Companii

Alexandra Gatej, Unilever: Integrarea va aduce o competitie corecta pe piata

Alexandra Gatej, Unilever: Integrarea va aduce o competitie corecta pe piata

Alexandra Gatej, presedinte USCE: Unilever a luat decizia de a-si concentra productia in aceeasi locatie pentru a creste eficienta operatiunilor sale de productie si distributie. Aceasta eficientizare face parte din planul companiei pe termen lung de a dezvolta afacerea in Romania

02.08.2006, 18:31 54

Presedintele pentru Europa Centrala si de Sud al Unilever spune ca grupul a decis sa analizeze departamentele si activitatile companiei din Romania comparativ cu practica europeana in perspectiva aderarii.
"Pentru a ne pregati pentru acest moment compania noastra a initiat acum doi ani un program complex, numit 'Getting Ready for Europe', al carui rol este analiza fiecarui departament si a fiecarei activitati a companiei comparativ cu practica europeana", a declarat Alexandra Gatej, presedinte pentru Europa Centrala si de Sud (USCE).
Un rezultat al noii strategii a fost externalizarea serviciilor de logistica si transport, potrivit Alexandrei Gatej, 40 de ani, care coordoneaza afacerile USCE din noiembrie 2005.
"Credem ca integrarea in Uniunea Europeana este un proces care va avea efecte pozitive asupra mediului competitiv in care noi ca si companie ne dezvoltam. Integrarea determina competitie corecta si care urmeaza aceleasi reguli si ne va ajuta sa exploatam mai bine sinergiile cu operatiunile noastre europene", explica Gatej.
Compania isi va concentra intreaga productie din Romania in Ploiesti, unde a inceput constructia unei fabrici. Investitia in aceasta capacitate de productie va fi de circa trei milioane de euro. Aici vor fi transferate productia de condimente, sosurile si supele Knorr (care erau realizate pana acum la fabrica de la Otopeni) si productia de margarina (care se facea la Targu-Mures).
"Unilever a luat decizia de a-si concentra productia in aceeasi locatie pentru a creste eficienta operatiunilor sale de productie si distributie. Aceasta eficientizare face parte din planul companiei pe termen lung de a dezvolta afacerea in Romania", adauga Gatej. Procesul de relocare a productiei se va incheia in luna noiembrie a anului curent.
Cele doua fabrici de la Targu-Mures si Otopeni vor fi vandute, compania cautand in acest moment cumparatori pentru locatii. Cele doua capacitati de productie aveau 130 de angajati, dintre care 30% au ales sa se relocheze pentru a lucra in Ploiesti.
Unilever are 650 de angajati in Romania, dintr-un total de 850 in intreaga regiune. Dintre acestia, 350 lucreaza in fabrici.
Compania produce la nivel local detergentii de rufe Dero si Omo, condimentele Delikat, supele si sosurile Knorr, margarinele Rama si Delma si importa produsele de curatenie casnica Cif si Domestos, balsamul de rufe Coccolino, produsele de ingrijire personala Dove, Rexona, Axe si Sunsilk.
"Piata bunurilor de larg consum este in plina dezvoltare, dar consumul pe cap de locuitor este inca departe de media europeana", considera Gatej.
Unilever are la nivel local doua companii: Unilever South Central Europe (care se ocupa de operatiunile de marketing si vanzari in Romania si regiunea Balcanilor) si Unilever Romania (compania care administreaza fabricile Unilever la nivel local). Cifra de afaceri a Unilever South Central Europe a fost, potrivit companiei, de 167 de milioane de euro in 2005, dintre care 125 de milioane in Romania.
"Cifra de afaceri a Unilever Romania, companie formata in 2005, a atins 36 de milioane de euro, suma care reprezinta, in principal, vanzari interne intre cele doua companii", precizeaza Gatej.
Potrivit acesteia, 60% din cifra de afaceri provine din vanzarile de produse de ingrijire casnica si personala, restul de 40% fiind reprezentat de produsele alimentare. Pe de alta parte, 70% din totalul vanzarilor este constituit de produsele fabricate in Romania.
Gatej estimeaza pentru anul acesta o crestere a cifrei de afaceri de minimum 10% ("doua cifre", potrivit lui Gatej) pentru fiecare dintre cele doua divizii, Home and Personal Care (produse pentru curatirea locuintei si de ingrijire personala) si Foods (alimente).
Compania a intrat pe piata cu prima investitie in 1995, cand a achizitionat fabrica Dero din Ploiesti. In 2000, Unilever a preluat fabrica Knorr de la Otopeni, iar in 2001 a demarat productia de margarina la Targu-Mures. Potrivit lui Gatej, compania a investit peste 90 mil. euro la nivel local pana in prezent.
Unilever South Central Europe conduce incepand cu anul 2000, din Bucuresti, operatiunile din regiune, care cuprinde Romania, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia, Bosnia-Hertegovina si Republica Moldova.
Principalii competitori ai Unilever la nivel local sunt Procter & Gamble, Henkel, Beiersdorf, Colgate Palmolive, L'Oreal sau Interstar Chim pe segmentul de bunuri de larg consum nonalimentare, precum si Nestle sau Orkla Foods pe segmentul de alimente.


Cotele de piata ale Unilever

Detergenti de rufe - 29,6%
Produse pentru curatirea locuintei - 18%
Sapunuri - 20%
Deodorante - 22,3%
Condimente - 55%
Supe - 44%
n Mustar - 23%
n Margarina - 50%