană este angajată, ce tip de contract are (cu normă întreagă sau parţială, pe perioadă determinată sau nedeterminată) şi data la care a început munca.
„Măsura este bună pentru că scopul este acela de a se şti câţi angajaţi sunt în sectorul public. Mi se pare că există o eroare, că nu la Inspecţia Muncii trebuia să fie trimise aceste date, ci baza de date să fie gestionată fie de Ministerul Muncii, fie de cel al Finanţelor, care trebuie să ştie cum să facă bugetul anual pe baza informaţiilor din acest registru. a explicat Emilian Duca, consultant al Tax&Business Solutions.
Dincolo de problemele legate de confidenţialitatea unor date, este o măsură bună, pentru că de fiecare dată când se discută de o măsură cu Ministerul Muncii nu se ştie câţi angajaţi sunt la stat“, a explicat Emilian Duca, consultant fiscal în cadrul companiei Tax&Business Solutions.