ZF 24

S-a terminat cu încărcatul telefoanelor de două ori pe zi: O descoperire revoluţionară promite baterii care să reziste semnificativ mai mult, iar iPhone-urile sunt în prima linie să folosească noua tehnologie

S-a terminat cu încărcatul telefoanelor de două ori pe...

Autor: Andrei Şerbănescu

17.06.2024, 15:05 6487

Japonezii de la TDK susţin că au făcut o descoperire semnificativă în ceea ce priveşte materialele utilizate în bateriile sale cu semiconductori, furnizorul Apple preconizând creşteri substanţiale ale performanţelor pentru dispozitive, de la căşti wireless la ceasuri inteligente, scrie FT.

Noul material oferă o densitate de energie - cantitatea de energie care poate fi înghesuită într-un spaţiu dat - de 1.000 de waţi-oră pe litru, ceea ce reprezintă o valoare de aproximativ 100 de ori mai mare decât cea a bateriei actuale a TDK în producţia de masă. De când TDK a introdus bateria în 2020, concurenţii au avansat, dezvoltând baterii mici cu stare solidă care oferă 50 Wh/l, în timp ce bateriile reîncărcabile cu monede care utilizează electroliţi lichizi tradiţionali oferă aproximativ 400 Wh/l, potrivit grupului.

„Credem că materialul nostru nou dezvoltat pentru bateriile cu stare solidă poate avea o contribuţie semnificativă la transformarea energetică a societăţii. Vom continua dezvoltarea în vederea unei comercializări timpurii", a declarat directorul general al TDK, Noboru Saito.

Bateriile care urmează să fie produse vor fi realizate dintr-un material complet ceramic, cu electrolit solid pe bază de oxid şi anozi din aliaj de litiu. Capacitatea ridicată a bateriei de a stoca încărcătura electrică, a declarat TDK, va permite realizarea unor dispozitive de dimensiuni mai mici şi timpi de funcţionare mai lungi, în vreme ce oxidul oferă un grad ridicat de stabilitate şi, prin urmare, de siguranţă. Tehnologia bateriei este concepută pentru a fi utilizată în celule de dimensiuni mai mici, înlocuind bateriile existente în formă de monedă, care se găsesc în ceasuri şi în alte dispozitive electronice de mici dimensiuni.

Bateriile cu stare solidă sunt mai sigure, mai uşoare şi potenţial mai ieftine şi oferă o performanţă mai mare şi o încărcare mai rapidă decât bateriile actuale care se bazează pe electroliţi lichizi. Progresele înregistrate în domeniul electronicelor de consum au ajuns şi la vehiculele electrice, deşi substanţele chimice dominante ale bateriilor pentru cele două categorii diferă acum substanţial.

Materialul ceramic utilizat de TDK marchează faptul că bateriile de dimensiuni mai mari ar putea deveni mai fragile, ceea ce înseamnă că provocarea tehnică de a produce baterii pentru maşini sau chiar pentru smartphone-uri nu va fi depăşită în viitorul apropiat, potrivit companiei.

Experţii din industrie consideră că cel mai important caz de utilizare a bateriilor cu stare solidă ar putea fi în maşinile electrice, permiţând o autonomie mai mare de deplasare. Companiile japoneze se află în avangarda eforturilor de a comercializa această tehnologie: Toyota are drept obiectiv 2027, Nissan în anul următor, iar Honda până la sfârşitul deceniului.

Producătorii auto se concentrează pe dezvoltarea de electroliţi pe bază de sulfură pentru vehiculele electrice cu autonomie mare, un tip de material alternativ la materialul pe bază de oxid pe care TDK l-a dezvoltat.