Opinii

Bogdan Cârpă-veche şi Alexandra Gaşpar, PwC România: Vine vacanţa. Ce beneficii pot primi angajaţii şi în ce condiţii

Bogdan Cârpă-veche şi Alexandra Gaşpar, PwC România:...
20.06.2024, 15:29 137

Angajatorii au trei opţiuni pentru a acorda angajaţilor beneficii pentru vacanţă, respectiv vouchere de vacanţă, contravaloarea cheltuielilor cu serviciile turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul pe perioada concediului, şi, nu în ultimul rând, primele de vacanţă, fiecare cu un regim fiscal complet diferit, fiind parţial sau total scutite de taxe.

Din ianuarie 2024, voucherele de vacanţă sunt supuse unui nou regim, dar păstrează un avantaj fiscal prin netaxarea contribuţiei la pensie. Voucherele de vacanţă nu sunt incluse în categoria beneficiilor pentru care se aplică plafonul de 33%, dar avantajul la acordarea acestui beneficiu este plafonul anual de maximum şase salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru un salariat, în decursul unui an fiscal. Recomandăm angajatorilor să acorde o atenţie suplimentară la încadrarea în plafon.

Pe de altă parte, această categorie de beneficii poate fi utilizata exclusiv pe teritoriul României. Un alt aspect de care angajatorii trebuie să ţină cont este acela că pentru acordarea voucherelor trebuie să încheie un contract de prestări servicii cu emitenţii care pot desfăşura activitatea specifică de acordare a tichetelor de vacanţă. Mai mult, acordarea voucherelor de vacanţă trebuie menţionată în regulamentul intern sau în contractul colectiv de muncă, acolo unde e cazul.

Spre deosebire de voucherele de vacanţă, pentru contravaloarea serviciilor turistice şi de tratament pentru angajaţi şi membrii de familie nu este limitarea la teritoriul României.

Contravaloarea serviciilor turistice este scutită de taxe salariale, impozit pe venit şi contribuţii sociale în limita unui câştig salarial mediu brut pe an, de 7.567 lei. Un alt aspect important este că serviciile turistice se încadrează şi în plafonul anual de 33%.

Angajatorii au obligaţia să stabilească ordinea de prioritate în acordarea beneficiilor. În situaţia în care acestea depăşesc acel plafon de 33%, veniturile se consideră venituri de natură salarială şi sunt automat supuse impozitării şi taxării cu contribuţiile sociale. Suplimentar, ar trebui avută în vedere documentarea sau taxarea - acordarea acestei categorii de beneficii trebuie menţionată fie în regulamentul intern, fie în contractele individuale de muncă.

Nu poate fi aplicat tratamentul fiscal favorabil atât pentru vouchere de vacanţă, cât şi pentru contravaloarea serviciilor turistice. Deci angajatorii şi angajaţii trebuie să decidă ce aleg, astfel încât să fie mai avantajaţi din punct de vedere fiscal.