Info

Care este povestea cramei româneşti care câştigat titlul pentru cel mai bun vin alb din lume la Concours Mondial de Bruxelles?

Publi-Interviu

Autor: Publicitate

09.07.2024, 07:00 12044

Simion Mureşan, unul dintre cei mai puternici antreprenori locali, care este acţionar în mai multe businessuri, printre care Electrogrup, activ în sectorul infrastructurii pentru energie, a pariat în 2011, din pasiune, pe o afacere în domeniul producţiei de vin. Astfel, alături de un prieten, omul de afaceri clujean a investit într-o cramă, un hotel, un restaurant vizavi de Salina Turda, un centru de evenimente şi un centru de echitaţie. Astăzi, 13 ani mai târziu, Crama La Salina, care exploatează 42 de hectare de viţă de vie, are în portofoliu vinuri premiate pe plan naţional şi internaţional şi primeşte oaspeţi din toată lumea. Iar planurile nu se opresc aici. Ce urmează?

 

“Povestea Cramei la Salina a început să se scrie în primul rând din pasiunea pentru vinuri, a început atât din dorinţa de a valorifica solul bogat în minerale din jurul Salinei (Turda - n.red.), cât şi pentru a reînvia şi continua tradiţia viticolă a regiunii”, spune Simion Mureşan.

Anul 2011 a fost cel în care au fost începute demersurile în vederea dezvoltării acestui proiect. Primul pas a fost defrişarea viei existente. Au urmat apoi analize de sol şi lucrări asupra terenului, astfel încât acesta să ajungă la un nivel optim pentru plantarea noii culturi.

Următorii doi ani au presupus plantarea viţei de vie noi, adusă din Franţa, lucrări de infrastructură, instalarea sistemului de susţinere şi primul tăiat al viei.

“În toate aceste demersuri, am încercat să combinăm tehnologia modernă cu practicile sustenabile, pentru a produce vinuri de calitate.”

În 2014, a fost culeasă prima recoltă şi au fost produse primele vinuri sub brandul Issa. Un an mai târziu, în 2015, a fostă lansată oficial Crama La Salina.

“Proiectul a fost fondat de către mine, împreună cu asociatul meu, Claudiu Sugar, care în primăvara acestui an a decis să se retragă”, spune Simion Mureşan, care e antreprenor de aproape trei decenii, pariind de-a lungul anilor pe mai multe businessuri. Principalul domeniu de activitate a fost şi rămâne însă infrastructura pentru energie, construcţii şi telecomunicaţii.

Crama La Salina a reprezentat prima sa experienţă în acest domeniu al ospitalităţii, ulterior dezvoltând şi alte businessuri în HoReCa.

„Zona în care este amplasată crama oferă un potenţial turistic mare datorită Salinei Turda şi a dealurilor din împrejurimi. Acesta a fost motivul pentru care ne-am dorit să ne extindem activitatea şi să exploatăm zona în această direcţie.”

 

Un business integrat

Simion Mureşan adaugă că acest model integrat - cu hotel, restaurant, cramă, centru de echitaţie - reuşeşte să ofere o experienţă completă, care combină ospitalitatea, gastronomia şi activităţile recreative, atrăgând astfe o varietate de vizitatori şi promovând turismul sustenabil în regiune.

“Am început să oferim servicii de cazare în 2015. Apoi, am crescut numărul de camere constant, urmând ca în perioada imediat următoare să deschidem o nouă locaţie, ISSA Resort.”

Astfel, la finalul anului, când şi acest proiect va fi finalizat, oaspeţii vor avea la dispoziţie aproximativ 100 de camere, multiple restaurante, activităţi reacreative, locuri de joacă, trasee pentru plimbări, drumeţii şi echitaţie.

“Prin această extindere, dorim să transformăm ISSA Resort într-o destinaţie turistică de top, care să ofere experienţe complete şi memorabile pentru toţi oaspeţii. Ne propunem să creăm un loc unde vizitatorii să poată savura vinuri de calitate, să se bucure de preparate culinare diverse şi să experimenteze activităţi noi.”

Primul restaurant deschis de grup a fost Sarea-n Bucate, inaugurat în 2015, acelaşi an în care a fost lansată oficial şi crama. El este amplasat în imediata vecinătate a Cramei şi a Salina Turda.

“O altă locaţie afiliată este Restaurantul din Vie, care dispune de o sală de evenimente în mijlocul viilor noastre, unde sunt organizate evenimente private şi corporate.”

