ZF 24

Mastercard: Dezvoltarea plăţilor digitale în România a obţinut un scor de 56 din 100 de puncte în 2022, în uşoară creştere fată de 2021, dar rămâne sub Croaţia, Austria şi Ungaria

Mastercard: Dezvoltarea plăţilor digitale în România...

Autor: Roxana Rosu

24.10.2023, 12:28 138

Dezvoltarea plăţilor digitale în România a obţinut un scor de 56 din 100 de puncte în 2022, în uşoară creştere fată de 2021, cea mai bună situatie fiind înregistrată pe zona de infrastructură pentru plăti, conform Indicelului Plăţilor Digitale (IDP), instrument de analiză dezvoltat de Mastercard.

La nivel regional, România se situează după Croaţia (64 de puncte), Austria (62 de puncte) şi Ungaria (61 de puncte).

Rezultatul este calculat pe baza punctajelor individuale înregistrate de trei sub-indici, fiecare cu pondere egală în scorul final: 70 pentru Infrastructură, 55 pentru Cunoştinţe şi 44 pentru Utilizare.

„În ultimii ani, soluţiile electronice de plată disponibile în România s-au diversificat, fiind adoptate de tot mai mulţi consumatori, comercianţi şi alţi jucători, inclusiv din administraţia publică, datorită avantajelor şi potenţialului inerent al acestora: eficienţa şi uşurinţa de utilizare. Răspândirea acestor instrumente moderne de plată a fost facilitată de faptul că transformarea digitală a devenit un subiect important pe agenda publică şi un obiectiv comun al organizaţiior din toate sectoarele”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.

Sub-indicele Infrastructură analizează infrastructura de plăţi existentă şi capacitatea acesteia de a permite plăţi digitale. În 2022, sub-indicele Infrastructură a înregistrat un scor de 70 de puncte şi este de aşteptat ca infrastructura de plăţi să se dezvolte odată cu creşterea proporţiei populaţiei bancarizate şi cu introducerea de noi soluţii de plată, precum plata prin coduri QR, dar şi ca urmare a implementării strategiilor şi a politicilor publice în domeniul transformării digitale.

Sub-indicele Cunoştinţe analizează nivelul de cunoştinţe şi de înţelegere al consumatorilor privind plăţile digitale şi a obţinut 55 de puncte din 100. Cunoştinţele sunt dobândite, în general, de-a lungul unui interval de timp mai îndelungat şi se fixează în special prin aplicarea lor în practică.

Sub-indicele Utilizare indică gradul de adoptare a plăţilor digitale şi poziţia acestora faţă de numerar. Acesta a obţinut în continuare cel mai mic scor dintre cei trei piloni: 44 de puncte din 100. Rezultatul indică faptul că disponibilitatea soluţiilor de plată digitale nu se reflectă  neapărat în ritmul de adopţie.

Potrivit Mastercard, este nevoie, în continuare, de iniţiative de educaţie financiară şi de crearea unui cadru de interacţiune pentru ca utilizatorii să se familiarizeze cu metodele de plată digitale disponibile şi să le adopte în cotidian.

Raportul Indicele Plăţilor Digitale a fost realizat în 2022 în patru pieţe: Austria, Croaţia, România şi Ungaria şi conţine şi un modul de comparaţie între acestea.

Scorurile generale obţinute la nivelul ţărilor analizate în 2022 variază între 56 şi 64 de puncte pe o scară de la 1 la 100, înregistrând o medie de 61 de puncte. Cu 56 de puncte, România se situează după Croaţia (64 de puncte), Austria (62 de puncte) şi Ungaria (61 de puncte). Variaţia scorurilor este determinată, în principal, de rezultatele sub-indicelului Infrastructură, la care ţările au obţinut cele mai mari punctaje, ceea ce implică faptul că toate au o bază solidă pentru plăţile digitale. Sub-indicii Cunoştinţe şi Utilizare au obţinut scoruri mai mici, cu o uşoară creştere a punctajelor pentru cunoaştere, reflectată de efortul actual al ţărilor din Europa Centrală şi de Sud-Est în educarea consumatorilor, cu privire la soluţiile de plată digitale.