Companii

Mexicul seduce gigantii industriei auto mondiale

13.06.2000, 00:00 246



Considerata multa vreme drept o tara aflata la periferia lumii bune a industriei auto, Mexicul a reusit sa se afirme in ultimii ani ca unul dintre cei mai importanti producatori de automobile pe plan mondial. In 1999 de pe benzile de montaj ale uzinelor mexicane au iesit peste 1,45 milioane de automobile si vehicule utilitare, ceea ce plaseaza industria locala de profil pe locul 11 in lume, la mica distanta dupa Italia si Marea Britanie, insa inaintea Canadei si Belgiei. Mai important insa decat volumul productiei in sine este faptul ca Mexicul a devenit locul preferat de asamblare a unor automobile foarte cautate pe piata nord-americana (si nu numai). Printre modelele care se fabrica numai in Mexic se numara simpaticul Volkswagen New Beetle, Chrysler PT Cruiser (un hibrid interesant de berlina si monovolum) si Pontiac Aztek. Lista este insa mult mai lunga, marcile Buick, Chevrolet, GMC si Ford dispunand la sud de Rio Grande de capacitati de productie dedicate unor modele care nu se fabrica nicaieri altundeva in lume. In plus, Mexicul reprezinta pentru constructorii japonezi si europeni un adevarat cap de pod pentru piata Statelor Unite. La Hermosillo, aproape de frontiera cu statul Texas, Volvo va asambla incepand din 2004 modelele S40 si V40 destinate clientelei americane. La randul sau, Nissan a ales Mexicul ca singura baza din America de Nord pentru fabricarea noului model subcompact Sentra. Principalele atuuri ale tarii - costul redus al fortei de munca (comparabil cu cel din Polonia sau Cehia), proximitatea pietei SUA (cea mai mare din lume) si legislatia extrem de favorabila pentru investitorii straini - nu au trecut neobservate nici de producatorii francezi. Renault va utiliza capacitatile existente ale aliatului sau, Nissan, pentru a produce de anul viitor modelele Clio, Scenic si Avantime, in timp ce Peugeot intentioneaza sa construiasca in Mexic popularul 206 si unul sau doua modele din gama superioara (probabil coupe-ul 406 si o varianta a limuzinei 607).

Potrivit estimarilor, industria locala de automobile angajeaza aproximativ 1,5 milioane de persoane si contribuie cu aproape 5% la alcatuirea Produsului Intern Brut (PIB) al Mexicului. Mai relevante insa decat aceste statistici sunt cifrele referitoare la ritmul de crestere al sectorului. Productia mexicana de autovehicule a crescut cu 37% intre 1993 si 1999. In acelasi interval, productia industriei americane de profil a cunoscut o crestere de numai 19 procente. Analistii sunt de parere ca cererea ridicata pe piata nord-americana va "dopa" productia mexicana care ar urma sa depaseasca doua milioane de unitati in 2005, cu 40% mai mult decat nivelul inregistrat anul trecut. La acea data, Mexicul ar urma sa-si dispute cu Spania si Coreea pozitia de al cincilea producator mondial de automobile. Asociatia producatorilor auto din Mexic estimeaza ca valoarea investitiilor in acest sector va depasi 9,6 miliarde de dolari in urmatorii cinci ani. Dupa cum mentionam mai sus, numeroase modele sunt produse exclusiv in uzinele mexicane. Acest lucru se explica prin faptul ca majoritatea automobilelor respective sunt asa-numite "vehicule de nisa", destinate unei clientele nu foarte numeroase. Modele ca Pontiac Aztek, Chrysler PT Cruiser sau Buick Rendezvous sunt fabricate in mai putine exemplare decat un vehicul popular ca Volkswagen New Beetle. Prin urmare nu este nevoie ca acestea sa fie asamblate in uzine mari si puternic automatizate. "Gradul scazut de robotizare al uzinelor mexicane reprezinta un avantaj atunci cand este vorba sa produci automobile in serie mica. Noile capacitati de productie din Mexic sunt extrem de flexibile iar din punct de vedere al eficientei depasesc multe uzine din Statele Unite", declara Ron Harbour, presedintele firmei de consultanta Harbour & Associates.