Bănci și Asigurări

Mădălina Teodorescu, BRD SocGen: Piaţa creditelor de retail se revitalizează, trasă în sus de creditul de consum. Dacă ne uităm la volumele absolute, creşterea pe primele patru luni din 2024 este de peste 80%

ZF Bankers Summit 2024, ziua 1

Mădălina Teodorescu, BRD SocGen: Piaţa creditelor de...

Autor: Cristina Bellu

17.06.2024, 13:04 83

Activitatea de creditare retail din piaţa locală a înregistrat o evoluţie pozitivă în primele patru luni din 2024, impulsionată semnificativ de creşterea creditului de consum, spune Mădălina Teodorescu, vicepreşedinte BRD SocGen.

“Piaţa creditelor de retail se revitalizează, trasă foarte mult în sus de creditul de consum. Dacă ne uităm la volumele absolute, creşterea pe primele patru luni din 2024 este de peste 80%, asta înseamnă că există un trend de refinanţare foarte agresiv între bănci, inclusiv la nivelul creditelor ipotecare. Cumva, istoric, în zona creditelor de consum exista acest trend de refinanţare între bănci, însă de un an, de la momentul la care dobânzile au început să crească, vedem o creştere a refinanţării, inclusiv în zona creditelor ipotecare, şi ea este validată de datele care arată înscrierile ipotecilor, unde există un procent de creştere semnificativ şi pe fondul creşterii de doar 1% a pieţei de credite ipotecare. Acest lucru ne arată că există o efervescenţă a refinanţărilor între bănci, inclusiv pe zona creditelor ipotecare”, a explicat Mădălina Teodorescu, vicepreşedinte BRD SocGen. în cadrul conferinţei ZF Bankers Summit 2024, ziua 1.

Alte declaraţii:

♦ Este pentru prima oară faţă de 2023, când stocul de credite creşte. Motorul însă este creditul de consum. Dacă ne raportăm la aprilie 2024 vs aprilie 2023, stocul de credite creşte cu 10%, iar stocul de credite ipotecare creşte doar cu 1%.

♦ Promovăm responsabil creditul cu dobândă fixă pe 30 de ani- este un produs care este în portofoliul băncii de foarte mult timp. Pot să spun că nu a existat un apetit foarte mare la nivelul clienţilor chiar dacă acest produs a fost şi la momentul la care rata de referinţă era la 1,5%. Promovările se fac, dar nu este o promovare agresivă. Dacă ne raportăm la pieţele mature, marea parte a creditelor ipotecare este pe dobânzi fixe, pe toată perioada de creditare. La noi, acest produs reprezintă circa 30% din portofoliul băncii.  

♦ Băncile au ajuns la o anumită maturitate în piaţă. Nu mai exista paradigma de a se uita la profitabilitate pe termen foarte scurt. Un credit ipotecar stă în portofoliul băncii undeva în jur de 20 de ani, şi din această perspectivă, creditul ipotecar este o decizie importantă în angajamentul clientului pe termen lung. Asta dă posibilitatea să atragi clientul cu tot portofoliul de produse. Modul în care gândim profitabilitatea este legată de relaţia cu clientul şi perspectiva de termen lung pe care o avem.

♦ Dobânda de referinţă, care este o pârghie macroeconomică în gestionarea inflaţiei, este un motiv pentru care clienţii nu se îndatorează în momentul de faţă. În plus, impredictibilitatea care există în piaţă. Rata de creştere a salariilor nu este în linie cu rata inflaţiei.   

♦ Ne place foarte mult să vorbim despre digitalizare pentru că realmente tehnologia este un instrument cu care ajungem mai repede la client, dar şi pentru a eficientiza procesele interne şi, implicit, costurile. Probabil că pe un trend moderat procesul de eficientizare a costurilor va continua, dar pe de altă parte, elefantul din camera este frauda. Au apărut de-a lungul timpului diverse tipuri de fraudă, pe care am învăţat să le gestionăm. Acum asistăm la fraude de tipul social engineering, în care clienţii sunt convinşi să investească cu promisiuni de randament majore şi nu este niciun fel de fraudă pe proces, ci pur şi simplu un fundal psihologic. De aici, digitalizarea trebuie făcută cu o mare responsabilitate.

♦ Există lichiditate foarte mare în piaţă. Vedem şi investiţii directe în titluri de stat. În afară de lichiditatea care există în bănci, există şi această componentă în afara lor, investiţiile în titluri de stat făcute direct de către piaţa de retail.