Auto

Europa s-a blocat în cursa globală a bateriilor pentru economia verde. Producătorii europeni taie din investiţii, îngheaţă planuri, renunţă la fabrici şi proiecte. Puterea şi influenţa chinezilor în industrie cresc

„Industria bateriilor din Europa a apărut din vise mari, din bani mulţi şi din mare grabă, dar acum tremură“, a spus un investitor important în industria maşinilor electrice. „Toate companiile care nu sunt susţinute de mari conglomerate sau nu sunt chineze vor muri.“

„Industria bateriilor din Europa a apărut din vise mari, din bani mulţi şi din mare grabă, dar acum tremură“, a spus un investitor important în industria maşinilor electrice. „Toate companiile care nu sunt susţinute de mari conglomerate sau nu sunt chineze vor muri.“

Autor: Bogdan Cojocaru

11.07.2024, 21:46 304

Prima a fost Northvolt, o companie vedetă suedeză, cel mai bine finan­ţat start-up european şi marea spe­ranţă a Europei în cursa globală a bateriilor pentru economia verde în care concurenţii asiatici sunt forţa domi­nantă. Compania, susţinută cu generozitate de guvernele europene, a apăsat pe butonul de resetare. CEO-ul ei Peter Carlsson a anunţat că efectuează o reevaluare strategică a modelului de afaceri şi planurilor de creştere. A lăsat indicii că expansiunea internaţională ar putea fi întâr­ziată. Uzina de baterii construită la doi paşi de cercul polar are o producţie cu mult sub capacitate.

Apoi a fost BASF, un gigant al industriei chimice germane de anvergură mondială, cu fabrici peste tot în lume. Şi acesta a a­nunţat că îşi reevaluează un plan masiv de inves­tiţii în construi­rea unei reţele glo­bale de producţie de materiale pen­tru baterii electrice. Aces­tea sunt companii emble­ma­tice pentru industria euro­pea­nă încă imatură a bateriilor electrice.

Northvolt a livrat prima baterie în 2021. Sunt semnale că sectorul frânează în condiţiile în care cererea pentru maşini electrice înce­tineşte mai peste tot, iar asaltul jucătorilor asia­tici, inclusiv chinezi, este de nestăvilit. Reeva­luarea investiţiilor, cu tăierea sau amâ­narea lor, înseamnă fabrici neconstruite, locuri de muncă necreate, cercetare şi dezvoltare îngheţate şi planuri ale comunităţilor date peste cap.

În Europa au fost amânate proiecte care ar fi avut ca rezultat o producţie de baterii sufi­cien­tă pentru a alimenta cu energie peste 2 milioane de maşini electrice timp de un an, scrie Financial Times, care citează o analiză a firmei de consultanţă în dome­niu SC Insights. „Producătorii auto europeni nu comandă ba­te­rii“, explică Andy Leyland, mana­ging director la SC Insights.

„Lipsa de planificare pe termen lung a guvernelor din Europa şi companiilor auto permite concuren­ţilor din China să ocupe părţi mari din industrie.“ Constructorii europeni de autovehicule au renunţat la planurile de elec­trificare după ce vânzările de maşini alimentate cu baterii au crescut doar cu 2,4% în regiune în primele cinci luni ale anului, până la aproxi­mativ 800.000 de unităţi. Doar în luna mai vânzările au scăzut cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Start-up-urile de baterii din Europa au fost lovite de o serie de eşecuri majore în ultimele luni. Revizuirea strategică a planurilor Northvolt înseamnă că ar putea fi amânată construirea noilor uzine din Germania, Canada şi Suedia.

Această decizie a fost luată după ce com­pania suedeză a pierdut un contract important de 2 miliarde de dolari cu BMW deoarece nu a reuşit să extindă producţia suficient de repede. Colosul german a ales în schimb compania sud-coreeană Samsung SDI. Northvolt a redus la minimum producţia de baterii de la fabrica arctică din Skelleftea după ce poliţia a lansat o investigaţie în privinţa deceselor separate a trei muncitori de acolo. Aceştia au murit departe de uzină. De asemenea, preşedintele compa­ni­ei, Jim Hagemann Snabe, care deţine şi funcţia de preşedinte al consiliului de supraveghere al Siemens, este în concediu pe caz de boală şi probabil că nu va mai reveni la muncă.

Politicienii suedezi din Borlänge sunt fu­rioşi deoarece sunt şanse mari ca Northvolt să abandoneze planurile de a construi o fabrică de catozi la ei în oraş. La BASF, construirea unei reţele globale de furnizare de materiale pentru baterii destinate vehiculelor electrice era una dintre cele două iniţiative de investiţii majore pe care compania se concentra. Cealaltă iniţia­tivă este construirea unui complex chimic de 10 miliarde euro în China, notează Reuters.

BASF şi un partener francez, compania mi­ni­eră Eramet, au anunţat luna trecută că re­nun­ţă la planurile de a investi împreună 2,6 mili­oane de dolari într-un complex de rafinare pen­tru producţia de nichel şi cobalt, materiale folo­site în fabricarea bateriilor pentru maşini elec­trice, în Indonezia. PowerCo, subsidiara produ­că­toare de baterii a Volkswagen, a amânat anul trecut pe termen nelimitat decizia de a construi o a patra fabrică de baterii în Europa, după ce în 2021 îşi propusese să construiască şase până în 2030. Chiar şi unele companii chinezeşti s-au retras din Europa.

Svolt din China a abandonat în mai planurile de a construi o fabrică de baterii în Germania, invocând incertitudinea cu privire la planificare, tarife şi subvenţii, precum şi pierderea unui client important. „Industria bateriilor din Europa a apărut din vise mari, din bani mulţi şi din mare grabă, dar acum tremură“, a spus un investitor important în industria maşinilor electrice. „Toate companiile care nu sunt susţinute de mari conglomerate sau nu sunt chineze vor muri.“ În condiţiile actuale, orice investiţie este un pariu care ţine de noroc. Şi aşa va fi mereu de-acum încolo. Însă este un pariu necesar, după cum spune un executiv al unui constructor auto european. „Europa nu-şi poate permite să renunţe la o componentă atât de importantă a lanţului de aprovizionare, atât pentru industria auto, cât şi pentru cea a stocării de energie.“ Bateriile sunt o soluţie pentru stocarea energiei produse din surse regenerabile, care, dacă nu este înmagazinată, se pierde. Northvolt a dezvoltat un astfel de sistem.