Business Internaţional

Cursa reînarmării dă naştere unui nou gigant european al tancurilor

Cursa reînarmării dă naştere unui nou gigant european...

Autor: Bogdan Cojocaru

09.07.2024, 00:05 42

Un parteneriat între Grupul Leonardo din industria italiană a apărării şi gigantul Rheinmetall din Germania va construi tancuri pentru armata Italiei.

Parteneriatul va deschide, de ase­menea, drumul către noi pieţe înde­părtate şi va reprezenta un pas spre o mai mare consolidare a secto­rului armamentului european, scrie Financial Times, care i-a intervievat pe directorii executivi ai celor două grupuri.

„Scopul este de a crea o nouă ge­neraţie de tancuri care să fie superi­oară concurenţei în ceea ce priveşte caracteristicile tehnice“, a declarat executivul de la Leonardo Roberto Cingolani. Dacă tancul va da rezul­tate bune, „ne va deschide noi pieţe în care nu am fi putut concura ca producători independenţi“, a spus el.

Anunţul vine după ce contrac­torul italian a anunţat luna trecută că negocierile pentru colaborare cu producătorul de tancuri franco-ger­man KNDS, o alianţă dintre Nexter din Franţa şi Krauss-Maffei Weg­mann din Germania, au fost sistate. Colaborarea în sectorul apărării în Europa a fost în mod istoric împie­dicată de dezacordurile dintre guver­ne cu privire la modul de protejare a suveranităţii naţionale şi a asigurării unor cote egale din afacere.

Cu toate acestea, Cingolani şi-a exprimat încrederea în acordul italo-german. „O platformă ca aceasta are şanse mari să fie competitivă pentru principalul tanc de luptă european“, a spus el.

În acest parteneriat cotele sunt egale. Leonardo şi Rheinmetall vor fi contractorii principali pentru dezvol­tarea tancului de luptă principal şi de transportoare blindate pentru infan­terie realizate pe baza modelelor Panther, respectiv Lynx ale compa­niei germane.

Leonardo va juca un rol cheie în construcţie, în special pentru electro­nice şi turele. Decizia Italiei din acest an de a aloca aproximativ 20 de mili­ar­de de euro pe o perioadă de 15 ani pentru a-şi reînnoi flota de vehicule blin­date a contribuit la stimularea dis­cuţiilor de colaborare între contractori.

Cu privire la discuţiile dintre Leonardo şi KNDS, Cingolani a spus că grupul italian s-a retras pentru că nu exista „o strategie industrială cla­ră pe termen lung“ pentru el. „Con­tri­buţia noastră tehnologică ar fi fost mi­ni­mă pe platforma lor. Ei şi-ar fi vân­dut platforma, noi am fi făcut câ­te­va componente, dar platforma ar fi fost a lor, nu una comună“, a precizat el.

Compania comună va avea sediul în Italia, unde vor fi realizate 60% din operaţiunile de producţie, dar împărţite în mod egal între cele două companii; 50% vor fi efectuate de Leonardo în Italia, iar alte 10% de către forţa de muncă italiană a Rheinmetall. Restul va fi realizat de Rheinmetall în Germania.