Auto

Test Auto ZF: Kia Venga, sau cum coreenii reinventează maşina bună la toate

Test Auto ZF: Kia Venga, sau cum coreenii reinventează maşina bună la toate
05.08.2010, 12:21 221

Kia continuă să extindă gama de modele asamblate în Europa cuVenga - un monovolum de clasă mică ce va concura direct cu modeleprecum Citroen C3 Picasso, Opel Meriva, Ford Fusion sau Nissan Noteşi Renault Grand Modus.

Astfel, după lovitura dată pieţei europene cu cee'd în 2007 şi2008, extinderea s-a realizat acum către modele mai mici. Ca şicee'd, Venga este proiectat de la zero în Europa, dar de aceastădată nu este fabricat în uzina din Slovacia, ci la Hyundai, înCehia, alături de i30, fabrica Kia fiind ocupată şi cu asamblareaSUV-ului Sportage.

Pe piaţa locală Venga este cel de-al treilea model de clasă mică pecare îl comercializează Kia. Întâi a fost Rio, care în prezent numai este la vânzare, după care crossoverul Soul lansat cu aproapejumătate de an în urmă. Ideea de a lansa încă un model de clasămică vine în contextul în care în primele şase luni vânzările demaşini din segmentul B au scăzut cu numai 12%, în timp cecompactele au căzut cu peste 30%.

Chiar şi aşa, Venga ar putea fi încadrată în segmentul compact caream lua în calcul dimensiunile interioare. Avem un ampatament de 2,6metri lungime şi o lăţime de aproape 1,8 metri, ceea ce îi conferăun interior suficient de spaţios pentru o patru persoane.
În habitaclu observi că au dispărut aproape de tot elementele"coreene". Acum avem materiale de bună calitate, finisări corecteşi un design teoretic inspirat dintr-un anumit tip de mobilier"made in Italy". Nu putem da un verdict în acest sens, dar designuleste unul plăcut.

Ceea ce surprinde la Venga este lista de opţionale foarte lungăpentru acest segment, mai ales dacă luăm în calcul faptul cămajoritatea clienţilor optează de obicei pentru o maşină de clasămică achiziţionează de obicei versiunea de bază. Spre exemplu,modelul testat dispunea în afara senzorilor de ploaie şi de lumină,chiar de un sistem de navigaţie şi cameră video pentru marşarier,în afară de Bluetooth şi port USB pentru MP3-Player.
Având în vedere că avem de-a face cu un MPV, accentul se pune şi pemodularitate. Astfel, bancheta spate nu numai că este rabatabilă şifracţionabilă 60:40, ci se şi poate culisa cu 130 mm pentru aextinde portbagajul de la 314 litri la 570 de litri. Dacă se şirabatează bancheta, acesta poate ajunge până la 1.253 de litri,valoare comparabilă cu cea a unui model de clasă medie.

Pe piaţa locală Venga este disponibilă cu patru motorizări - douădiesel de 1,4 litri şi 1,6 litri de 90CP şi 220 Nm, respectiv 128CP şi 260 Nm. Pe benzină sunt disponibile alte două motoare de 1,4şi 1,6 litri, de 90 CP şi 137 Nm, respectiv 125 CP şi 156 Nm.
Pentru a ne forma o opinie, am preferat motorizarea diesel de topde 1,6 litri, probabil cea mai bună alegere în ceea ce priveşteefectuarea unui drum în afara Bucureştiului. Spre exemplu, cu toatecă maşina de test avea numai 6 kilometri, pe un traseu de 220 kmpână în Covasna am obţinut un consum mediu de 5 litri/100 km.Datorită cuplului ridicat motorul s-a dovedit plăcut la condus, iardepăşirile se puteau realiza fără probleme.
La întoarcere, am optat însă pentru motorul pe benzină de 1,4litri. Dacă de la diesel ne aşteptam să consume puţin şi să dispunăde un cuplu ridicat, propulsorul pe benzină a reprezentat osurpriză plăcută. Pe acelaşi traseu am obţinut un consum mediu deaproximativ 6,5 litri/100 km. În cazul depăşirilor, maşina nu maiera la fel de sprintenă ca versiunea diesel, dar dacă luăm în calcudiferenţa de preţ de aproape 2.600 de euro, aş înclina cătreversiunea pe benzină.
Preţul de pornire al unui Kia Venga este de aproape 13.400 de eurocu TVA inclus pentru versiunea cu motor pe benzină de 1,4 litri, încondiţiile în care echiparea de bază include ESP, radio-CD cu MP3cu şase difuzoare, port USB şi intrare auxiliară, computer de bord,volan multifuncţional discuri de fână pentru toate roţile(majoritatea modelelor de clasă mică vin cu tamburi pentru roţilespate), aer condiţionat şi şase airbaguri.