Companii

Cel mai prost an din istoria Swissair

03.04.2001, 00:00 15



SAirGroup, compania elvetiana care detine pachete importante la mai multe companii aeriene din Europa (printre care Swissair din Elvetia si Sabena din Belgia), a anuntat ieri ca pierderile inregistrate anul trecut s-au cifrat la 2,88 miliarde de franci elvetieni (1,7 miliarde de dolari).

Acestea sunt "cele mai slabe rezultate din istoria companiei", dupa ce in 1999 profitul obtinut a fost de 273 milioane franci elvetieni.

Cifra de afaceri a grupului elvetian a crescut anul trecut cu 24,8%, pana la 16,2 miliarde franci elvetieni, dar pierderile au fost provocate de investitiile in cadrul unor operatori aerieni din Belgia, Franta si Germania. In plus, costurile crescute ale combustibililor au avut un impact negativ asupra profitului SAirGroup.

Operatorul belgian Sabena a inregistrat pierderi de 325 milioane euro, in ciuda cresterii volumului de trafic cu 11%. Nici liniile aeriene franceze, AOM Air Liberte si Air Littoral, nu au reusit sa obtina performante mai bune, pierderile combinate cifrandu-se la 600 milioane de franci.

Pe de alta parte, alti parteneri ai SAirGroup, LOT (liniile aeriene poloneze) si compania South African Airlines au obtinut profituri, dar de dimensiuni reduse. Pe plan local, toti cei trei operatori ai grupului elvetian, Swissair, Crossair si Balair, au avut un an foarte prost, a anuntat SAirGroup.

Cifrele anuntate nu sunt o surpriza pentru conducerea companiei, avand in vedere politica de investitii a firmei elvetiene. Intrebarea ramane ce va face SAir pentru a acoperi pierderile provocate de strategia agresiva de extindere.

Compania a achizitionat pachete de actiuni la mai multi operatori europeni de transport, in vederea reunirii acestora in cadrul aliantei Qualiflyer, ce urma sa fie condusa de Swissair.

Conducerea intentioneaza sa transforme structura actuala a SAir din patru divizii in numai doua: una de transport si o a doua cu activitati legate de serviciile conexe, precum catering si logistica.

De asemenea, grupul elvetian ar putea vinde lantul hotelier Swissotel si lantul de magazine in sistem duty-free, Nuance. Deciziile finale de restructurare vor fi luate la sfarsitul lunii aprilie, cu ocazia reuniunii actionarilor companiei.