Mediafax.biz Exclusiv

România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii-document

Autor: Dinca Thomas

26.05.2011, 14:39 448

Avertismentul a fost transmis Executivului de către experţiijuridici din Ministerul Justiţiei, care au analizat problema taxeiauto la solicitarea premierului Emil Boc, relevă un document internal Guvernului obţinut de MEDIAFAX.

Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintreOU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pefondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile încare această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori îndoar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a ComunităţilorEuropene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială,ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazieimportate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea învigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.

În acelaşi timp însă, juriştii arată că discriminarea a fostmenţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel cădeclararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar"o chestiune de timp".

"Dacă aplicând taxa asupra unui autoturism similar celui dincauza Tatu se constată, din calcule, că se menţine un nivel detaxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import în timp ceautovehicule similare de pe piaţa autohtonă nu sunt taxate sau sunttaxate mai redus, apreciem că efectul discriminatoriu a fostconservat şi perpetuat în cadrul variantelor ulterioare ale OU50/2008, iar constatarea neconformităţii şi a acestora este doar ochestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se află o altă cererede pronunţare a unei hotărâri preliminare introdusă de TribunalulGorj-cauza Nisipeanu, prin care instanţa solicită Curţii să sepronunţe cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, aşa cum a fostmodificată prin alte ordonanţe", se arată în document.

Sursa citată relevă totodată că Ministerul Justiţiei aatenţionat Guvernul încă din februarie 2009 că ar trebui avută învedere restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OU208/2008 (prima modificare a ordonanţei 50-n.r.) şi taxa calculatăpotrivit proiectului de act normativ de la acel moment.

Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de anu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune căstatul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile,să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente,iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare astatului român.

"Orice decizie de menţinere a OU 50/2008 în varianta actuală, încondiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul UE,presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatareaneîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniarestatului român (sub forma unei sume forfetare şi/sau al unorpenalităţi) poate interveni în condiţiile în care acesta nu varespecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventualeproceduri de infringement", se arată în document.

Sancţionarea pecuniară a unui stat membru poate interveni încadrul unei a doua proceduri declanşate de către Comisie, dacăstatul în cauză nu a respectat prima hotărâre a CJUE.

În acelaşi timp, experţii juridici recomandă Guvernului să emităo ordonanţă de urgenţă pentru returnarea taxei auto, avertizând căorice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobânzilor şia cheltuielilor de judecată.

"Neconformitatea OU 50/2008 în varianta iniţială presupune căperceperea taxei este incompatibilă cu dreptul UE, consecinţa fiindrestituirea taxei, Guvernul având posibilitatea să demareze oreformă legislativă în domeniu, valorificând sugestiile discreteale CJUE. Conform unei jurisprudenţe stabile a Curţii,contribuabilii au dreptul la rambursarea impozitelor şi taxelorprelevate de un stat membru cu încălcarea dreptului european.Raţiunea acestui drept este că un stat membru nu poate profita, iarcontribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicăriiunei dispoziţii fiscale naţionale incompatibile cu dreptuleuropean", arată juriştii.

Potrivit acestora şi conform jurisprudenţei instanţei de laLuxemburg, pentru exercitarea dreptului de rambursare "suntconsiderate rezonabile perioade cuprinse între trei şi cinci ani"de la data pronunţării hotărârii Curţii prin care s-a constatat cătaxa este incompatibilă cu dreptul european.

În ceea ce priveşte impactul previzibil asupra activităţiiinstanţelor, juriştii atenţionează că există posibilitatea ca, înurma popularizării hotărârii CJUE prin mass-media, instanţeleromâneşti să fie sesizate cu un număr mare de noi acţiuni formulatede către persoane care au plătit taxa pe poluare în versiunea sainiţială, inclusiv de către cei a căror acţiune în instanţă a fostrespinsă iniţial.

"Neadoptarea unor măsuri de restituire a taxei presupuneaglomerarea rolului instanţelor cu litigii privind restituireataxei cu dobânzi şi cheltuieli de judecată. Litigiile vor putea fideclanşate chiar dacă acţiunea a fost respinsă iniţial (prinrevizuire)", avertizează juriştii.

Pentru a fi evitată "aglomerarea instanţelor cu aceastăproblemă", experţii au transmis Guvernului că este necesarăinstituirea procedurii de restituire administrativă a taxeiîncasate fără temei legal pe bază de ordonanţe de urgenţăneconforme cu dreptul UE.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea deJustiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct devedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa deprimă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucâtproduce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din altestate pe teritoriul României.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care unromân care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand dinGermania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea înRomânia a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelorsecond-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşinisecond-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Un document guvernamental prezentat, săptămâna trecută deMEDIAFAX, relevă că Guvernul discută impunerea taxei auto la primavânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei,cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din baniideja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru aevita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei depoluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturorproprietarilor de autovehicule, separat de impozitul peproprietate.

În şedinţa de miercuri, Guvernul a amânat o decizie în privinţataxei auto, surse oficiale declarând agenţiei MEDIAFAX că deciziava fi luată după o analiză de impact şi pe baza unor discuţii careurmează să aibă loc în cadrul coaliţiei.

La finalul şedinţei de guvern, ministrul Mediului, LaszloBorbely, a declarat că "ordonanţa sau legea" de modificare a taxeiauto va fi adoptată de Executiv săptămâna viitoare şi că propunereasa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la primavânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007,data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere acuantumului taxei cuprinsă între 20-30%.

Reducerea taxei va fi aplicată pentru toate maşinile, astfelîncât să fie evitată o nouă discriminare, a arătat ministrul.

În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste40.000 dosare privind taxa auto.