Business Internaţional

Ungaria: opoziţia critică guvernul pentru subvenţiile grase acordate BMW şi avertizează că economia devine prea dependentă de sectorul auto

Ungaria: opoziţia critică guvernul pentru subvenţiile...

Autor: Catalina Apostoiu

08.08.2018, 00:00 252
Partidele de opoziţie din Ungaria au criticat dur guvernul ţării pentru acordarea producătorului auto german BMW de finanţare de stat generoasă pentru susţinerea noii fabrici a acestuia din Debrecen. Banii ar fi putut fi folosiţi pentru susţinerea companiilor mici şi mijlocii locale, argumentează acestea, potrivit Intellinews.

BMW a anunţat săptămâna trecută că-şi va deschide prima fabrică europeană din 20 de ani în Debrecen, nord-estul Ungariei, în urma unei investiţii de 1 miliard de euro. BMW va fi cel de-al treilea producător auto german care deschide o fabrică în Ungaria, după Audi şi Mercedes.

Fabrica îşi va începe producţia în 2023, având o capacitate anuală de 150.000 de unităţi. Cu a doua fabrică a Mercedes aşteptată să-şi înceapă operaţiunile anul viitor, producţia auto anuală a Ungariei ar putea creşte la 800.000 de unităţi până în 2023, ţara devenind astfel un producător semnificativ din punctul de vedere al numărului de autovehicule per capita.  Guvernul nu a precizat valoarea exactă a subvenţiilor de stat acordate BMW, însă compania de cercetare de piaţă GKI arată că aceasta ar putea fi similară cu cea acordată pentru o investiţie a producătorului indian de anvelope Apollor Tires în 2017, când guvernul ungar a aprobat o subvenţie de 30 mld. forinţi (93,7 mil. euro) pentru uzina care a creat 1.000 de locuri de muncă.

Un grant de 30 miliarde de forinţi raportat la nivelul actual al salariilor ar însemna că statul ungar va plăti practic salariile angajaţilor BMW în primii patru-cinci ani, potrivit GKI.

Partidul ecologist din opoziţie LMP a declarat că fondurile de stat ar putea fi utilizate mai eficient dacă ar fi acordate IMM-urilor ungare, un sector care angajează cel mai mare procent din forţa de muncă. Este vital ca economia ungară să încurajeze investiţii străine în alte sectoare decât cel auto, au adăugat reprezentanţii partidului. GKI a avertizat la rândul său cu privire la dependenţa exagerată a economiei ungare de sectorul auto.

Ministrul de finanţe Mihaly Varga declara anterior că faptul că închiderea unei singure uzine auto este imediat reflectată în PIB indică gradul de vulnerabilitate al economiei.

În trecut, astfel de închideri temporare au generat un declin puternic al producţiei industriale ungare.

Paradoxal pentru o ţară al cărei guvern promovează controlul statului în sectoarele economice strategice şi care critică firmele străine ca fiind duşmani ai poporului, industria auto maghiară este în proporţie de 90% deţinută de străini.

Cu o contribuţie la PIB de 10% şi cu o treime din producţia industrială, sectorul auto joacă un rol semnificativ în creşterea economiei ţării şi în angajarea resurselor demografice.

În Ungaria, industria auto este considerată de guverne o prioritate încă de la  începutul perioadei de tranziţie. Subvenţii directe de la bugetul naţional şi din fonduri europene sunt printre cele mai eficiente instrumente de sprijin din partea statului.