ZF 24

Undelucram.ro: Peste 40% dintre specialiştii în HR din România susţin utilizarea AI pentru ca angajaţii să lucreze mai uşor şi mai rapid. Procentul creşte la 50% în Ungaria, dar este la 7% în Republica Moldova

Undelucram.ro: Peste 40% dintre specialiştii în HR din...

Autor: Roxana Rosu

13.06.2024, 16:48 67

Aproximativ 41% dintre specialiştii în HR din România sprijină utilizarea instrumentelor de Inteligenţă Artificială pentru a uşura munca angajaţilor şi economisirea de timp, procent mai mare decât cel din Grecia, de exemplu, unde este de 35%, şi apropiat de cel din Bulgaria, de 40%, potrivit unui studiu realizat de platforma Undelucram.ro.

În Ungaria procentul urcă la 50%, dar în Republica Moldova este de doar 7%.

Cele mai utilizate instrumente AI de către experţii în resurse umane din România sunt ChatGPT (58%), aplicaţiile specifice domeniului HR (11%), soluţiile dezvoltate intern care acoperă mai multe cerinţe (11%), QuillBot (8,2%), Character.AI (6,7%), Midjourney (5,7%), altele (6%).

ChatGPT este cea mai utilizată aplicaţie şi în Bulgaria şi Republica Moldova (83%, respectiv (81%). De asemenea, aplicaţiile specifice domeniului HR sunt cel mai mult utilizate în Ungaria (41%) şi Grecia (18%).

„În ultimii doi ani, odată cu apariţia ChatGPT, s-a vorbit enorm despre impactul Inteligenţei Artificiale asupra pieţei muncii. Cu toate acestea, studiul nostru ne arată că specialiştii în HR nu folosesc îndeajuns Inteligenţa Artificială în activitatea lor, că instrumentele utilizate nu sunt valorificate la maximum din cauza lipsei trainingurilor şi că foarte multe dintre organizaţii nu au un plan concret de eficientizare a muncii cu astfel de soluţii. Astfel, sperăm ca în curând să vedem cât mai multe acţiuni din partea companiilor în acest sens”, a afirmat Costin Tudor, CEO Undelucram.ro, parte a reţelei WhereWeWork.

Aproximativ 55% dintre specialiştii în HR din România sprijină utilizarea Inteligenţei Artificiale în companiile pe care le reprezintă, procentele cele mai mari fiind în Bulgaria (69%) şi Ungaria (62%). În schimb, cifrele scad la 41% în Grecia şi 32% în Moldova.

În jur de 18% dintre experţii în resurse umane din România nu susţin folosirea instrumentelor AI, iar 27% nu au o poziţie clară în acest sens. Republica Moldova este ţara cu cel mai mic procent al oamenilor de HR care sprijină utilizarea Inteligenţei Artificiale, 38% dintre respondenţi spunând că organizaţia pe care o reprezintă nu promovează această practică.

Pe de altă parte, Grecia este ţara cu cel mai mare procent al specialiştilor HR care nu sunt hotărâţi dacă să promoveze sau nu folosirea instrumentelor de Inteligenţă Artificială în rândul angajaţilor.

Principalele motive pentru care experţii în HR din România sprijină instrumentele AI sunt: simplificarea muncii angajaţilor şi economisirea de timp (41%), automatizarea anumitor sarcini astfel încât să nu mai fie nevoie de apelarea la furnizori (31%) şi diminuarea volumelor de recrutare în organizaţie (7%). Această ordine se păstrează şi în celelalte patru ţări din regiune.

În ceea ce priveşte utilizarea soluţiilor AI de către angajaţi, 41% dintre specialiştii HR din companiile din România raportează că salariaţii folosesc astfel de soluţii, procentele fiind de 64% în Ungaria, 58% în Bulgaria, 43% în Grecia şi 21% în Republica Moldova.

Cel mai mare procent de neutilizare a instrumentelor AI este înregistrat în Republica Moldova (63%), iar cea mai mare rată a specialiştilor HR care nu ştiu dacă angajaţii folosesc AI este în Grecia (38%).

Sondajul a fost realizat între 15 mai - 5 iunie şi au răspuns 5.250 specialişti în resurse umane care provin în proporţie de 80% din companii cu peste 100 de angajaţi din România, Republica Moldova, Ungaria, Grecia şi Bulgaria.

Respondenţii lucrează în companii din domeniile automotive, bănci/asigurări/pensii/alte servicii financiare, IT&C, BPO & servicii, construcţii&imobiliare, educaţie, farma, HoReCa, producţie de bunuri de consum, producţie industrială, retail, servicii medicale, servicii ştiinţifice/tehnice, servicii transport/logistică, telecomunicaţii.