ZF 24

Velorevoluţia: Bicicletele iau locul maşinilor în oraşele lumii în contextul pandemiei

Velorevoluţia: Bicicletele iau locul maşinilor în...

Autor: Catalina Apostoiu

11.05.2020, 18:30 405

Carantina a paralizat traficul în condiţiile în care pan­demia a lovit multe oraşe. Acestea au început să se folo­seas­că de această oportunitate pentru a promova revoluţia bi­ci­cletelor şi a interzice maşinile în centrele lor, scrie Euractiv.

Multe oraşe ale lumii au creat benzi improvizate pentru biciclete pe străzile unde traficul obişnuia să fie foarte intens. Aceste aşa-numite „coronabenzi“ i-au făcut pe mulţi fericiţi. Aproape 10 km de noi benzi au fost create în Berlin în ultimele săptămâni şi noi rute sunt analizate. Autorităţile din Bruxelles plănuiesc la rândul lor să construiască un total de 40 km de noi benzi.

În Paris, unde traficul a scăzut cu până la 84% în perioada ianuarie-martie, primarul Anne Hidalgo a anunţat că va crea până la 50 km de benzi cât mai repede posibil. „Vrem ca această perioadă să marcheze începutul unei noi etape în cultura ciclismului şi ca bicicleta să devină într-un sens mica regină a redeschiderii“, a declarat la rândul său ministrul fran­cez al mediului Elisabeth Borne.

Pandemia pare să accelereze planurile deja desenate de oraşe cu privire la o tranziţie în trafic. În Berlin, unde prima lege naţională privind mobilitatea a fost adoptată în 2018, peste 30 mil. euro au fost investiţi oricum în infrastructura pentru biciclete în acest an. Până în 2025, Berlinul vrea să cons­­truiască aproximativ 100.000 de suporturi pentru bici­clete şi să refacă intersecţiile pentru ca acestea să fie mai puţin periculoase pentru ciclişti.

În Paris, Anne Hidalgo se foloseşte de criza coro­na­vi­­ru­sului pentru a-şi duce îndelungata bătălie împotriva aglo­meraţiei în faza decisivă.

„Nu voi permite ca Parisul să fie sufocat de maşini, simbolul poluării, după ridicarea restricţiilor anti-coronavirus“, a declarat recent Hidalgo.

Pe 29 aprilie, ministerul francez pentru tranziţie ecologică a prezentat un pachet de 20 milioane de euro pentru încurajarea parizienilor să se deplaseze mai mult cu bicicleta pe viitor.

Vocile critice nu lipsesc. „În vreme de carantină, maşina este un aliat împotriva Covid-19. Fracezii nu sunt încă pregătiţi să folosească transportul public. Trebuie să fim pragmatici“, a declarat Pierre Chasseray, preşedinte al asociaţiei şoferilor „40 millions díautomobilistes“.

Însă planurile lui Hidalgo merg mai departe. Aceasta a promis ca până în 2024 fiecare stradă din Paris să aibă o bandă pentru biciclete, fiecare pod o bandă protejată. Peste 70% din locurile de parcare din oraş vor fi desfiinţate din centrul acestuia pentru ca deplasarea cu maşina să devină din ce în ce mai neatractivă.

În Bruxelles, carantina va fi de asemenea punctul de start al unei adevărate „velorevoluţii“. Într-o scrisoase, ministerul mobilităţii Elke Van den Brandt a rugat locuitorii Bruxelles-ului să continue să se deplaseze cu bicicleta după ridicarea restricţiilor.

Dacă şi cât timp va urma populaţia astfel de sfaturi rămâne de văzut.