Restaurantele se remarcă prin specificul culinar care îmbină tradiţia românească cu influenţele internaţionale, accentul fiind pus pe autenticitatea zonei şi pe calitatea produselor folosite.

“Ingredientele locale şi de sezon asigură prospeţimea şi calitatea preparatelor, multe dintre ele provenind de la producători locali, susţinând astfel comunitatea şi economia zonei. Încercăm să obţinem întotdeauna preparate inovative şi deosebite, combinând reţetele tradiţionale cu tehnicile culinare moderne, inspirate din bucătăria internaţională.”

Un alt element reprezentativ şi foarte apreciat oaspeţi este pairingul cu vinurile cramei. Fiecare fel de mâncare este conceput pentru a se potrivi cu vinurile produse de Crama La Salina.

 

Soiuri locale şi internaţionale

Producătorul de vin din judeţul Cluj are plantate 42 de hectare cu viţă de vie. Plantaţia este amplasată în Turda, pe Dealurile Durgăului, în vecinătatea Salinei Turda.

“Expoziţia este sudică, cu sol şi microclimat special pentru cultivarea viţei de vie, iar acest cumul de factori ajută la obţinerea vinurilor de înaltă calitate”, spune Ovidiu Maxim, enologul cramei.

Producţia anuală este de aproximativ 450.000 de kilograme de struguri, ceea ce reprezintă materia primă pentru circa 300.000 de sticle de vin.

“În total avem opt soiuri, cinci albe şi trei roşii: Sauvignon Blanc, Chardonnay, Rhein Riesling, Neuburger, Muscat Ottonel, Pinot Noir, Fetească Neagră şi Cabernet Sauvignon. Am mizat atât pe soiurile autohtone, cât şi pe cele internaţionale”, spune Ovidiu Maxim.

Soiurile autohtone sunt cerute de către consumatorii străini, care doresc să aibă parte de experienţe noi în materie de vinuri, dar şi de consumatorii locali.

“Soiurile internaţionale vin în completare, prin notorietarea lor la nivel mondial, prin caracteristicile de soi pe care noi încercăm să le scoatem cât mai mult în evidenţă cu ajutorul tehnicilor moderne de vinificare.”

Vinurile Crama La Salina sunt vândute în bună parte (90%) pe plan local, diferenţa de 10% ajungând la export. În ţară, vinurile sunt prezente atât în HoReCa, cât şi în retail.

“Când vine vorba de export, contează foarte mult calitatea vinului, dar în acelaşi timp şi preţul.”

La preţul de bază al produsului se adaugă şi costurile cu transportul, care sunt evident mai mari în momentul în care vinul este livrat în afară ţării. Iar unele state au taxe suplimentare pentru băuturile alcoolice, motiv pentru care se solicită un preţ cât mai accesibil de la producător, explică Ovidiu Maxim.

“Pentru noi, fiecare piaţă este importantă, inclusiv exportul. Ne bucurăm când vinurile sunt apreciate şi cerute de către consumatorii străini.”

Cea mai mare parte din producţia cramei clujene se pozitionează pe segmentul premium, e vorba de aproximativ 75% din total.

“Avem vinuri şi pe segmentul entry level, dar acestea reprezintă un procent relativ mic, respectiv 13%. În ultimii doi ani, am venit în completarea portofoliului cu vinuri super premium, care reprezintă 12% din producţia totală, iar tendinţa este să creştem cantitatea pe acest segment.”

 

Recunoaştere internaţională

De altfel, vinurile companiei s-au făcut remarcate pe plan local şi internaţional.

“Am început să trimitem vinurile la competiţii naţionale şi internaţionale din momentul lansării lor în piaţă şi facem asta în fiecare an de atunci.”

Vinurile sunt evaluate de către experţi acreditaţi, astfel că după fiecare competiţie la care participă, acestea primesc un punctaj.

“Astfel, noi vedem unde ne poziţionam din punct de vedere al calităţii. Când vinurile primesc punctaje mari, sunt medaliate, iar acest lucru ne ajuta pe parte de marketing şi vânzări.”

Anul acesta, vinurile ISSA s-au făcut remarcate pe plan internaţional, obţinând recunoaştere şi apreciere la concursuri de prestigiu.

“În ultimele luni, am fost onoraţi cu medalii de aur la Concours Mondial de Bruxelles, Vinarium International Wine Contest şi The Balkans International Wine Competition. Un succes remarcabil pentru crama noastră este titlul de International White Wine Revelation şi Medalia Grand Gold obţinute de ISSA Chardonnay Barrique 2022 la Concours Mondial de Bruxelles, desfăşurat recent în Guanajuato, Mexic.”

