Eveniment

Finanţele publice s-au mai pus pe picioare în mai: veniturile guvernului au frânat la +14% şi au fost de 226 mld. lei. Dar cheltuielile au frânat creşterea cu 7 procente şi au fost de 286 mld. lei. Deficitul bugetar a crescut uşor, de la 3,24% la 3,4% în primele 5 luni din 2024

Finanţele publice s-au mai pus pe picioare în mai:...

Autor: Răzvan Botea

30.06.2024, 15:44 1754

Veniturile guvernului au frânat la +14% şi au fost de 226 mld. lei în primele cinci luni din an, arată datele privind execuţia bugetară, prezentate de Finanţe. Dar cheltuielile au frânat de la o creştere de 29% la patru luni la un plus de 22% la cinci luni şi au fost de 286 mld. lei, ceea ce înseamnă că deficitul, chiar dacă a crescut în continuare, a scăzut semnificativ ritmul de creştere. În consecinţă, deficitul bugetar a crescut uşor, de la 3,24% la 3,4% în primele 5 luni din 2024.

Cum explică Ministerul de Finanţe execuţia bugetară pe venituri şi cheltuieli

 

VENITURI:

Încasările din impozitul pe salarii şi venit au totalizat 21,12 mld lei, consemnând o dinamică pozitivă de 19,7% (an/an). Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 20,6%, peste evoluţia fondului de salarii din economie (17,8% ), evoluţia acestei categorii de încasări fiind influenţată de modificarea reglementărilor privind facilităţile fiscale acordate salariaţilor din sectorul construcţii, agricol, industria alimentară şi a activităţilor de creare de programe pentru calculator, majorarea salariului minim brut pe ţară garantat în plată.

Pe de altă parte, dinamica încasărilor din impozitul pe dividende  rămâne în teritoriul negativ (-15,7%), pe fondul efectului de bază ridicat din ian. 2023 (creşterea semnificativă a dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reţinerea cotei de impozit de 5%).

Contribuţiile de asigurări au înregistrat 78,18 mld lei, în creştere cu 20,7% (an/an), peste evoluţia fondului de salarii din economie. Evoluţia acestor încasări a fost influenţată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilităţile fiscale acordate salariaţilor din sectorul construcţii, agricol, industria alimentară şi a activităţilor de creare de programe pentru calculator.

Încasările din impozitul pe profit au însumat 10,09 mld lei, consemnând o creştere de 37,9% (an/an), susţinută de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri de la agenţii economici şi impozitul pe profit de la bănci comerciale (+38,2%).

Încasările nete din TVA  au înregistrat 47,89 mld lei, în creştere cu 18,1% (an/an). De asemenea, valoarea restituirilor de TVA s-a majorat cu 8,5% faţă de nivelul rambursat în aceeaşi perioadă a anului trecut (12,90 mld. lei în ian-mai 2024, comparativ cu 11,89 mld lei în ian-mai 2023). Evoluţia încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost susţinută şi de modificările fiscale aduse prin Legea nr.296/2023, precum creşterea cotei de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), pentru dreptul de utilizare a facilităţilor sportive, transportul de persoane în scop turistic, pentru livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă.

Veniturile din accize au însumat 15,80 mld lei, înregistrând o creştere de 3,8%, susţinută de sporul încasărilor din accizele pentru produsele energetice (+13,3%), în contextul unei evoluţii pozitive a consumului de carburanţi.

 

CHELTUIELI

 

Cheltuielile de personal au însumat 63,87 mld lei, în creştere cu 20,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 3,6% din PIB, cu 0,3 puncte procentuale mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, ţinând cont de creşterile salariale acordate în anul 2023.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii  au fost de 38,01 mld lei, în creştere cu 25,7% comparativ  cu aceeaşi perioadă a anului precedent. O creştere se reflectă la bugetele locale, respectiv 19,8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, precum şi la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate de 26,9% pentru decontarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală şi a medicamentelor utilizate în programele naţionale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 15,99 mld lei, cu 1,58 mld lei mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistenţa socială au fost de 92,19 mld lei în creştere cu 12,0% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Evoluţia cheltuielilor cu asistenţa socială a fost influenţată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizaţiei sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei.

Cheltuielile cu subvenţiile au fost de 8,13 mld lei, în principal, această sumă reprezintă subvenţii pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum şi pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale al consumatorilor noncasnici.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost în valoare de 37,8 mld lei, fiind de 1,48 ori mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 25,5 mld lei.