Bănci și Asigurări

Mihaela Bîtu, CEO, ING Bank România: Observăm o reticenţă a companiilor în a investi după pandemie, există o reticenţă în a promova planuri de investiţii agresive

ZF Bankers Summit 2024

Mihaela Bîtu, CEO, ING Bank România:  Observăm o...

Autor: Ramona Cornea

17.06.2024, 11:34 72

Companiile sunt reticente în a investi în perioada de după pandemie, susţine Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România, care adaugă că există o reticenţă în a promova planuri de investiţii agresive în această perioadă.

„După pandemie observăm o reticenţă a companiilor în a investi. A fost perioada pandemiei, a fost o temere legată de contextul economic, dacă va veni o recesiune sau nu, am depăşit acel moment, nu a venit recesiunea. Cu foarte mult IMM Invest, să nu uităm de asta. Observăm o mare efervescenţă, dar sunt foarte curioasă ce se va întâmpla după. Există o reticenţă, cred că după pandemie este vorba de incertitudinea fiscală, toată lumea aşteaptă în ultima parte a anului să vadă ce se va întâmpla anul viitor. De asemenea, industria nu a mers senzaţional, exporturile nu au mers senzaţional şi este cumva firesc că vedem planuri de investiţii restrânse cumva în anumite zone. Există o reticenţă în a promova planuri de investiţii agresive, vedem foarte multe refinanţări, să nu uităm că sunt şi foarte multe fonduri europene care vin şi care, într-o anumită măsură, poate substituie şi nevoia de credit”, a spus ea în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit 2024.

Ce a mai declarat Mihaela Bîtu în cadrul evenimentului ZF:

·       Am continuat să creştem, dar încercăm să creştem echilibrat. Este foarte multă lichiditate în piaţă, noi nu propunem să creştem foarte mult în zona de active totale şi pasive, atât timp cât nu avem şi foarte multe credite care să aducă un echilibru bun, care să răspundă cerinţelor de profitabilitate şi aşa mai departe.

·       Ceea ce ne interesează foarte mult este că noi continuăm să creştem numărul de clienţi, continuăm să creştem şi vrem să creştem în continuare, aceasta este strategia băncii. Ne dorim chiar să accelerăm, atât timp cât piaţa ne permite. Căutăm oportunităţi cu toţii pentru că competiţia este foarte intensă.

·       Am crescut de la 5% la aproape 9% cotă de piaţă în 10 ani. Dacă ne uităm la combinaţia dintre portofoliul de credite şi active ale clienţilor, suntem undeva pe la 10%. Da, este posibilă creşterea organică, dar devine din ce în ce mai greu pentru că concurenţa este din ce în ce mai acerbă.

·       Nu aş spune că nu merge ceva în sistemul bancar, cred că sistemul este la un nivel extrem de solid şi de bun, ne dorim cu toţii să creştem nivelul de intermediere financiară, avem cu toţii foarte multă lichiditate şi ne dorim să avem din ce în ce mai mulţi clienţi bancabili pe care să îi adresăm.

·       Ceea ce nu merge este că, în continuare, în zona persoanelor juridice avem o componentă foarte de companii cu capitaluri negative, chestiune care influenţează negativ. Sperăm să existe o hotărâre mai mare la nivelul aparatului administrativ încât să există măsuri care să forţeze aducerea acestor companii în zona bancabilă.

·       Este adevărat că avem un excedent şi lichiditate, ne uităm foarte mult la credite şi depozite, produsele de bază în banking. Atunci când ne uităm la investiţiile în fondurile mutuale, în produse de asigurare cu componentă de asigurare, penetrarea lor rămâne destul de redusă. Portofoliul nostru este cel mai digitalizat, cel mai aplecat către produse sofisticate. Cu toate acestea, penetrarea produselor de investiţii este destul de redusă. Ne întoarcem la tema educaţiei financiare, una extrem de importantă şi strategică pentru România, una în care investim cu toţii. Este foarte important ca aceşti clienţi să devină din ce în ce mai deschişi către o multitudine de produse. Este nevoie de această migrare şi de o consolidare a lichidităţii şi în aceste direcţii.