Cafeneaua-bicicletă, hainele pentru copii cu „iz urban“, ciocolata învelită în felicitări cu mesaje amuzante, papioanele confecţionate din sticlă sau mâncarea cu instrucţiuni de folosire sunt doar câteva dintre cele mai „proaspete“ 20 de branduri mici româneşti descoperite de ZF în ultimul timp.
Aproape jumătate din acestea au doar câteva luni de viaţă şi pentru majoritatea antreprenorilor care le-au creat reprezintă prima încercare pe cont propriu.
Cei mai mulţi sunt foşti corporatişti cu ştate vechi, şi doar puţini au învăţat ce este antreprenoriatul imediat ce au ieşit de pe băncile facultăţii. Pentru niciunul dintre ei însă capitalul pentru o afacere nu s-a adunat uşor.
Ce şanse au noile afaceri ale României să răzbată în lupta cu nume ca Starbucks, Zara, Paul sau Brioche Dorée şi cât de mult contează brandul pentru un start-up?
„Brandul îţi deschide multe porţi, în măsura în care duce consumatorii cu gândul către ceva ce are semnificaţie pentru ei, care le trezeşte interesul. Practic, brandul, cu tot ceea ce înseamnă acesta, adică de la logo, nume la servicii, este esenţa unei afaceri“, spune Dochiţa Zenoveiov, managing director al agenţiei de branding Seed Consultants.