Auto

PwC: Parcul auto din Europa şi SUA va scădea până în 2030, dar traficul la nivel individual se va dezvolta masiv, odată cu noile concepte de ”sharing”

PwC: Parcul auto din Europa şi SUA va scădea până în...

Autor: Roxana Rosu

07.03.2018, 12:20 316

Piaţa auto mondială va suferi schimbări radicale până în anul 2030, ca urmare a noilor concepte de ”sharing”,  numărul de maşini din Europa şi SUA urmând să scadă, în timp ce în China va creşte, conform studiului Cele cinci dimensiuni ale transformării industriei auto, realizat de PwC.

Astfel, parcul auto al Europei ar putea să scadă de la 280 de milioane la 200 de milioane de autovehicule şi de la 270 de milioane la 212 milioane în Statele Unite. În schimb, China este aşteptată să-şi dezvolte parcul auto şi să atingă 280 de milioane de autoturisme, de la 180 de milioane, cât are în prezent.

”Într-o foarte scurtă perioadă de timp, condusul propriei maşini va deveni tot mai puţin practicat, în vreme ce vom asista la dezvoltarea unor concepte de mobilitate urbană de tip <<low-cost sharing>. Acest nou concept de mobilitate va fi stimulat şi de extinderea aglomerărilor urbane şi de incapacitatea reţelelor publice de transport de a ţine pasul cu ritmul acestei extinderi”, este de părere Daniel Anghel, Partener, Lider al Echipei de Servicii pentru Sectorul Automotive din cadrul PwC România.

Studiul PwC previzionează faptul că până în anul 2030, mai mult de unul din trei kilometri va fi fost parcurs printr-o formă sau alta de ”sharing”.

Această schimbare către ”ride-sharing” este strâns legată de două mega-tendinţe ale pieţei auto: popularizarea autovehiculelor electrice şi avansul foarte puternic al dezvoltării maşinilor autonome. În scenariul PwC, până în 2030, 55% din totalul de maşini noi ar putea fi electrice, în timp ce motoarele convenţionale, cu combustie internă, vor ieşi, încet-încet de pe piaţă. 

Aceste evoluţii ale pieţei auto sunt prevăzute să se petreacă, în mare parte, în paralel în Europa şi Statele Unite. În China, pe de altă parte, adoptarea mobilităţii autonome şi a celei în regim ”ride share” se va petrece mult mai rapid, comparat cu ţările din Vest. Acest lucru ar putea face din China principala ţară pentru transformarea industriei auto.

”Diferitele concepte, dezvoltări şi inovaţii ale industriei se vor antrena una pe cealaltă în crearea de noi modele de utilizare a maşinilor viitorului. De exemplu, maşinile electrice sunt considerate a fi mai robuste comparativ cu cele care au motoare cu ardere internă, datorită sistemului de propulsie mai simplu. Acest lucru s-ar putea traduce într-un avantaj semnificativ pentru conceptul de <ride-shareing>. Pe de altă parte, maşinile autonome, indiferent de tipul de propulsie, au şanse mari să devină un fel de <taxiuri robot> atunci când cele două concepte sunt aduse împreună. În altă ordine de idei, dacă analizăm dezvoltarea maşinilor electrice prin prisma reţelelor inteligente de transport de electricitate, acestea vor putea fi capabile să accepte curentul nefolosit de aceste automobile odată ajunse la destinaţie şi nu vor mai fi folosite o perioadă de timp”, este de părere Daniel Anghel, Liderul Diviziei Auto din cadrul PwC România.

Combinarea diverselor mega tendinţe va însemna de fapt schimbarea dramatică a modelului de trafic auto.

Cum din ce în ce mai mulţi oameni se îndreaptă către ”car-sharing” este foarte posibil ca până în 2030 să fie mult mai puţini proprietari de autoturisme.

Cu toate acestea, în acelaşi timp traficul la nivel individual se va dezvolta masiv. Distanţele parcurse în interes personal, la nivelul Europei, ar putea creşte cu 23% până în 2030 şi vor atinge 5,88 miliarde de kilometri. Predicţiile întrevăd o creştere de 24% în Statele Unite ale Americii şi 183% în China.

Pe lângă creşterea populaţiei, unul dintre motivele pentru aceste evoluţii este că, pe viitor, maşinile autonome vor fi folosite de oamenii care astăzi, din diferite motive, nu pot şofa. Un alt factor pentru aceste creşteri este faptul că dezvoltarea maşinilor complet autonome va genera aşa-zisele ”călătorii de transfer”, pentru că ”taxiurile robot” vor trebui să meargă din punctul A în punctul B pentru a prelua pasageri.

”Şoselele vor fi mai aglomerate, dar aglomerarea va forţa un marcaj mai bun al drumurilor care vor facilita condusul autonom care este un mod de utilizare mult mai eficient al căilor de rulare. Pe de altă parte, conectivitatea ridicată va ajuta la o mai bună eficientizare a traficului individual”, spune Kenneth Spiteri, Assurance Services Leader, Pwc România

În consecinţă, studiul PwC descrie a patra mega tendinţă ca fiind ”conectivitatea”, pe lângă celelalte, ”autoturismele electrice”, ”condusul autonom” şi ”ride-sharing”.

Scenariul PwC ia în calcul o creştere anuală cu o treime a înmatriculărilor de maşini noi în Europa care va aduce un surplus de peste 24 de milioane de maşini pe străzi până în 2030, aceasta fiind singura modalitate de a compensa uzura maşinilor în urma utilizării lor în concepte de ”car-sharing”.

Pentru Statele Unite ale Americii, un alt studiu al PwC, Autofacts, prevede o creştere de 20% a vânzărilor de maşini noi, aproximativ 22 de milioane, până în 2030. Pentru China, se aşteaptă o creştere de 35%, până la 35 de milioane de unităţi vândute în  2030.

Aceste volume vor solicita investiţii suplimentare în dezvoltarea de noi facilităţi de producţie din partea producătorilor şi furnizorilor - pentru concepte noi care să fie construite pe platforme modulare capabile să reducă costurile de producţie.