Mediafax.biz Exclusiv

Voucherele „Rabla“ s-au terminat la două luni de la demarare. Efectele încă nu se văd

Autor: Bogdan Alecu

25.05.2011, 19:17 406

De la începutulprogramului s-au casat aproximativ 45.000 de rable.

Administraţia Fondului pentru Mediu adistribuit deja către persoanele fizice care au casat o maşină maiveche de zece ani toate cele 55.600 de tichete, restul de 5.000 devouchere fiind alocate persoanelor juridice. În condiţiile în careca şi anul trecut acestea se mişcă mai greoi, se ia în calcul ca şiîn 2010 redistribuirea voucherelor "rezervate" companiilor cătrepersoanelor fizice.

Potrivit oficialilor AFM, suplimentarea sepoate face în continuare, dar cel mai devreme la nivelul luniiiunie, ceea ce ar determina un "gol" de două săptămâni în cadrulprogramului.

În acelaşi timp, ministrul mediului LaszloBorbely anunţa în urmă cu o lună că în acest an numărul total demaşini casate ar putea ajunge la aproximativ 130.000 până la fineleanului, după ce anul trecut a ajuns la aproape 190.000 de rablecasate.

În condiţiile în care pe piaţă sunttranzacţionate zeci de mii de vouchere, revenirea pieţei se lasăaşteptată, aceasta înregistrând o scădere atât în luna martie, câtşi în aprilie, în timp ce pentru luna mai nu sunt estimări că se vadepăşi volumul de 10.800 de auto turisme înregistrat anultrecut.

"În piaţă nu se simte nicio revigorare avânzărilor de maşini noi în urma programului «Rabla». Tichetele nuajung la cei care vor să-şi cumpere o maşină şi sunt ţinute decătre persoane care doresc să le crească preţul cât mai mult", asubliniat Nicolae Sorescu, directorul general al diviziei auto agrupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet,Citroën, Mazda şi Suzuki.

Demararea cu aproape patru luni întârziere aprogramului "Rabla" din acest an a determinat automat ca efectelesale să nu fie încă vizibile în piaţă, majorarea cererii urmând săse facă treptat în luna mai, potrivit declaraţiilor lui FabriceCambolive, administratorul unic al importatorului Renault- NissanRomânia.

"Dacă vom vedea sau nu o revenire în a douajumătate a anului depinde de ritmul în care va evolua programulRemat. Cu toate acestea, creşterea vânzărilor ar urma să se facămai mult în semestrul al doilea", a spus Cambolive.

Luna trecută s-au vândut pe piaţa localăaproape 8.500 de autoturisme, în scădere cu 14% faţă de perioadasimilară a anului trecut, potrivit statisticilor APIA.

Mai mult, dacă în primele două luni aleacestui an piaţa încă era "pe plus", primăvara nu a adus niciodezgheţare a vânzărilor, ci un recul al acestora.

În opinia lui George Kyriazis, directorulgeneral al Toyota România, există trei motive pentru care programulde casare nu a mai adus o "gură de oxigen" pieţei.

Primul îl reprezintă diminuarea numărului demaşini vechi din România faţă de anul trecut. Al doilea motiv îlreprezintă încrederea consumatorilor în mediul economic, care nu acrescut, iar al treilea, politica de credite a băncilor care nu s-arelaxat.

În intervalul ianuarie-aprilie din acest anpeste 20 de mărci auto au înregistrat o creştere, potrivitstatisticilor APIA, în timp ce alte 30 continuă declinul. Dintrecele care cresc, trei şi-au dublat sau chiar triplat vânzările faţăde perioada similară a anului trecut, în timp ce alte 15 auînregistrat creşteri de două cifre.

Cele mai mari creşteri au fost înregistratede mărcile de camioane MAN şi Scania, dar şi de mărci premium şi delux precum smart, Porsche MINI sau Audi. De partea cealaltă aclasamentului, scăderi de două cifre înregistrează în continuaremărci de volum precum Fiat (-17%), Dacia (-33%) sau Chevrolet(-35%).