ZF 24

Uniunea Transportatorilor Rutieri spune că închiderea Văii Oltului timp de o lună şi a unei benzi a podului Giurgiu-Ruse va creşte costurile companiilor şi va crea probleme de distributie. ”Restricţiile de circulaţie să fie aplicate în anumite intervale orare„

Uniunea Transportatorilor Rutieri spune că închiderea...

Autor: Roxana Rosu

04.07.2024, 17:01 51

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnaleazã faptul că restricţiile de circulaţie, care urmează să fie instituite Valea Oltului în perioada 8 iulie – 9 august pentru lucrări de defrişare, alături de închiderea unei benzi pe partea bulgarã a Podului Giurgiu-Ruse pentru o perioadă de două luni, vor afecta activitatea operatorilor de transport rutier, care se confruntã deja cu creşterea accizelor la motorinã, timpii mari de aşteptare la frontiere şi cu restricţii de circulaţie instituie de autorităţi din cauza caniculei.

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri că traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis timp de o lună, începând din 8 iulie pânã în 9 august, pe timp de zi, iar şoferilor le vor fi recomandate rute ocolitoare.

Rutele ocolitoare vor fi stabilite vineri, 5 iulie, iar restricţiile de circulaţie vor intra în vigoare luni, 8 iulie 2024.

Transportatorii cer Ministerului Transporturilor aplicarea restricţiilor de circulaţie în intervale orare în care se înregistrează cele mai scăzute valori de trafic pe Valea Oltului, iar pentru traficul rutier pe Podul dintre Giurgiu şi Ruse, acesta sã se realizeze astfel încât sã nu se ajungă la timpi şi mai mari de aşteptare ca în prezent – camioanele aşteaptă frecvent 36 ore să intre în România.

„Închiderea circulaţiei pe timp de zi este o problemă considerabilă. În alte ţări se lucreazã 24/7 pentru realizarea acestor lucrări, dar în România mediul de afaceri şi cetăţenii absorb cu uşurinţă aceste costuri suplimentare, ceea ce determinã autoritãţile sã nu îşi modifice abordarea”, se arată în comunicatul UNTRR.

Potrivit transportatorilor, decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un efect perturbator asupra lanţului de aprovizionare. Transportatorii vor trebui sã îşi ajusteze itinerariile, ceea ce va duce la creşterea costurilor operaţionale. Închiderea va forţa multe camioane sã utilizeze rute alternative, mai lungi şi mai costisitoare, cum ar fi DN1 prin Valea Prahovei, deja cunoscutã pentru aglomeraţia sa​.  

De aemenea, rutele alternative propuse de minister nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7.

”Aceste rute sunt deja congestionate şi nu oferã infrastructura necesarã pentru a suporta un trafic suplimentar intens, ceea ce va conduce la întârzieri suplimentare şi la creşterea riscurilor de accidente. Devierea traficului de mare tonaj pe drumuri alternative mai puţin adaptate va crea un risc suplimentar pentru siguranţa rutierã în zone care nu sunt pregãtite sã gestioneze volumul de transport rutier cu camioane de pe Valea Oltului”.

UNTRR solicitã autoritãţilor sã consulte industria transporturilor rutiere în avans asupra oricãror decizii privind lucrãrile de infrastructurã majore, pentru a permite companiilor sã se pregãteascã corespunzãtor, asigurând rute alternative care pot absorbi traficul suplimentar şi sã ofere suportul logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrãrilor.

În ceea ce priveşte Podul dintre Giurgiu şi Ruse, deşi Guvernul a aprobat pe 28 iunie o Hotãrâre privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) - Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac cu program de lucru permanent, aceastã mãsurã nu va rezolva blocajul care se va crea dupã aplicarea restricţiilor de circulaţie.

Podul Prieteniei este tranzitat de 1400 camioane pe fiecare sens zilnic, sau 2800 de camioane pe ambele sensuri.

Potrivit UNTRR, în prezent existã traversãri cu bacul/ferry la Zimnicea, Bechet, Turnu Mãgurele, Cãlãraşi, se va deschide şi cel de la Giurgiu (Ostrovul Mocãnaşul), însã accesul camioanelor de 40 t este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru cã drumurile nu sunt reabilitate, iar capacitatea acestor bacuri/ferry este limitatã la maximum 200 camioane/24h, dacã se opereazã cu bacuri de 18 camioane, sau de 70 camioane/24h, dacã se opereazã cu bacul/ferry de 6 camioane, cu traversare la fiecare 2 ore, dar nu în intervalul orar de la miezul nopţii pânã la 5 sau 6 dimineaţa.

De asemenea, drumul din Bulgaria de la Calafat - Vidin cãtre Sofia este unul dificil.

„Prin aceste mesaje de lipsã de predictibilitate şi abordãri heirupiste, cu transferul costurilor cãtre economia privatã, şi cu menajarea costurilor antreprenorilor care lucreazã pentru stat, Guvernul României penalizeazã competitivitatea economiei naţionale şi transmite un mesaj negativ puternic potenţialilor investitori care îşi doresc predictibilitate. Având în vedere ritmul extrem de lent de dezvoltare a infrastructurii rutiere în România, cu cca 30km de autostradã anual în ultimii 30 de ani, ar trebui ca lucrãrile de construcţie sã se deruleze fãrã perturbarea majorã a traficului”, se mai arată în comunicat.