Bănci și Asigurări

Dan Ştefan, managing partner, Autonom: Avem nevoie de mai mulţi campioni locali în piaţa de asigurări, să fie mai multă competiţie loială în piaţă

ZF Bankers Summit 2024

 Dan Ştefan, managing partner, Autonom: Avem nevoie de...

Autor: Ramona Cornea

19.06.2024, 15:00 70

Piaţa locală de asigurări are nevoie de mai mulţi campioni locali, de mai multă competiţie loială în piaţă, susţine Dan Ştefan, managing partner al Autonom.

„De la firmele de asigurări noi ne dorim multe lucruri, dar şi ele trebuie să aibă aşteptări de la noi. Şi consultanţii au un rol esenţial, şi brokerii. În primul rând, ne dorim să să existe mai multe, să existe competiţie loială în piaţă, pentru că sunt mult prea puţine firme de asigurări şi nu mai avem campioni locali. În afară de nişte nişe foarte mici, nu avem companii de asigurări campioni local în momentul de faţă, aşa cum avem în banking sau în alte sectoare”, a spus el în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit 2024 – ziua asigurărilor.

Ce a mai declarat Dan Ştefan în cadrul evenimentului ZF:

• Trebuie să ne întrebăm de ce că am avut nişte campioni locali care nu respectau regulile jocului, dar au ajuns chiar să fie lideri de piaţă şi s-au dus în falimente. Trebuie să ne întrebăm de ce nu avem mai mulţi campioni locali şi cum am putea să încurajăm chestia asta. Deci, în primul rând, să fie mai multă competiţie pentru că ea ajută pe toată lumea, inclusiv pe actorii din piaţă. Mai departe, ne dorim ca ele să fie mai bune.

• În principiu, orice se poate asigura, dar realitatea e că dacă tu eşti client în piaţa din România, cu toată infrastructura, cu adviserii, este foarte greu să asiguri o grămadă de lucruri pentru că nu există produse.

• Noi asta asigurăm de vreo 8 milioane de euro în fiecare an doar maşini, pe RCA, CASCO, plus peste 1 mil. euro pe alte clase de asigurări, sunt multiple tipuri de asigurări.

• Cred că suntem încă prizonieri ai unui unui model de construcţie a produselor care este puţin învechit, pentru că în afară de foarte mulţi ani se pleacă de la bază şi apoi adaugi riscuri. Practic, lucrezi pe etaje şi construieşti un produs adaptat clientului.

• Sunt tot felul de riscuri existente pe care vrem să le acoperim. Haideţi să ne gândim la riscurile noi care apar.Deci al doilea mesaj este să fie mai bune, un pic mai mai deschise şi să facă cu adevărat consultanţă alături de broker. Faptul că e gradul acesta mare de intermediere nu înseamnă neapărat că există şi suficient competenţă acolo, sunt foarte puţini care fac cu adevărat corporate. Chiar şi în firmele foarte mari de de brokeraj o să găsim câţiva specialişti, eu îmi doresc să fie mai mulţi. Acesta este unul din motivele pentru care noi am intrat în piaţa asta de brokeraj.

• Am intrat în piaţa de brokeraj pentru că am văzut un business bun de făcut acolo şi-l vedem în continuare. Există competiţie suficient în piaţa de brokeraj, ba chiar este prea fragmentată, sunt prea mulţi brokeri şi acolo cred că sunt nişte tendinţe de consolidare deja începute.

• Am spus despre ecosistemul de externalizări, care poate să aducă oricărei client, orice companii mari, multă valoare, am zis de digitalizare, cred că mai pot să facă multe lucruri pe zona de costuri, adică este departe de a fi eficienţă şi asta se face prin multe feluri.

• De ce nu vine capitalul în piaţa aceasta? Pentru că este un randament mic, este instabilitate legislativă sunt multe motive pentru care să nu vină, dar eu încerc să văd partea pozitivă a lucrurilor. Suntem la un fel de T0, s-a curăţat piaţa de companiile care au intrat în faliment şi acum se poate construi. Nu e o fereastră de două luni, ci de nişte ani de zile, li nu doar pe RCA, sunt multiple produse care s-au măturat din piaţă odată cu dispariţia acelor companii.

• Noi, care suntem un client sofisticat, suntem departe de ce am putea facem, suntem undeva la mijloc. Dar mesajul meu este hai să vedem ce-am putea face mai mult, cum cum am putea să facem mai mult.

• Companiile trebuie să înţeleagă şi să înveţe unde pot asigurările să le ajute cu adevărat pentru că marea majoritate a asigurătorilor cumpărate de companiile din România sunt din zona obligatorie.

• Pentru companii, ce pot să facă, inclusiv în partea aceasta cu asigurările, este să încerce să vadă dacă chiar e ceva de bază pentru ei chestia asta, dacă sunt nişte competenţe pe care pot să le aibă înăuntru sau mai grabă să lucreze cu nişte profesionişti, brokeri, fie ei specializaţi în daune, în asistenţă.

• Cred că trebuie să facem o tranziţie pe toate palierele acestei pieţe. Dacă vorbim despre legislaţie şi reglementare, realitatea este că şi acolo este un proces de transformare. Încercăm să schimbăm legislaţia măcar pe domeniul acesta mai mare, auto, cred că putem să facem asta cu o consultare mai bună a tuturor părţilor, luând bestpractice-urile internaţionale, că sunt pieţe mai mature, avem de unde învăţa şi apoi să o lăsăm în pace. Adică dacă este o zonă unde ne dorim echilibru şi stabilitate, este pe zona asta, pe restul nu-mi doresc neapărat echilibru, pentru că este o piaţă care poate să aibă o mare dinamică şi poate să fie puţin băgată în priză.