Auto

Interviu ZF. Aurelia Leoveanu, CFO la Renault: Dacia a intrat şi în mintea germanilor. Avem o cotă de piaţă în creştere şi cu siguranţă va mai creşte

Proiect Forvis Mazars

Ella Chilea, audit Partner, Forvis Mazars: A fost adoptată în legislaţia naţională directiva de raportare privind sustenabilitatea corporativă. Asta înseamnă că din 2025 Automobile Dacia va trebui să întocmească un raport de sustenabilitate. Este un proiect extrem de complex şi nu se poate realiza la o companie de nivelul acesta fără minim un an de pregătire pentru a întocmi raportul acesta.

Aurelia Leoveanu, CFO la Renault: Reglementările acestea apar cumva în plus faţă de viaţa-serie, cum o numim noi în viaţa noastră. Deci ele vin în plus, nu avem resurse disponibile care aşteaptă pe un raft să sosească noul proiect şi chiar dacă am ridica mânuţa să vină noi colegi,  într-o asemenea entitate, un nou coleg devine funcţional, operaţional, în timp.

Ella Chilea, audit Partner, Forvis Mazars: A fost adoptată în legislaţia naţională directiva de raportare privind sustenabilitatea corporativă. Asta înseamnă că din 2025 Automobile Dacia va trebui să întocmească un raport de sustenabilitate. Este un proiect extrem de complex şi nu se poate realiza la o companie de nivelul acesta fără minim un an de pregătire pentru a întocmi raportul acesta. Aurelia Leoveanu, CFO la Renault: Reglementările acestea apar cumva în plus faţă de viaţa-serie, cum o numim noi în viaţa noastră. Deci ele vin în plus, nu avem resurse disponibile care aşteaptă pe un raft să sosească noul proiect şi chiar dacă am ridica mânuţa să vină noi colegi, într-o asemenea entitate, un nou coleg devine funcţional, operaţional, în timp.

Autor: Răzvan Botea

27.06.2024, 00:07 3334

Aurelia Leoveanu, CFO la Renault Group România şi Ella Chilea, audit partner la Forvis Mazars, au oferit Ziarului Financiar un interviu din perspectiva unui director financiar din industria automotive şi a unui auditor financiar din aceeaşi industrie ♦ Aurelia Leoveanu a explicat cum se poziţionează Dacia şi grupul Renault în faţa tendinţelor internaţionale de transformare a industriei automotive, dar şi în faţa schimbărilor legislative la nivel european şi local  Ella Chilea a adus perspectiva auditorului şi a povestit despre cum sunt abordate modificările de legislaţie europeană în industria automotive şi despre tendinţele viitorului în industria auto internaţională şi din România.

„Dacia a intrat şi în mintea germanilor. Este pe un loc onorabil în topul ţărilor către care exportăm. Avem o cotă de piaţă în creştere şi cu siguranţă va mai creşte. Aş spune că Dacia are o recunoaştere a ei şi pe piaţa din Germania“, spune Aurelia Leoveanu, CFO al Renault Group România, în deschiderea interviului pe care l-a acordat Ziarului Financiar, împreună cu Ella Chilea, audit partner la Forvis Mazars.

„Procesul de audit se desfăşoară într-o anumită perioadă, de regulă după închiderea exerciţiului financiar, dar având în vedere complexitatea activităţii grupului Renault în România, noi avem discuţii cu ei pe parcursul întregului an şi discutăm în legătură cu toate aceste proiecte, de exemplu divizare sau fuziuni. Orice proiect care apare nou la ei, având în vedere complexitatea, are efecte extrem de puternice“, a spus Ella Chilea, întrebată cum se raportează audi­torul la o companie precum Dacia Renault.

