Companii

Serviciile de postvanzare prind din urma piata auto

28.09.2007, 15:01 13

Cresterea parcului national auto din ultimii ani la peste 4 milioane de autovehicule a condus la o explozie a numarului de service-uri, care au ajuns in prezent, potrivit statisticilor Registrului Auto Roman, la mai mult de 3.500 de unitati autorizate la nivel national.
Cea mai mare dezvoltare au cunoscut-o in ultimii ani asa-zisele service-uri auto captive, care apartin importatorilor sau producatorilor nationali de automobile. Acestia au fost primii care au observat potentialul pietei care inregistreaza, ca dealtfel toata regiunea Europei de Est, o crestere peste medie a parcurilor auto si a nevoii de asistenta postvanzare pentru automobile.
Piata europeana a serviciilor auto post vanzare a fost evaluata de compania de cercetare de piata Datamonitor la mai mult de 180 de miliarde de euro si prezinta un potential de crestere anuala de 3,9 milioane de euro pana in 2010.
Cresterea, alimentata in principal de cresterea constanta a parcurilor auto, prezinta un trend de depreciere a ritmului in urma cresterii duratei de viata a componentelor auto, ceea ce duce la o inlocuire mai rara, dar si a competitivitatii preturilor.
Acelasi studiu arata ca pietele in dezvoltare din Europa de Est manifesta un ritm de crestere net superior celui din pietele vest-europene ajunse deja la maturitate.
Pe masura ce rata de rentabilitate a crescut, iar activitatea service-urilor a inceput sa se apropie de 50% din cifra de afaceri a unui dealer, importatorii si retelele de retail nationale au demarat dezvoltarea. La momentul actual, fiecare din primii 10 importatori de autovehicule din tara a anuntat largirea retelei cu cel putin trei unitati retail pe an, fie prin investitii proprii, ori prin incheierea de parteneriate cu reprezentanti locali.
Daca in urma cu trei ani cea mai mare parte a afacerilor si a marjei de profit a unui dealer proveneau din activitatea de vanzare, in prezent, potrivit principalilor jucatori, procentajul ajunge in medie la 50% si tinde sa se apropie de nivelul celui din Europa de Vest, unde 60% din profitul si afacerile vanzatorilor de masini vin din activitatea de service si servicii postvanzare.
Cea mai dezvoltata retea de retail la nivel national o detine acum producatorul Automobile Dacia, cu aproape 100 de unitati, dintre care insa mai mult de jumatate comercializeaza si marcile Renault si Nissan. Nu este ceva iesit din comun, dezvoltarea de centre de vanzare 3S multibrand ( sale, service, spare parts) fiind practicata si de importatori precum Porsche Romania (cu marcile VW, Audi, Skoda, Seat si Porsche) sau GM Romania ( Opel si Chevrolet).
Pentru urmatorii trei ani, importatorii estimeaza acum cresteri mai lente, motivate doar de avansul pietei auto interne.
"Cum modificari substantiale nu au avut loc in urma integrarii in Uniunea Europeana, segmentul de service in Romania se va mari in concordanta cu cresterea pietei si cu cererea consumatorilor", au declarat reprezentantii Porsche Romania. Porsche Romania a inaugurat in primele sase luni ale anului 4 noi unitati de service, investitia medie fiind de 1,5 milioane de euro.