Business Hi-Tech

Radix: Succesul? Vindem inteligenta

31.08.2001, 00:00 63



Compania ieseana Radix, furnizor de servicii software si hardware, si-a dublat cifra de afaceri, in primul semestru a anului 2001, fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand aproximativ 2 milioane de dolari.

Pentru intreg anul 2001, conducerea companiei estimeaza obtinerea unei cifre de afaceri de 5-6 milioane de dolari, aceasta crestere substantiala datorandu-se unor contracte importante aflate deja in derulare.

Radix Iasi a inregistrat, in primele 6 luni ale acestui an, un profit brut de 218.000 dolari.

In termeni comparativi, capacitatea companiei de a-si acoperi sursele de finantare din capitalurile proprii a crescut de la 1,05% in 2000, la 18,8% in primul semestru al acestui an.

"Succesul afacerii noastre rezulta si din faptul ca vindem inteligenta mult mai scumpa, decat simpla vanzare a unui calculator", explica directorul firmei iesene, Gabriel Mardarasevici.

Pe langa echipamentele IT standard (computere, componente, periferice si software), Radix ofera solutii pentru companiile mari din Romania, printre clientii sai numarandu-se Nederlanden Asigurari SA Romania, Antibiotice, Coca-Cola, Electrica SA, Mobifon, precum si banci ca Citibank si Eximbank.

Radix se afla in relatii de parteneriat cu producatori mondiali de renume cum ar fi Microsoft, IBM, DTK si Hewlett Packard. Potrivit patronului iesean, colaborarea cu Microsoft este una "excelenta", Radix fiind alaturi de Compaq si NetConsulting unul dintre partenerii importanti ai Microsoft, pe o piata interna .

De asemenea, compania din Iasi colaboreaza cu firma Oracle, cel mai mare furnizor de baze de date din lume, deschizand chiar la sediul din Iasi un Centru de Instruire Oracle.

Pe de alta parte, Radix pune la dispozitia clientilor sai, tehnologii de ultima ora in domeniul comunicatiilor si procesarii de informatii, fiind in masura sa realizeze retele folosind sisteme de cablare structurata.

Compania numara 57 de angajati, a caror salarii variaza, in functie de pregatire, intre 300 si 1.500 de dolari.

"Avem specialisti foarte buni, iar din acest motiv, anual cam 10% ajung sa lucreze la firme de prestigiu din Occident. Este o pierdere importanta atat pentru noi, cat si pentru statul roman. Din acest an am introdus un nou regulament, care prevede, ca din momentul angajarii, persoana respectiva sa nu plece in strainatate timp de cinci ani", sustine Mardarasevici.

Pentru a-i mentine in cadrul companiei, conducerea firmei a introdus asa numitele pachete sociale pentru angajatii sai, oferindu-le apartamente in conditii extrem de avantajoase. Angajatul urmeaza sa achite firmei lunar, intre 80 si 100 de dolari, bani care sunt tinuti intr-un cont, iar dupa cinci ani, acesta primeste toti banii inapoi, adica aproximativ 5.000 de dolari, iar in plus apartamentul trece in proprietatea sa.

Gabriel Mardarasevici recunoaste ca in Iasi forta de munca este mai ieftina decat in alte zone ale tarii, cum ar Bucuresti sau Timisoara, iar din acest motiv este nevoit sa apeleze la un mic truc.

"Circa 80% din cheltuielile pe IT se fac in Bucuresti, acolo unde suntem si noi prezenti, astfel ca nu ne putem permite sa ramanem ancorati numai pe zona Iasului. Angajam oamenii aici, dupa care ii trimitem la filiala noastra din Bucuresti, unde exista conditii excelente. Chiar si eu sunt nevoit sa raman in Capitala mai mult de jumatate din saptamana", afirma directorul companiei IT din Iasi.

Cat priveste piata IT din Romania, Mardarasevici considera ca, in general firmele de stat se adapteaza mai greu noilor tehnologii, in timp ce firmele private inteleg mai rapid necesitatea solutiilor informatice.

"Cu statul ne intelegem mai greu si inca mai muncim pentru a le explica ca pana la urma vor trebui sa o faca si pe asta. Pe un santier, spre exemplu, e mai important excavatorul decat calculatorul, insa pe termen lung cred ca ceva din perceptiile de acest gen se vor mai schimba".

Piata persoanelor fizice, desi este considerata la randu-i in plina dezvoltare, depinde mai mult de factorul "sentimental", iar potrivit directorului firmei Radix, segmentul home-userilor reprezinta, la nivel national, cam 10%, fara a putea fi vorba aici de implementarea unor sisteme informatice performante.

Patronul iesean considera ca multe persoane cu venituri consistente achizitioneaza calculatorul mai mult pentru educatia si viitorul propriului copil, iar ulterior, prin influenta, modelul este preluat de vecini, rude sau cunostinte, ceea ce pana la urma nu poate fi decat un lucru "pozitiv".

Una dintre problemele care nu pare a gasi o rezolvare prea rapida o constituie fenomenul pirateriei, care se manifesta din plin si in zona Iasului, unde nu exista, deocamdata, un birou ORDA. Mardarasevici recunoaste ca romanii sunt tentati sa achizitioneze programe pirat si inclina sa le dea dreptate, atata timp cat veniturile sunt reduse, iar costul programelor ajung sau chiar depasesc chiar costul efectiv al calculatorului.

Firma Radix nu este afectata, intr-o mare masura de acest fenomen, intrucat "grosul" clientilor il reprezinta companiile mari, care isi permit cheltuieli ridicate pe domeniul IT.

In schimb hackerii creeaza unele probleme firmei iesene, dupa ce recent site-ul companiei a fost spart de catre un grup de hackeri chinezi care au confundat firma Radix cu una britanica, ce poarta un nume apropiat."Au scris niste mascari la adresa americanilor, insa in 2-3 ore, specialistii nostri au pus lucrurile la punct", a precizat Mardarasevici.