Analiză

Ianuarie este o lună bună pentru industria mobilei şi clinicile private, incertă în retail şi slabă pentru restaurante

Ianuarie este o lună bună pentru industria mobilei şi clinicile private, incertă în retail şi slabă pentru restaurante

Autor: Ioana David, Bogdan Alecu

30.01.2012, 19:00 746

Protestele din ultima perioadă şi vremea rea s-au simţit în conturile companiilor, efectele întinzându-se însă numai pe parcursul câtorva zile, fără să afecteze semnificativ rezultatele din întreaga lună ianuarie, relevă o analiză a Ziarului Financiar.

În industria mobilei şi a clinicilor private, companiile se aşteaptă ca această lună să fie bună, în timp ce în industria auto vânzările slabe sunt puse mai degrabă pe seama lipsei programului Rabla. Singurii mai afectaţi au fost properietarii de restaurante, în timp ce în retail tendinţa nu este clară încă.

"Protestele sau vremea nu au influenţat prea mult vânzările de maşini, mai ales în această perioadă. Cea mai mare problemă este reprezentată în continuare de importurile de maşini second-hand care trebuie fiscalizate în condiţiile în care statul numai din TVA pierde anual aproape 150 milioane de euro", a spus Nicolae Sorescu, directorul grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki, Citroën şi Cadillac.

Clienţii de maşini aşteaptă "Rabla"

În ceea ce priveşte volumul vânzărilor, şeful grupului Rădăcini este de părere că vor exista vânzări de aproximativ 4.000 de maşini în prima lună a anului, în scădere cu 10% faţă de perioada similară a anului trecut.

"Au existat grupuri auto care la finele anului trecut au avut vânzări mai ridicate, iar o parte din acestea vor fi "transferate" în ianuarie, astfel încât să nu existe diferenţe foarte mari", a spus Sorescu.

Potrivit dealerilor auto, "anul" vânzărilor de maşini are în realitate zece luni, în condiţiile în care ultimele două săptămâni din decembrie, primele două din ianuarie şi luna august sunt perioade în care clienţii vizitează destul de rar showroomurile.

Cum băncile dau mai greu şi mai scump credite pentru maşini, dealerii auto se aşteaptă să înceapă din nou să vândă maşini către persoane fizice odată cu demararea programului de casare, prin care statul asigură un "discount" de 2.700 de euro, valoarea aferentă a celor trei tichete.

"În piaţă sunt acum trei tipuri de clienţi - cei care aşteaptă demararea programului "Rabla", cei speriaţi de noua taxă de poluare şi care aşteaptă să vadă ce se întâmplă şi firmele care încă nu şi-au pus la punct bugetul pe acest an şi mai amână achiziţiile", a spus Nicolae Sorescu, directorul grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki, Citroën şi Cadillac.

Şi la nivel naţional dealerii auto aşteaptă de mararea programului "Rabla", mai ales în regiunile slab industrializate unde nu există un număr mai ridicat de firme care să achiziţioneze maşini.

"În ianuarie am vândut două utilitare Ford şi avem o cotă de piaţă de 20% pe regiune, iar în aceeaşi perioadă am vândut trei autoturisme, toate către firme. Abia în martie ne aşteptăm să vindem din nou către persoane fizice", a spus Adrian Mărăşescu, directorul de vânzări al dealerului Ford PlusAuto din Craiova. Anul trecut compania care deţine două centre Ford în Craiova, unul în Slatina şi un altul la Drobeta-Turnu Severin.

În retail tendinţa nu s-a conturat încă

În reţeaua de magazine Profi, deţinută de fondul de investiţii Enterprise Investors, se observă o uşoară scădere a traficului.

"Deşi ianuarie nu s-a încheiat încă, observăm deja o uşoară scădere a numărului de clienţi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut", a spus Gaetan Pacton, director operaţional al Profi Rom Food.

În condiţiile în care businessul Profi a fost de 616 mil. lei (146,6 mil. euro) în 2010, anul trecut cifra de afaceri a reţelei a depăşit 800 mil. lei (186 mil. euro). Profi a mizat puternic pe expansiune în ultimii trei ani reuşind să îşi dubleze reţeaua de magazine. Astfel, la finalul lui 2008 reţeaua număra 52 de unităţi faţă de 108 la finalul lui 2011.

Pe de altă parte, francezul Patrick Espasa, directorul genaral al Auchan România, cu vânzări brute de 433 mil. euro în 2011 pe piaţa locală, s-a arătat interesat de situaţia protestelor din ultimele zile, deşi spune că nu a resimţit o scădere a numărului de clienţi sau a vânzărilor de la începutul acestui an.

Un start bun în industria mobilei

Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, cel mai mare jucător din industria locală a mobilei, se aşteaptă ca luna ianuarie să fie mai bună comparativ cu aceeaşi lună din 2011, deoarece "startul" a fost foarte bun.

"Luna ianuarie a început foarte bine comparativ cu ianuarie anul trecut, însă în 2011 furtunile de zăpădă au venit mai devreme. Totodată protestele au influenţat şi ele puţin anul acesta", a spus Dan Şucu. Rezultatele bune ale Mobexpert de la acest început de an vin după ce în 2011 grupul a revenit pe creştere, cu un plus de 3%, în linie cu previziunea iniţială, după scăderi ale rulajului în 2009 şi 2010. Şucu a fondat Mobexpert în 1993, iar în prezent reţeaua numără 32 de magazine şi hipermagazine, dar şi fabrici de mobilă. Potrivit calculelor ZF, în 2011, grupul a avut o cifră de afaceri de aproximativ 113 mil. euro.

În categoria oamenilor de afaceri optimişti cu privire la debutul anului 2012 se numără şi Mihai Marcu, unul dintre acţionarii MedLife, cel mai mare operator de servicii medicale private după cifra de afaceri, "Manifestaţiile nu s-au simţit deloc în business, iar blocajul şi temperaturile scăzute de până la minus 10 grade Celsius determină o scădere la jumătate a fluxului de pacienţi", a spus Mihai Marcu. El a adăugat că anul 2012 a început "incredibil de bine".

Compania este controlată de familia Marcu, dar din acţionariat mai fac parte SGAM (în prezent Amundi) şi IFC (divizia de investiţii private a Băncii Mondiale). Cifra de afaceri a MedLife a fost de puţin sub 50 mil. euro anul trecut, potrivit unor estimări anterioare. Operatorul a fost cel mai dinamic din piaţa serviciilor medicale private anul trecut, deschizând trei spitale, dar şi clinici.

Dragoş Petrescu, 41 de ani, proprietarul lanţului de restaurante City Grill şi administratorul Caru' cu Bere, a spus că întreaga comunitate de business din centrul Capitalei a avut de suferit din cauza evenimentelor din ultima perioadă, însă nu a oferit cifre concrete spunând că luna nu a fost închisă încă. Omul de afaceri, cu o experienţă de peste un deceniu în domeniul restaurantelor, are businessuri pre cum City Grill (cinci restaurante), Buongiorno (două restaurante), Caru' cu bere (1 restaurant), Hanu' Berarilor Oprea Soare, Hanu' Berarilor Elena Lupescu, City Café şi altele.