Aurelia Leoveanu are o experienţă de 22 de ani în grupul Renault, unde a debutat în 2002 în funcţia de contabil-şef. A fost director financiar al Renaul Credit International timp de 10 ani şi apoi director general al diviziei de finanţare a grupului în România. Din luna iulie 2018, Aurelia Leoveanu este director administrativ şi financiar al Renault Group România. Este absolventă a Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi a unui program de management executiv ESCP Europa, cu o experienţă de aproape 30 de ani în domeniul financiar-contabil.

Ella Chilea are o experienţă de peste 20 de ani în servicii de audit financiar şi consultanţă în afaceri, acoperind aspecte financiare şi contabile. Înainte de a se alătura companiei Forvis Mazars, Ella Chilea a lucrat cu Deloitte. De asemenea, a scris mai multe articole şi a fost lector la diferite seminarii şi conferinţe. A avut mai multe misiuni de audit şi consultanţă financiară, de la auditarea situaţiilor financiare pregătite conform mai multor standarde (IFRS, US GAAP, RAS) până la auditarea proiectelor de consultanţă şi a proiectelor de due diligence financiar. În 2023, a absolvit programul de Executive MBA la Universitatea de Economie şi Afaceri din Viena (Wirtschaftsuniversitat Wien).

„Ce este foarte important în calitatea noastră de auditor financiar este să monitorizăm şi noi toate modificările acestea care au impact asupra activităţii şi să discutăm proactiv cu companiile auditate, astfel încât să fim aliniaţi pe soluţia agreată pe o anumită speţă“, a spus Ella Chilea în cadrul interviului.

Despre importanţa Dacia în cadrul grupului Renault, Aurelia Leoveanu a spus că a avut contribuţii cheie în anumite mo­mente ale companiei şi a dat exemplul crizei finan­ciare din 2008-2009: „Dacia a avut o contribuţie importantă la rezultatele grupului, pentru că, în diverse situaţii dificile, a reprezentat un răspuns foarte corect la aşteptările clientului. Da, Renault era cu poziţionarea care l-a consacrat, iar Dacia cu poziţionarea ei. Clienţii s-au deplasat în situaţii complicate. S-a întâmplat lucrul acesta în 2008-2009. Când ţările din Vest au început programe de tipul Rabla de la noi, Dacia  a început să se vândă în Germania, a pătruns pe piaţa din Germania. Nu e chiar pentru oricine şi imaginea mărcii s-a reinventat, s-a transformat, dacă ne uităm la ce s-a întâmplat, la noua identitate şi noua poziţionare şi ne gândim unde am început în anii ‘90, când foarte mulţi tindeau către maşinile din Vest.“

În 2023, Dacia a produs 15% din totalul pro­ducţiei grupului, adică 322.000 de unităţi din 2 mil. unităţi produse de grup în cele 21 de uzine pe care le are: „Avem în România toate activităţile grupului. Suntem de la design, inginerie, teste, producţie, logis­tică, fabricaţie, finanţare after sales. Suntem cel mai mare centru de inginerie în afara Franţei, singurul centru de design din Europa de Est şi cel mai mare centru logistic din Europa de Est“, a mai spus Aurelia Leoveanu.

Ella Chilea şi Aurelia Leovenu au explicat cum abordează schimbările legislative din România şi de la nivel european, care modifică modul în care com­paniile fac raportările financiare, dar introduc şi raportări noi, cum ar fi cele pe sustenabilitate. „România este în spatele multor ţări din multe privinţe, dar în ianuarie 2024 a fost adoptată în legislaţia naţională directiva de raportare privind sustena­bilitatea corporativă. Asta înseamnă că din 2025 Automobile Dacia va trebui să întoc­mească un raport de sustenabilitate, raport de sustenabilitate ce se face în conformitate cu 12 standarde aplicabile la nivelul Uniunii Europene, standarde care au peste 1.000 de cerinţe de raportare. Este un proiect extrem de complex şi nu se poate realiza la o companie de nivelul acesta fără  minim un an de pregătire pentru a întocmi raportul acesta“, a mai spus Ella Chilea.

