Mediafax.biz Exclusiv

Topul recruiterilor: angajaţii temporari au adus un plus de 50% în afacerile din 2010

Topul recruiterilor: angajaţii temporari au adus un plus de 50% în afacerile din 2010

Autor: Adelina Mihai

06.05.2011, 10:04 367

Dacă în perioada 2008-2009 trei din cei mai mari jucători au raportat scăderi de până la30%, în 2010 afacerile grupurilor cu activităţi în domeniulresurselor umane au înregistrat creşteri ale afacerilor, în mediecu 50- 60%.

Pentru cel de-al doilea anconsecutiv, liderul pieţei a fost Lugera& Makler, care aîncheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 34,8 milioane deeuro, în creştere cu peste 60% faţă de 2009.

Cum se explică aceastăcreştere?

"2010 a fost un an dificil pentrumajoritatea companiilor din piaţă. Pentru departamentele de HR,provocarea a fost cu atât mai mare, pentru că au fost nevoite sămenţină un nivel crescut de performanţă, cu bugete la limita deavarie. Strategia noastră a fost să ne păstrăm clienţii dinportofoliu aproape chiar dacă în anumite situaţ ii proiectele eraula limita profitabilităţii", a spus Cristina Săvuică, managingpartner la Lugera&Makler România şi Cehia.

Activităţile de"închiriere" de angajaţi au generat cea mai mare creştere abusinessurilor din această piaţă, având în vedere că angajatoriicare apelează la forţă de muncă temporară plătesc salariileangajaţilor prin intermediul firmelor de la care îi închiriază,salarii care sunt trecute în bugetul de cheltuieli al acestora şi,implicit, în cifra de afaceri.

Astfel, laînchirierea a 100 de angajaţi temporari cu un salariu net de 1.000de lei, cheltuiala totală lunară a angajatorului este de 177.500 delei (aprox. 41.400 euro), bani care sunt contabilizaţi la cifra deafaceri a agentului de muncă temporară, la care se adaugă şi uncomision aplicat la salariul brut al fiecărui angajat, care nudepăşeşte, în general, 15- 20%. Lugera& Makler, de exemplu, areîn prezent 6.500 de angajaţi temporari, faţă de 2.000 câţi avea înmartie 2008.

Era normal capiaţa să crească Pe locul doi în rândul jucătorilor din recrutareeste Adecco, cu afaceri de aproape 30 de milioane de euro, încreştere cu 55,6% faţă de 2009. Compania a plasat anul trecut 8.000de angajaţi temporari, iar cel mai mare salariu al unui angajattemporar prin Adecco a fost de 10.000 de euro.

"Flexibilizareapieţei muncii a avut deja loc încă de dinainte de intrarea învigoare a noului Cod al muncii. E un curent natural, a fost vorbade o creştere organică a nevoii de muncă temporară. Piaţa a începutsă-şi revină de la jumătatea lui 2009, iar în 2010 a fost ocreştere care a început să se stabilizeze. Cred că piaţa munciitemporare va creşte în continuare, dar mai puţin decât în 2010", aspus Florin Godean, country manager al Adecco România.

Ca şi anultrecut, cele mai mari salturi în piaţa de recrutare nu au fost întop trei jucători. Filiala austriacă a companiei de recrutare,selecţie şi plasare de personal Trenkwalder Sobis a avut ocreştere- record a cifrei de afaceri, de peste 126%, trecând pelocul 3 în topul celor mai mari jucători, cu afaceri de 19,8milioane de euro.

După ce în 2009grupul APT a pierdut o treime din cifra de afaceri din 2008, în2010 afacerile companiei s-au menţinut la un nivel constant, cums-a întâmplat şi în cazul grupului AIMS, care a avut o creştere îneuro de mai puţin de 2% a cifrei de afaceri.

Noul Cod almuncii va creşte numărul temporarilor Munca temporară a fost unuldintre cele mai dezbătute subiecte în ultimele luni, având învedere că noul Cod al muncii, intrat în vigoare la începutulacestei luni, aduce o modificare semnificativă în legislaţiaprivind angajarea de forţă de muncă temporară: perioada de angajarese va putea prelungi de la 2 ani (cum e în prezent) la 3 ani încazul acestor contracte. În România lucrează în prezent aproape50.000 de angajaţi în regim temporar, la un număr de 4,5 milioanede salariaţi şi o populaţie ocupată de aproape 10 milioane depersoane, arată statisticile recruiterilor.

Numărul esteredus comparativ cu statisticile din Polonia, unde numărultemporarilor este de patru ori mai mare, la o populaţie ocupată de14 milioane de persoane. În Germania, de exemplu, se folosescangajaţi temporari în sectorul public, iar agenţiile de muncătemporară colaborează cu agenţiile de forţă de muncă publice pentrua combate problema şomajului.

Deşi legislaţiaromânească a fost una dintre cele mai restrictive din Europa înceea ce priveşte angajarea de forţă de muncă temporară, în Româniaaceastă piaţă a avut o evoluţie impresionantă mai ales de laînceputul anului 2009 încoace.

Companiilelocale care folosesc cel mai mult angajaţi în regim temporar suntNokia, Dacia, Continental, Delphi, Celestica, Leoni, ArcelorMittalşi Flextronics, însă o mare parte dintre acestea nu vor să declarecâţi angajaţi au în regim temporar, deşi în unele cazuri - cum esteNokia - numărul temporarilor depăşeşte 1.600 de persoane dintr-untotal de 4.000 de salariaţi.

În general, lanivel european, unu din trei angajaţi temporari devine angajatpermanent. Angajarea în regim temporar oferă angajatoruluiposibilitatea de a renunţa mai uşor la acest tip de angajaţi încazul în care producţia scade, nefiind obligaţi să negocieze cuaceştia pachete compensatorii.

Marii jucătorişi-au făcut asociaţie Cele mai mari companii cu activităţi înrecrutare şi muncă temporară au înfiinţat la finele anului trecutAsociaţia Română a Agenţilor de Muncă Temporară (ARAMT), carereuneşte principalii jucători de pe piaţa agenţilor de forţă demuncă temporară şi care este formată din Adecco, Agenţia deServicii Professional, APT Resources& Services, Gi Group,Lugera&Makler, Manpower România şi Trenkwalder - care susţin cădeţin împreună 60% din piaţa totală de muncă temporară.

În general,companiile apelează la munca temporară atunci când au nevoie depersonal calificat sau semicalificat, cum ar fi operatori deproducţie sau secretari şi recepţioneri. De asemenea, companiilepot înlocui temporar angajaţii concediaţi.