ZF 24

Sondaj Visa: Mai mult de o treime dintre români vor să plece în vacanţă peste hotare, iar cea mai populară destinaţie fiind Grecia, iar bugetul mediu este estimat la 780 de euro de persoană

Autor: Roxana Rosu

17.06.2024, 14:34 77

Mai mult de o treime dintre români (37%) plănuiesc să plece în vacanţă peste hotare, iar cea mai populară destinaţie aleasă este Grecia, bugetul estimat fiind de 200-600 euro de persoană, potrivit rezultatelor studiului Visa „Intenţii de călătorie şi plată 2024”, realizat pe şapte pieţe din Europa Centrală şi de Est (ECE), inclusiv România.

Românii intenţionează să cheltuiască în medie aproximativ 780 de euro de persoană pentru cea mai lungă călătorie planificată în străinătate. Aproximativ 35% dintre ei alocă un buget între 201 – 600 euro de persoană şi doar 6% nu calculează exact cât vor cheltui în vacanţă. Odată ajunşi la destinaţie, românii tind să aloce banii în principal pentru mâncare şi băuturi, suveniruri şi divertisment.

Peste 83% dintre români spun că vor plăti cu cardul, telefonul sau ceasul inteligent la destinaţie, această preferinţă fiind întâlnită şi la unguri şi polonezi (84%, respectiv 80%).  De asemenea, aproximativ 3 din 10 români (28%) vor alege plăţile mobile în vacanţă.

„ Tehnologia transformă radical lumea în care trăim şi acest lucru se reflectă şi în nevoile şi comportamentul consumatorilor. Metodele de plată sigure, intuitive şi confortabile trebuie să ţină pasul cu aceste noi cerinţe. Studiul Visa arată că ne folosim telefoanele şi ceasurile inteligente în fiecare zi pentru a face plăţi uşor şi rapid chiar şi peste graniţe, fără a fi constrânşi de locul în care ne aflăm. Portofelele digitale, care sunt foarte populare în rândul tinerilor călători din ECE (18-25 de ani), sunt protejate de sistemele şi tehnologiile de securitate ale reţelei globale Visa. Datele cardului sunt înlocuite cu un cod unic prin tehnologia de tokenizare, ceea ce asigură un nivel suplimentar de  siguranţă tranzacţiilor. Astfel, plăţile sunt protejate indiferent de locul în care se află în vacanţă consumatorul”, spune Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.

La nivel regional, consumatorii apreciază din ce în ce mai mult plăţile digitale şi înclină tot mai mult către folosirea acestor metode de plată atunci când îşi petrec vacanţa în străinătate: pentru 4 din 5 turişti cardul, telefonul mobil şi ceasul inteligent sunt printre cele mai populare alegeri.

Călătorii din toate ţările ECE chestionate care folosesc cardul în străinătate apreciază avantajele utilizării metodelor de plată digitale, în special confortul (61%), rapiditatea (55%) şi lipsa  riscului de a pierde numerar (54%).

Studiul arată că plăţile mobile sunt preferate atât de către tineri cât şi de cei maturi: unul din trei turişti (34%) cu vârsta între 35 şi 44 de ani intenţionează să plătească cu telefonul sau ceasul inteligent.

Trei din patru (75%) călători din ECE decid înainte să plece în vacanţă ce metodă de plată vor folosi în străinătate. Atunci când călătoresc într-o ţară cu altă monedă, 53% dintre respondenţii din regiune plănuiesc să folosească acelaşi card ca acasă, iar jumătate (49%) dintre români intenţionează să procedeze la fel.

În acelaşi timp, studiul arată că dintre cele 7 pieţe, ungurii şi românii sunt cei mai inclinati să folosească un card diferit peste hotare, iar aproape trei din patru călători români (72%) optează pentru un card asociat unui cont multivalutar.

„Studiul Visa arată că românii preferă să plătească cu cardul sau smartphone-ul în special la restaurante, magazine alimentare şi muzee. Plătind digital cu Visa, aceştia pot fi siguri că sunt protejaţi împotriva fraudei, pierderii şi furtului cardului lor, indiferent de locaţie, deoarece au siguranţa că îşi pot primi banii înapoi dacă ceva nu merge bine atunci când fac o plată”, adaugă Elena Ungureanu.

Atunci când vine vorba de rezervarea cazării sau a serviciilor de transport, aproximativ 20% dintre români spun că în ultimele 12 luni, cel puţin o dată, le-a fost rambursată suma pe card de către un furnizor străin, în cazul unor anulări, întârzieri sau dacă nu au beneficiat de serviciul achiziţionat. Aceste rezultate indică schimbarea modului în care banii circulă în prezent, ca urmare a revoluţiei digitale ce determină diversificarea surselor de transfer disponibile pentru consumatori.  

În 2024, peste o treime dintre români (37%) urmează să se bucure de vacanţe în străinătate, destinaţia preferată fiind Europa. Respondenţii îşi doresc să viziteze în special Grecia, Italia şi Bulgaria. În afara Europei, cei mai mulţi plănuiesc să plece în Turcia, Egipt şi Statele Unite. În medie, românii vor petrece 8 zile în vacanţă peste hotare, în principal pentru relaxare (59%), vizitarea obiectivelor turistice (58%) şi revederea familiei sau a prietenilor (21%).

Peste jumătate dintre vacanţele planificate(57%) de români anul acesta vor fi organizate pe cont propriu, acesta fiind, de altfel, cel mai popular tip de vacanţă în toate ţările din ECE. Atunci când vine vorba de organizarea unei călătorii, plăţile online sunt cele mai la îndemână – cercetările Visa indică faptul că pentru acest tip de vacanţă, românii vor achiziţiona digital servicii precum cazare (72%) sau transport (51%), pe care cei mai mulţi dintre ei le vor plăti cu cardul.

Studiul Visa arată că mai ales tinerele generaţii, care sunt profund conectate la mediul  online, preferă să-şi rezerve vacanţele pe internet (97%) şi să folosească plăţile digitale (91%).

Totodată, 28% dintre turiştii români sunt dispuşi să plătească mai mult pentru soluţii „verzi” atunci când călătoresc, iar aproape o cincime (18%) declară că ar fi mai înclinaţi să aleagă opţiuni  ecologice în timpul vacanţei dacă acest lucru i-ar ajuta să economisească bani.