Profesii

Cum pierd companiile in lipsa celor sapte ani de acasa ai angajatilor

Cum pierd companiile in lipsa celor sapte ani de acasa ai angajatilor
09.08.2009, 16:16 77

Comportamentele inadecvate ale angajatilor duc la scaderea productivitatii si aduc daune de miliarde de dolari companiilor, potrivit studiilor efectuate de profesorii britanici Christine Porath de la scoala de business USC Marshall School si Christine Pearson din cadrul scolii Thunderbird School of Global Management.

Cercetarile celor doi profesori arata ca opt din zece angajati care sunt victime ale insultelor sau carora li se distrage atentia la locul de munca pierd foarte mult timp numai gandindu-se la acest lucru. O proportie similara considera si ca angajamentul lor fata de companie a scazut, aceasta fiind o consecinta a lipsei de politete a colegilor.

Specialistii sustin ca angajatorii pot pierde peste 300 de mld. dolari din cauza scaderii productivitatii datorate accentuarii unor astfel de actiuni, pentru ca cei afectati devin mai putin performanti, isi pierd interesul de a-si depasi targetul de activitate sau pur si simplu isi cauta de lucru in alta parte.

Insa lipsa de maniere nu este resimtita doar de cei care sunt direct afectati. In mod surprinzator, studiul mai arata ca daca un client observa vreo urma de lipsa de politete intre angajatii companiei de la care cumpara, exista o sansa de 50% ca acesta sa nu mai revina in viitor.

 

Unu din cinci angajati a insultat cel putin o data pe luna

Mesajul conform caruia bunele maniere la locul de munca reprezinta mai mult decat "ceva ce ar fi bine sa existe" nu este nou. In 2007, un sondaj realizat de psihologul australian Barbara Griffin de la University of Western Sydney a scos la iveala ca unul din cinci angajati experimenteaza un incident semnificativ de lipsa de politete la locul de munca cel putin o data pe luna, ceea ce are un impact negativ in ceea ce priveste loialitatea si productivitatea angajatului. Sondajul a fost realizat pe un esantion de 54.000 de angajati.

Mai mult decat atat, lipsa de maniere ar putea sa ruineze cariere. Un procent coplesitor de 95% din executivii seniori si managerii chestionati de compania de cercetare americana NFI in 2007 arata ca bunele maniere conteaza atunci cand vine vorba despre promovarea unui angajat, intrucat doua treimi au considerat ca bunele maniere sunt extrem de importante pentru oportunitatile de dezvoltare a carierei.

Cu toate acestea, una dintre problemele puse in discutie de cercetatori este ca lipsa de maniere a unei persoane reprezinta un comportament acceptat de cel cu care intra in contact. De exemplu, una din cercetarile realizate in afara Marii Britanii arata ca doua treimi din angajatii care lucreaza in birouri intarzie in mod regulat la intalniri si raspund la telefon in timpul conferintelor sau trimit SMS-uri in timp ce au o discutie cu o persoana in interes de serviciu.

 

Certurile intre angajati sporesc productivitatea in Noua Zeelanda

Un alt studiu, realizat de Universitatea Victoria din Noua Zeelanda, arata ca insultele ar putea sa sporeasca moralul echipei, pentru ca actioneaza ca un fel de eliberare emotionala si stabileste raporturile angajatilor cu ceilalti. Insa daca acest lucru ar putea fi posibil intr-o fabrica de sapun din Noua Zeelanda, este putin probabil sa functioneze la fel de bine si in industrii cu tehnologie de ultima ora, in care activeaza companii precum Cisco Systems, unul dintre jucatorii care sunt recunoscuti drept "cultivatorii" amabilitatii la locul de munca. Dupa ce a calculat daunele pe care le provoaca lipsa de politete a angajatilor, care se ridicau la 8 milioane de dolari pe an, Cisco a pus in aplicare un plan de educare a salariatilor la nivel global, bazat pe recomandarile cercetatorilor britanici, pentru a crea un mediu de lucru mai bun.

Acest plan a inclus si recunoasterea unei vinovatii personale a fiecarui angajat, care a fost declansata tot de un comportament injositor, lipsit de respect al colegilor, care a avut un impact in eficienta muncii.

 

Lipsa de politete porneste de la executivii de top

Cercetatorii spun ca, pentru ca angajatii sa poata fi educati in sensul de a deveni mai politicosi si, implicit, mai productivi, este nevoie ca la acest proces sa participe mai ales managerii si executivii, care trebuie sa adere la cateva norme referitoare la ceea ce este si ceea ce nu este un comportament acceptabil.

"Totul incepe de la top management. De acolo ar trebui sa porneasca atitudinea de respect", a spus profesorul cercetator Porath.

Porath a mai precizat ca, atunci cand se renunta la aceasta atitudine de respect, multi angajati performanti vor pleca din companie, ceea ce va aduce pierderi pe termen lung pentru angajator.

Cu toate acestea, lipsa angajatilor performanti se resimte din ce in ce mai mult. Chiar daca rata somajului din SUA a ramas la 9,5%, cercetatoarea a mai precizat ca exista o "preocupare majora pentru executivii care activeaza in domeniul resurselor umane pentru ca acolo ne confruntam cu o lipsa de talente. Businessurile concureaza pentru angajati talentati. Daca esti un performer bun, vei fi solicitat, si de aceea trebuie sa te concentrezi sa faci performanta. Nu te lasa insultat, si gandeste-te ca ai si alte posibilitati".