Mediafax.biz Exclusiv

Piaţa scade, afacerile cresc: scumpirile de peste 20% la carburanţi au protejat încasările petroliştilor de scăderea cererii cu 5%

Piaţa scade, afacerile cresc: scumpirile de peste 20% la carburanţi au protejat încasările petroliştilor de scăderea cererii cu 5%

Autor: Roxana Petrescu

13.05.2011, 11:05 130

Volumele vânzărilor de carburant la pompă, la nivelul companiilormembre Asociaţiei Române a Petrolului (ARP), Eni România, LukoilRomânia, Mol România Petroleum Products, OMV Petrom Marketing şiRompetrol Downstream, în primul trimestru al anului 2011 au scăzutcu aproximativ 5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anuluitrecut.Scăderea esterezultatul crizei economice", spun reprezentanţii ARP, organizaţiecare grupează cele mai mari companii de profil. Acestea acoperăpeste 90% din cererea de carburanţ i din România.

Datele furnizate de ARP sunt numai pentruvânzările pe segmentul de retail şi nu ţin evidenţa contractelorcomerciale ale firmelor.

Companiile petroliere explică aceastăevoluţie prin doi factori: scăderea salariilor şi a puterii decumpărare a populaţiei în decursul celor doi ani de criză, dar şiprin creşterea preţurilor la pompă.

Economia îşi revine, populaţianu

Rezultatele companiilor arată însă douăevoluţii diferite: creşteri pe segmentul comercial şi scădericontinue pe partea de retail, adică pe cea reprezentată debenzinării.

"Economia încet-încet îşi revine.Acest lucru se vede mai alesprin creşterea livrărilor către segmentul comercial şi va produceefecte în sensul creării de noi locuri de muncă sau al creşterii desalarii abia spre sfârşitul anului. Atunci se va reflecta creştereaeconomică şi în puterea de cumpărare", crede Mariana Gheorghe,director general executiv (CEO) al Petrom, cea mai mare companiedin România şi liderul pieţei petroliere.

Potrivit datelor financiare ale Petrom,vânzările totale din marketing ale companiei au fost cu 2% subnivelul înregistrat în primul trimestru al anului trecut,reflectând mai ales declinul vânzărilor cu amănuntul.

"Vânzările cu amănuntul la nivel de grup aureprezentat 63% din vânzările totale din marketing şi au scăzut cu5% faţă de primul trimestru din 2010. Vânzările comerciale la nivelde grup au crescut cu 4% comparativ cu primul trimestru din 2010datorită creşterii cererii de benzină şi motorină", se arată înraportul trimestrial al Petrom.

Rompetrol Downstream, al doilea jucător dinpiaţa carburanţilor, care are o expunere mai mică faţă de Petrom pepartea de retail, a reuşit însă să obţină volume mai mari înprimele trei luni ale anului, creşterea importantă venind dinsegmentul comercial.

"Vânzările de carburanţi au înregistrat ocreştere cu 5% în primul trimestru al anului 2011 comparativ cuprimul trimestru al anului 2010.

Această creştere a fost susţinută decantităţile vândute en-gros, zona de retail înregistrând o stagnarecomparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2010.

Cantităţile vândute în zona de retail saumenţinut la nivelul anului trecut, dar nivelul marjelor a scăzut cu9%. În zona de wholesale, compania a înregistrat o creştere cu 11%comparativ cu primul trimestru al anului anterior", explicăreprezentanţii Rompetrol Downs tream în raportul financiartrimestrial.

Vânzări mai mici, afaceri maimari

Chiar dacă cererea din benzinării acontinuat să scadă, conform datelor de piaţă primite de laAsociaţia Română a Petrolului, preţurile la benzină şi motorină auînregistrat creşteri spectaculoase, pragul de 6 lei pe litrul debenzină pentru un anumit sortiment fiind depăşit. Astfel,companiile petroliere au încasat mai mulţi bani în primultrimestru, deşi volumele vândute au fost în scădere sau înstagnare, în cel mai bun caz.

De exemplu, Petrom a raportat pe segmentulde rafinare şi marketing vânzări de 3,88 miliarde de lei (921 demilioane de euro), în creştere cu 38% comparativ cu primultrimestru al anului trecut. Rompetrol Dowstream a înregistratvânzări de 544,5 milioane de dolari (398 mil. euro), cu 21% maimult faţă de primele trei luni din 2010.

Rezultatele operaţionale au fost însă multmai slabe. Petrom a raportat o pierdere de 53 de milioane de lei(12,5 milioane de euro) în primul trimestru faţă de un rezultatpozitiv de 16 milioane de lei (3,8 milioane de euro). RompetrolDownstream a ajuns la pierderi de 24,6 milioane de dolari (17,9milioane de euro), de peste 9 ori mai mari faţă de primele treiluni din 2010.

"Rezultatele financiare au fost influenţ atenegativ de reducerea marjelor comerciale, cât şi de diferenţele decurs valutar", au explicat reprezentanţ ii RompetrolDownstream.

Petroliştii au spus de fiecare dată că nufac altceva decât să reflecte în preţuri evoluţia cotaţiilorinternaţionale la produsele petroliere, care la rândul lor au atinsmaxime istorice.

"În perioada ianuarie - martie 2011,cotaţiile internaţionale, exprimate în lei, la benzină au crescutcu 34% faţă de perioada similară a anului trecut, iar pre ţulbenzinei la pompă în T1/2011 a crescut cu 23% comparat cu T1 2010.Pentru motorină, în T1/2011 cotaţ iile internaţionale, exprimate înlei, pentru motorină au crescut cu 48% faţă de T1/2010, iar preţulmotorinei la pompă în T1/2011 a crescut cu 29% comparat cu perioadasimilară a anului trecut", spun reprezentanţii Petrom. Dincolo deevoluţ ia cotaţiilor internaţionale, care au fost propulsate laniveluri record în contextul incidentelor din nordul Africii, pepiaţa locală au mai fost câţiva factori care au dus la scumpireafără precedent a carburanţ ilor.

"Pe lângă evoluţia cotaţiilorinternaţionale, principalii factori care au influenţat evoluţ iapreţului carburanţilor au fost: creşterea TVA de la 19% la 24%începând cu 1 iulie 2010, creşterea accizelor începând cu 1ianuarie 2011 cu 3% pentru motorină şi benzină, sistarea colectăriitaxei «cent pe litru» începând cu 24 ianuarie 2011, creştereaaccizelor cu 4% pentru motorină şi benzină prin eliminareafacilităţilor pentru promovarea utilizării biocarburanţ ilor,începând cu 1 martie 2011", au mai precizat reprezentanţiiPetrom.

Chiar în ciuda acestor motive obiectiveinvocate, statisticile europene arată că petroliştii români au fostprintre cei mai grăbiţi când a fost vorba de creşterea preţurilorla pompă.

Astfel, comparând preţurile în euro pelitrul de benzină şi motorină din data de 28.03.2011 cu cele dindata de 29.03.2011, România a înregistrat a cincea cea mai marescumpire dintre cele 27 de state membre ale UE. Piaţa locală a fostdevansată numai de Cipru, Malta, Suedia şi Slovacia, ţări care nubeneficiază de avantajul unei producţii interne depetrol.