În ultimii ani, guvernele din România au introdus mai multe reglementări în ceea ce priveşte raportarea financiară a com­pa­niilor, fie că a fost vorba de fişierul standard de raportare SAF-T, casele de marcat cu jurnal electronic sau e-Factura. Deşi sistemele, într-un final, sunt necesare, pentru companii modificările au însemnat cheltuieli şi alocarea de resurse suplimentare.

„La noi au fost două proiecte suprapuse, o divizare şi noile cerinţe de raportare, care, la o activitate atât de complexă cum este a noastră, am avut nevoie de precizări suplimentare şi au fost multe, multe schimburi consumatoare de energie cu autorităţile, pentru a înţelege exact ce se doreşte şi a fi convinşi că implementăm în forma potrivită, fără să avem neplăceri ulterioare. Din punctul meu de vedere, mi-aş fi dorit să existe aşa-zise consultări publice prealabile şi o durată de implementare puţin mai mare, pentru că fiecare companie îşi cunoaşte cu siguranţă provocările şi contextul. La noi a fost provocator“, a mai spus Aurelia Leoveanu.

Ella Chilea, audit partner la Forvis Mazars

► Ideea este că în cadrul industriei acesteia de consultanţă în care operăm şi noi nu poţi fi un expert în toate industriile. Spre exemplu, eu şi echipa mea nu facem banking şi insurance pentru că îţi trebuie o expertiză, pentru că acolo îţi trebuie knowledge, există legislaţie specifică. 

Dacia este un jucător unde vezi tot lanţul, de la zona aceasta de cercetare, deci research and development, design, testare, producţie, distribuţie, deci le au pe toate. Ca grad de complexitate, mai există şi alte entităţi, dar nu foarte multe în România, unde poţi să vezi o asemenea complexitate.

► Într-adevăr, în procesul de audit financiar zona cea mai importantă cu care începem este aceea de evaluare a riscurilor. Adică te uiţi şi vezi, în funcţie de domeniul de activitate, unde este riscul cel mai mare sau risc semnificativ, cum îl numim noi. Şi aici, la Dacia ar fi mai multe zone. Aş menţiona-o pe aceasta de research and development. Din perspectiva raportării financiare, în zona de research and development este întrebarea dacă este o cheltuială sau dacă se poate capitaliza, pentru că şi munca asta într-un final îţi aduce nişte beneficii economice.

► Este importantă şi competenţa echipei pe care o întâlneşti în procesul de audit. Iar la Dacia au o echipă de profesionişti desăvârşiţi şi ce e foarte important e faptul că au şi stabilitate în echipă. Adică coşmarul auditoriului este să auditeze o companie unde, spre exemplu, contabilul-şef s-a schimbat de trei ori în ultimul an. Dacă te duci în primul an de audit la o asemenea companie şi întrebi ceva de istorie, e dezastru. Nimeni nu ştie să-ţi spună nimic. Adică eşti efectiv legat de mâini şi de picioare.

► Ca tendinţă de viitor, aş menţiona în primul rând partea de electrificare. Chiar dacă avem probleme în zona aceasta de infrastructură, este o tendinţă globală pe care o vedem replicată la o scară într-adevăr mult mai mică. Şi în România aş mai menţiona conectivitatea, pentru că vehiculele sunt din ce în ce mai conectate, iar funcţiile acestea digitale şi de asistenţă oferite şoferilor sunt în continuă creştere. Legat de subiectul acesta, consider că societăţile va trebui să investească în zona aceasta de competenţe digitale, adică să-şi recalifice forţa de muncă pentru a putea răspunde solicitărilor acestea în zona de conectivitate.

Aurelia Leoveanu, CFO, Renault Group România

► Dacia a avut o contribuţie importantă la rezultatele grupului, pentru că în diverse situaţii dificile a reprezentat un răspuns foarte corect la aşteptările clientului. Da, Renault era cu poziţionarea care l-a consacrat, iar Dacia cu poziţionarea ei. Clienţii s-au deplasat în situaţii complicate. S-a întâmplat lucrul acesta în 2008-2009. Când ţările din Vest au început programe de tipul Rabla de la noi, Dacia  a început să se vândă în Germania, a pătruns pe piaţa din Germania. Nu e chiar pentru oricine şi imaginea mărcii s-a reinventat, s-a transformat.

