Prima pagina

Hotelierii de pe litoral au numarat anul acesta mai multe camere pustii

26.09.2003, 00:00 17



Gradul de ocupare al hotelurilor de pe litoralul romanesc in sezonul estival recent incheiat a fost de 60%, in scadere cu circa 14% fata de anul trecut, a anuntat ieri Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).



"Scaderea puterii de cumparare a populatiei din Romania, calitatea slaba a serviciilor oferite in anii anteriori, dar si unele greseli in politica de preturi si tarife practicate au fost principalele cauze ale scaderii gradului de ocupare", a declarat Cornel Gaina, presedintele ANAT.



O alta cauza a scaderii gradului de ocupare o reprezinta si atractivitatea vacantelor in strainatate pentru multi romani, precum si insuficienta promovarii hotelurilor romanesti. In ceea ce-i priveste pe turistii straini, acestia au oferte mai ieftine din alte tari care asigura si o calitate mai buna a serviciilor turistice. Si aceasta, in timp ce multe hoteluri de pe litoralul romanesc si-au marit tarifele in euro, masura considerata de catre tour-operatorii europeni ca fiind nejustificata.



Gradul de ocupare in perioada iunie-septembrie a fost cuprins intre 33-85%. Cel mai mare grad de ocupare a fost inregistrat in statiunea Venus ( 79%), urmata de Eforie Sud (67,5%), Mamaia (65%), Eforie Nord (62%) si Neptun (44%).



Hotelul cu cel mai mare grad de ocupare de pe intreg litoralul romanesc a fost Aurora din Mamaia (96%), iar cele mai slabe performante le-au avut Covasna Estival 2002 (33%) si Turist (33%), ambele din Neptun.



Pentru a remedia problemele cu care se confrunta hotelierii, ANAT a decis ca in acest an bursa de contractare a ofertei hoteliere estivale sa fie organizata cu sase luni in avans fata de anii precedenti.



Astfel, la initiativa ANAT, in perioada 22-25 septembrie a avut loc contractarea bazei materiale de pe litoral pentru anul 2004, intre hotelierii de la Marea Neagra si agentiile de turism romanesti, fiind luate in discutie si tarifele din 2005.



"Un sezon 2004 sub aceleasi auspicii ca acelea ale anului 2003 si in conditiile continuarii politicii de marketing de pana acum ar avea consecinte dramatice pentru industria turistica. Organizarea bursei de contracte inca din septembrie va permite editarea din timp a brosurilor, realizarea publicitatii ofertei turistice de catre agentii de turism si hoteluri, ca si incasarea unor avansuri de la clienti, destinate in principal pregatirii deschiderii sezonului estival", a mai spus Gaina.



O alta propunere facuta de ANAT este marirea gradului de utilizare a litoralului prin extinderea perioadei de vacante la mare de la 1 mai pana la 30 septembrie. ANAT a propus ca lunile mai si septembrie sa fie promotionale, iar tariful practicat sa reprezinte 25-40% din tariful de varf de sezon. O alta propunere a fost ca in luna iunie si intre 20-31 august tariful practicat sa reprezinte 40-60% din tariful de varf de sezon si, eventual, sa fie introduse si oferte speciale de gennul "10 zile la pret de 7". georgiana.stavarache@zf.ro