Eveniment

Crestem sau reducem consumul? Romania, in doua directii opuse

08.12.2008, 19:24 20

Revigorarea economiei nationale este vazuta de unii politicieni prin masuri de stimulare fiscala pentru populatie, ceea ce ar conduce la cresterea consumului, insa analistii avertizeaza ca dezechilibrele se adancesc puternic odata cu stimularea consumului.

"Stimularea consumului poate frana din decelerarea cresterii economice de anul viitor, dar este o masura pe termen scurt care adanceste dezechilibrele. Romania nu mai poate finanta deficitul de cont curent fara alte repercusiuni", a spus Lucian Anghel, economist-sef al BCR.
Programele de guvernare ale celor trei partide au propus masuri fiscale stimulative pentru populatie, precum reducerea cotei de impozitare de la 16% la 10% pentru cei cu salarii sub media nationala, reducerea TVA la 5% pentru alimente, majorari de pensii, de alocatii, reducerea contributiilor la asigurari sociale. La ce s-au gandit politicienii cand au propus aceste masuri? "Nu pot sa comentez masurile politice", spunea Ionut Dumitru, seful departamentului de cercetare al Raiffeisen Bank.
"Daca stimulezi doar consumul, va creste doar din importuri si nu ne dorim sa scoatem Germania din recesiune, ne dorim sa scoatem Romania din recesiune, nu?", a spus consultantul financiar Dragos Cabat.
Economia romaneasca nu trebuie tratata cu aceleasi "medicamente" cu care incearca sa se vindece economia americana sau cele din vestul Europei, apreciaza Mihai Sfintescu, director de investitii la compania de private equity 3TS Capital Partners. "Principala problema a economiei romanesti este deficitul de cont curent", a precizat Sfintescu.
Guvernatorul Mugur Isarescu avertiza de asemenea in nenumarate randuri despre importanta ajustarii cererii interne, acum, cat inca mai avem crestere economica semnificativa, pentru ca acum ajustarea ar insemna numai redimensionare, dar mai tarziu ar insemna amputare. Cu alte cuvinte, consumul se va reduce oricum, dar depinde cum: mai devreme, prin politici echilibrate si austeritate, sau mai tarziu, brusc si cu alte urmari mai grave.
In pofida avertismentelor legate de deficitul de cont curent si de faptul ca Romania nu mai poate creste pe baza consumului, unele companii privesc lucrurile din perspectiva vanzarilor pe care le au de facut pentru a supravietui, deci a consumului de care ele depind.
Dragos Magdalina, director general de vanzari al Romcar, importator Ford, spune ca economia nu poate fi sustinuta fara un consum sanatos. "Reducerea drastica a consumului are ca efect imediat reducerea cererii si in consecinta a productiei, indiferent de natura bunurilor. Cred ca noul guvern trebuie sa se axeze pe o incurajare a consumului si pe sustinerea industriilor de bunuri si servicii", a spus Dragos Magdalina.
Viorel Niculescu, directorul general al ATT, dealer Jaguar si Land Rover, considera de asemenea ca urmatorul guvern ar trebui sa incurajeze consumul. "In opinia mea urmatorul guvern, care ar trebui sa fie de orientare liberala pentru a trece mai repede peste efectele crizei, va incuraja consumul, intrucat numai asa se va reporni mecanismul de functionare al economiei reale. Daca se va reduce consumul, va suferi economia", a spus Niculescu.
"Consumul este evident motorul principal al economiei si strategia de viitor castigatoare este incurajarea si punerea sa pe baze sanatoase", considera si Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag, cel mai mare retailer online de pe piata locala. Reprezentantul eMAG - retailer care si-a redus cu circa 40 mil. euro, pana la 110 mil. euro, estimarea privind rulajul din acest an din cauza incetinirii consumului - spune ca pe piata s-a instalat o panica nejustificata. "Pentru viitorul apropiat este important sa fie inlaturata panica nejustificata care a incetinit consumul, panica creata in principal prin perceptia indusa de stirile externe si lipsa de transparenta in privinta situatiei reale din tara. Riscam sa fim afectati mult mai mult de speculatiile care circula permanent si care cu siguranta supradimensioneaza nivelul real al implicatiilor acestei crize."
Consumul ar trebui deci incurajat, in opinia reprezentantilor mai multor companii din piata, din diferite sectoare. "Viitorul guvern ar trebui sa incurajeze consumul pentru ca economia romaneasca sa evite recesiunea. O alta prioritate pentru viitorul guvern ar trebui sa fie simplificarea si stimularea accesului la finantare", considera Eugen Voicu, presedintele societatii de administrare a investitiilor Aviva Investors.
Carmen Sandulescu, director executiv al companiei de dezvoltare imobiliara Impact, spune ca ar trebui incurajat consumul populatiei, dar catre acele domenii care pot reprezenta o investitie si mai putin catre lucruri facile din import. "Ar trebui incurajat consumul de produse romanesti, care pot asigura o dezvoltare a industriei din tara noastra, inclusiv in constructia de locuinte care, dupa scaderea pretului materialelor de constructie din primavara-vara anului viitor, poate reprezenta o investitie foarte buna", a spus Carmen Sandulescu.
Alti jucatori din piata contactati de ZF considera insa ca stimularea productiei primeaza in fata stimularii consumului.
"Viitorul guvern ar trebui sa incurajeze inainte de toate productia. Daca producem, apar veniturile, care trebuie sa se consume. Daca se incurajeaza consumul fara productie, suntem pierduti", a spus Constantin Stroe, vicepresedinte al Dacia. Consultantul financiar Dragos Cabat puncteaza acelasi lucru. "Reducerea consumului si stimularea productiei sunt prioritare."
Presedintele Comisiei Nationale de Prognoza, Ion Ghizdeanu, intrebat ce ar trebui sa faca Romania pentru a depasi criza financiara, sa reduca sau sa creasca consumul, a spus: "Romania nu este in criza. Pentru ca Romania sa nu fie afectata de criza, asa cum au fost afectate celelalte tari, si pentru a avea in continuare o crestere economica de cateva ori mai mare decat celelalte tari ale UE pentru a reduce decalajul, exista o singura solutie: investitiile".