Prima numire de manageri "privaţi" la compania de stat Tarom a ridicat două mari semne de întrebare: de ce doar doi dintre cei şapte manageri numiţi în board au experienţă în domeniul transportului aerian (deşi legea prevede ca toţi să aibă experienţă în domeniul de activitate al Tarom) şi dacă numirile lui Lucian Isar (fost ministru al mediului de afaceri) şi Valentin Macec (consilier al ministrului transporturilor) au fost făcute după ce aceşti candidaţi au fost evaluaţi de către consultanţi.
ZF a întrebat atât Ministerul Transporturilor, cât şi consultanţii în recrutare de ce nu au toţi membrii consiliului de administraţie al Tarom experienţă în domeniul de activitate al companiei, având în vedere că legea impunea această obligativitate. În articolul 28 din Ordonanţa 109/2011, legea care stă la baza procedurii de introducere a managementului privat la companiile de stat, este specificat clar că în cazul întreprinderilor publice-societăţi comerciale "consiliul de administraţie este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă în activitatea de administrare/management a/al unor întreprinderi publice profitabile sau a/al unor societăţi comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice". Cu alte cuvinte, consultanţii nu aveau de ce să pună pe listele scurte transmise către minister manageri cu experienţă în alte sectoare de activitate decât cel al transportului aerian. Reprezentanţii PwC, George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias nu au răspuns acestei întrebări, susţinând că de activitatea de comunicare în acest proiect se ocupă beneficiarul (adică Ministerul Transporturilor), deşi la începutul proiectului atât PwC, cât şi George Butunoiu făceau declaraţii în presă privind stadiul proiectului.
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor nu au oferit însă un răspuns clar la această întrebare.
"Selecţia membrilor consiliului de administraţie s-a realizat, în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (5) din OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, de către expertul independent (Asocierea Pricewaterhouse Coopers Tax Advisors & Accountants SRL, D&B Davis şi Baias SCA şi George Butunoiu Group SRL), pe baza criteriilor stabilite de acesta potrivit alineatului (6) al articolului invocat anterior", au răspuns reprezentanţii ministerului. În alineatele menţionate de către reprezentanţii ministerului se precizează doar că este "obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative: a) au înregsitrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro; b) au cel puţin 50 de angajaţi". Mai mult, în alienatul 6 invocat de Transporturi se precizează că aceste criterii de selecţie sunt stabilite de comisia sau, după caz, de expertul independent, cu luarea în considerare a specificului şi complexităţii activităţii societăţii comerciale.
La cea de-a doua întrebare, legată de posibilitatea ca nominalizarea lui Valentin Macec şi a lui Lucian Isar în funcţiile de membri ai CA să fi fost făcută fără ca aceşti candidaţi să treacă prin procesul de recrutare şi selecţie făcut de către headhunteri, reprezentanţii Transporturilor au spus:
"Recrutarea tuturor membrilor consiliului de administraţie s-a efectuat potrivit prevederilor OUG nr. 109/2011, prin aceeaşi procedură de selecţie, de către expertul independent, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei. În acest context, menţiunile dvs. nu sunt justificate întrucât toţi candidaţii au traversat procesul de evaluare al expertului independent", au spus aceştia.
Cu toate acestea, nici Valentin Macec şi nici Lucian Isar nu se aflau pe listele scurte de candidaţi pentru poziţia de membri în consiliul de administraţie al Tarom care au fost făcute publice de către revista Tir Magazin, listă pe care însă Ministerul Transporturilor nu şi-a asumat-o în mod oficial.
Aceste întrebări rămân valabile însă şi pentru următoarele proceduri de recrutare şi selecţie a membrilor în consiliile de administraţie şi a directorilor generali ai companiilor de stat.
Recrutarea la Tarom, un contract de 200.000 de euro
Procesul de introducere a managementului privat trebuia să reprezintă o adevărată "revoluţie" în cadrul companiilor de stat, experienţa acumulată de manageri în societăţile comerciale fiind vitală pentru eficientizarea acestora.
Consorţiul de firme care a recrutat manageri "privaţi" pentru consiliul de administraţie al Tarom - consultanţii de la PwC, head-hunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias - a fost mandatat de ministerul Transporturilor să recruteze 53 de membri în consiliile de administraţie şi directori generali pentru zece companii de stat din subordinea ministerului. Contractul are o valoare de 200.000 de euro şi prevede recrutarea şi selecţia de manageri pentru companii precum CFR Infrastructură, CFR Călători, Tarom, Metrorex, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) sau Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti.
Doar doi dintre cei şapte membri aleşi prin procedura de managerment privat în consiliul de administraţie al Tarom au experienţă în industria aviaţiei, aceştia fiind Heinrich Vystupil, care a condus reprezentanţa în România şi Moldova a operatorului aerian Austrian Airlines, şi Valentin Macec, fost preşedinte al consiliului de administraţie Tarom şi care acum ocupă funcţia de consilier personal al ministrului Transporturilor.