► Dacia are rolul ei. Nu aş face afirmaţia că a salvat grupul, spun că are o contribuţie extraordinar de importantă. Avem în România toate activităţile grupului. Suntem de la design, inginerie, teste, producţie, logistică, fabricaţie, finanţare after sales. Suntem cel mai mare centru de inginerie în afara Franţei, singurul centru de design din Europa de Est şi cel mai mare centru logistic din Europa de Est.

În 2023, Dacia a produs 15% din totalul producţiei grupului, adică 322.000 de unităţi din 2 mil. unităţi produse de grup în cele 21 de uzine pe care le are. În cazul României suntem foarte aproape de capacitatea maximă de producţie pe care o are uzina în prezent. Am produs anul trecut 322.000 de unităţi. Capacitatea maximă este de 350.000. Din ce producem în România, la uzina de la Mioveni, 90% merg la export. Pe piaţa din România, vindem între 8 şi 10%.

► La noi a apărut e-Factura, cu 2 ani şi jumătate înainte de termenul de implementare în Franţa. Ne-ar fi fost mult mai uşor dacă implementam aliniaţi şi se dezvolta un soft valabil pentru toată lumea. Ar trebui să-l dezvoltăm pe al nostru.

► În grupul Renault şi Dacia avem reglementări separate. Noi avem complexitatea noastră, doar şapte sisteme de facturare, că atâtea avem - şapte. Aşteptăm un an alt mare proiect informatic şi ne-am gândit că ar fi bine să temporizăm cumva alinierea. Înaintea oricărei schimbări majore încercăm să ne structurăm. E-Factura a fost o perturbare mare.

► Reglementările acestea apar cumva în plus faţă de viaţa-serie, cum o numim noi în viaţa noastră. Deci ele vin în plus, nu avem resurse disponibile care aşteaptă pe un raft să sosească noul proiect şi chiar dacă am ridica mânuţa să vină noi colegi, într-o asemenea entitate, un nou coleg devine funcţional, operaţional, în timp.

 

Mazars, una dintre cele mai mari companii de consultanţă, a finalizat fuziunea cu Forvis, a opta cea mai mare companie de profil din SUA

♦ Cele două companii au afaceri cumulate de 5 mld. de dolari anual.

Mazars, una dintre cele mai mari companii internaţionale de audit şi consultanţă în afaceri, şi Forvis, cea de-a opta cea mai mare firmă de profil din Statele Unite, anunţă că a finalizat formarea noii reţele globale, Forvis Mazars. Conform reprezentanţilor noii entităţi, este cea mai mare reţea care a intrat în clasamentul global în ultimele decenii.

Reţeaua este compusă din doi membri: Forvis Mazars, LLP în Statele Unite şi Forvis Mazars Group SC, un parteneriat internaţional care operează în peste 100 de ţări şi teritorii. Reţeaua va fi administrată cu ajutorul unei structuri care include un consiliu de conducere al reţelei globale.

„Acest moment este foarte important pentru clienţii, profesia şi oamenii noştri. Mazars şi Forvis lucrează împreună de peste 20 de ani şi împărtăşesc angajamentul de a oferi o experienţă excepţională clienţilor. Suntem bine poziţionaţi pentru a oferi excelenţă pretutindeni, sub un singur brand global. Clienţii vor beneficia de servicii consistente, de înaltă calitate şi cuprinzătoare la nivel mondial, iar noi rămânem agili şi flexibili în raport cu nevoile lor specifice. Sunt extrem de mândru să fiu primul preşedinte al Consiliului de conducere al reţelei globale“, a declarat HervÈ HÈlias, care va fi primul preşedinte al Consiliului de conducere al reţelei globale Forvis Mazars.