Business Internaţional

Pas cu pas banii Chinei se infiltrează în industria auto europeană

Pas cu pas banii Chinei se infiltrează în industria...

Autor: Daniela Stoican

19.02.2014, 21:22 722
Pas cu pas banii Chinei se infiltrează în sectorul auto din Europa, fie pentru că producătorii cu tradiţie de aici ajung într-o si­tua­ţie financiară foarte dificilă, fie din cauza cererii pentru automo­bile low-cost. Investitorii chinezi şi-au stabilit capete de pod în Franţa, Marea Britanie, Suedia şi Bulgaria.

Compania franceză PSA Peugeot Citroën este cel mai recent exemplu al „generozităţii” investitorilor chinezi. Familia Peu­geot, în prezent principalul acţio­nar al celui mai mare constructor auto al Franţei, va pierde controlul acestuia din cauza unui plan de salvare a Peugeot de 5,27 miliarde euro convenit de guvernul francez cu compania chineză Dongfeng Motor, care va veni cu capital. În urma afacerii, participaţia deţinută de familia Peugeot va fi redusă de la 25% la 14% în primăvară, iar statul şi Dongfeng vor ajunge să controleze câte 14% din acţiuni fiecare. Compania chineză va oferi finanţare pentru dezvoltarea de noi automobile.

Peugeot a anunţat pierderi de 2,3 miliarde euro pentru 2013, după un rezultat negativ record în anul anterior, de 5 miliarde de euro. Schema de bailout auto reprezintă un punct de cotitură în istoria de 118 ani a Peugeot, familia fondatoare renunţând pentru pri­ma dată la controlul companiei în încercarea de a obţine finanţare pentru dezvoltare şi extinderea către pieţele emergente.

Peugeot a fost una dintre cele mai mari victime ale prăbuşirii pieţei auto din Europa, care a scăzut timp de şase ani consecutiv, surse din companie spunând că Peugeot nu s-a adaptat foarte bine mişcărilor concurenţilor şi a ratat oportunităţile de a-şi consolida parteneriatele cu BMW, Toyota şi Mitsubishi Motors, scrie Thomson Reuters. Dongfeng Motor nu este prima companie chineză care şi-a făcut loc pe piaţa europeană. Zhejiang Geely a cumpărat la începutul anului trecut compania britanică Manganese Holdings, producătorul celebrelor taxiuri negre din Marea Britanie. La momentul preluării companiei aflate în administrare judiciară, Geely intenţiona să facă investiţii de 100 milioane lire sterline pentru a readuce pe profit compania, pe care a rebranduit-o London Taxi Company.

Tot Zhejiang Geely Holding a cumpărat în 2010 producătorul suedez de automobile Volvo Cars.

Activele Saab, tot un pro­ducător auto suedez, aflat în fali­ment, au fost preluate de la mijlo­cul anului 2012 de National Elec­tric Vehicle Sweden, o companie fondată de omul de afaceri chinezo-suedez Kai Johan Jiang.

Mai aproape de România, în Bulgaria, China şi-a deschis în 2012 prima fabrică de automobile din Europa prin intermediul unei companii mixte, Litex Motors, la care unul dintre acţionari este Great Wall Motors, cel mai mare producător chinez de SUV-uri şi camionete. În decembrie anul trecut Litex a exportat primele 75 de autovehicule către Italia.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.02.2014