Acest titlu este acordat vinului alb care obţine cel mai mare punctaj dintre toate vinurile albe participante în competiţie şi este o realizare excepţională atât pentru Crama La Salina, cât şi pentru România, spune Ovidiu Maxim.

“Pentru că anul ăsta fotbalul e pe buzele tuturor, acest premiu echivalează cu câştigarea Ligii Campionilor de către o echipă din România.”

Concours Mondial de Bruxelles este cea mai mare competiţie itinerantă de vinuri din lume. La ediţia din acest an, desfăşurată în 7-9 iunie, au fost înscrise aproape 7.500 de vinuri din 42 de ţări.

Pe lângă marele premiu, Crama La Salina a primit la Concours Mondial de Bruxelles şi o medalie de aur pentru Issa Nidus Fetească Neagră 2019 şi o medalie de argint pentru Issa Chardonnay 2023.

Ca urmare a evoluţiilor recente, Simion Mureşan spune că doreşte să dezvolte businessul în continuare, dar nu neapărat ca şi suprafaţă cultivată, cât mai degrabă ca număr de etichete premium, asta însemnând provocarea de realizare şi a vinurilor cupajate cu care să crama să se prezinte la diferite concursuri.

Astfel, omul de afaceri are în plan investiţii atât în zona de cramă, cât şi în zona adiacentă de ospitalitate.

“Toate proiectele noastre încep de la idei, dorinţe şi viziuni proprii, inspirate pe de o parte de zonă, pe de altă parte de trendurile internaţionale.”

 

Ce pot descoperi oaspeţii?

În ceea ce priveşte designul fiecărui spaţiu, grupul lucrează cu arhitectii şi designerii pe care îi consideră cei mai potriviţi pentru conceptele pe care intenţionează să le abordeze. Materialele şi culorile sunt alese - atât ca şi provenienţă, cât şi ca tonalitate - astfel încât să se îmbine cu locul şi natura.

“Businessul de tip hospitality pe care îl practicăm noi se bazează pe locuri limitate de cazare şi masă, astfel încât să rămânem în limitele confortului. Sunt aşteptaţi şi bineveniţi atât oaspeţii care ne-au mai vizitat până acum, cât şi cei care ajung pentru prima dată la noi, indiferent dacă îşi planifică vacanţa din timp sau dacă ajung spontan.”

Grupul este prezent atât pe platformele de rezervări, cât şi în mediul online, pe platformele de socializare.

“Acestea ne permit să fim accesibili pentru un public larg şi să oferim o modalitate convenabilă de a face rezervări. De asemenea, mulţi dintre oaspeţii noi vin prin recomandări de la cei care ne-au vizitat anterior. Recenziile pozitive şi experienţele împărtăşite de foştii vizitatori sunt foarte valoroase pentru noi şi contribuie semnificativ la reputaţia noastră. Aceasta prezenţă online consolidată, combinată cu feedbackul pozitiv de la vizitatori, ne ajută să atragem şi să oferim experienţe memorabile unui număr tot mai mare de oaspeţi.”

Odată ajunşi la Crama La Salina, vizitatorii pot beneficia de un pachet complex de activităţi, în funcţie de dorinţe şi curiozităţi.

“Rămânând în zona cramei, organizăm sesiuni de degustare în care oaspeţii pot explora diversele vinuri produse de noi, unele dintre ele fiind recunoscute la nivel internaţional. Printre acestea, ne mândrim cu titlul câştigat de curând, Internaţional White Wine Revelation obţinut de ISSA Chradonnay Barrique 2022 la Concours Mondial de Bruxelles”, explică Simion Mureşan.

De asemenea, ei pot participa la tururi ghidate ale cramei şi ale podgoriilor, unde pot vedea procesele de producţie şi îmbuteliere, pot să înveţe despre procesul de vinificatie şi despre caracteristicile fiecărui soi şi pot afla despre istoria şi tradiţiile viticole ale zonei.

Activităţile care ţin de centrul de echitaţie sunt de asemenea ofertante.

“Cei care ne calcă pragul au prilejul de a participa la plimbări cu caii prin împrejurimi - fie călare, fie cu trăsura -, pot participa la lecţii de echitaţie sau la spectacole organizate de artişti din lumea ecvestră.”

Pentru cei care doresc să rămână în zona resortului, pentru relaxare, aceştia pot opta pentru piscină, spa, masaje, meditaţie, dar şi sporturi în aer liber.