Profesii

Managerii de mijloc invadeaza salile de curs

14.03.2005, 00:00 78

Dezvoltarea pe care au cunoscut-o in ultima perioada companiile a determinat schimbari si la nivelul strategiei de pregatire a personalului. Astfel, daca initial programele de training erau create si dezvoltate pentru instruirea managerilor de top si a intreprinzatorilor, in prezent accentul se pune pe dezvoltarea clasei manageriale de mijloc si a managerilor juniori.


Reprezentantii companiilor specializate in furnizarea de training spun ca, pe masura ce firmele s-au extins, s-au creat noi posturi de conducere si a crescut nevoia de personal calificat, in special la nivel de conducere executiva.


"Managementul de mijloc provine de obicei din interior, din pozitii in care s-au dovedit excelenti executanti, si au avansat datorita acestei abilitati. Cerintele posturilor manageriale sunt insa diferite, iar accentul se muta de la intelegerea sarcinilor la intelegerea proceselor. Din aceste diferente se nasc continuu nevoi de pregatire pentru linia manageriala de mijloc si, in special, pentru manageri juniori", spune Lucian Mihai, managerul companiei Interact Development.


In opinia sa, posturile manageriale de mijloc sunt cele mai dificile intr-o organizatie pentru ca sunt prinse intre ierarhii si reprezinta nodul gordian al comunicarii pe verticala. "Un bun management de mijloc asigura fluxul de informatii si deci echilibrul in organizatie intre top si personalul executant", spune Lucian Mihai.


Faptul ca zona cursurilor de dezvoltare a abilitatilor managerile atrage tot mai multi participanti este confirmat si de catre Octavian Pantis, managing director al companiei TMI Romania. "Intr-un mediu economic competitiv, managerii sunt grupul de angajati cu cele mai mari responsabilitati. Ei sunt, de regula, cei mai stresati, iar de abilitatile lor interpersonale si de management depinde in mare masura succesul unei companii", spune Pantis.


Pentru aceasta categorie de personal, instruirea vizeaza mai putin zona tehnica si se axeaza in special pe soft-skils: comunicare, managementul conflictelor, luarea deciziilor, negociere, managementul timpului, leadership etc.


Si pentru ca cei care ajung la acest nivel ierarhic sunt persoane mult mai instruite, cu acces continuu la informatii, furnizorii de training sunt nevoiti sa-si adapteze oferta la cerintele acestora. Astfel, reprezentantii firmelor de training spun ca a trecut vremea cursurilor clasice si ca este nevoie de abordari novatoare care sa ii scoata pe participanti din zona de confort. Un raspuns al pietei de training la aceste cerinte il reprezinta invatarea experientiala, care ii pune pe participanti sa simuleze realitatea. Cu alte cuvinte - simularile de afaceri, aflate la granita dintre experimental si invatare ghidata.


"Simularile de afaceri recreeaza mediul de lucru si ridica problemele cu care participantul s-ar confrunta oricum, chiar daca nu ar fi sala de training, si ajuta la rezolvarea lor. In cadrul acestor simulari, participantul ajunge rapid la momentul 'aha!', adica la constientizarea mecanismelor organizatiei si a propriului comportament intr-o anumita situatie. Constientizarea este primul pas in schimbarea comportamentului", spune Lucian Mihai.


Practica trainingurilor a intrat in Romania o data cu companiile multinationale, dar de atunci lucrurile s-au schimbat atat la nivelul perceptiei companiilor romanesti, dar si al celor straine.


"Ultimii doi ani au marcat, dupa observatiile noastre, doua lucruri. In primul rand, categoria cu cresterea cea mai mare a investitiilor in training este a companiilor private romanesti antreprenoriale. Aici este vorba mai degraba despre o crestere cantitativa, de genul 'pana acum n-am facut, probabil ca este momentul, hai sa incepem'. In al doilea rand, categoria multinationalelor, cu practici solide in acest domeniu, este gata sa acorde partenerilor de training romani increderea pentru programe mai complexe sau pentru oameni de top care pana nu de mult erau realizate fie in strainatate, fie cu parteneri de training si consultanta straini", sustine Octavian Pantis.


El spune ca anul trecut a continuat tendinta de crestere a licentelor internationale pentru diverse programe de training cumparate de firmele romanesti, ceea ce este un semnal de maturizare a acestei piete.


Schimbarile de pe piata de training nu se opresc insa aici. "Multi dintre clientii nostri obisnuiau sa cumpere module de pregatire individuale, care sa satisfaca nevoi imediate, fara sa aiba o strategie clara de instruire la nivelul organizatiei. In ultima perioada insa firmele au inceput sa cumpere pachete de traininguri care acopera un an intreg", spune Adrian Ciocodan, managerul companiei de training Smartbox.


De asemenea, companiile au inceput sa se indrepte catre parteneri care pot oferi un pachet complex de servicii care sa includa recrutare, training si consultanta.


"O data ce ai lucrat cu un client pe un anumit segment, recrutare sa spunem, acesta considera ca ii cunosti specificul organizatiei si ti-ar fi mult mai usor in a continua colaborarea pe partea de training sau consultanta", explica Ovidiu Valceanu, directorul Sales Consulting din Cluj.


In prezent, pe piata de training exista inflatie de furnizori, in conditiile in care multi manageri de resurse umane aleg sa se lanseze pe cont propriu. Cu toate acestea, nu multi reusesc sa ramana in business, acesta fiind motivul pentru care se inregistreaza o fluctuatie mare la nivelul companiilor mici.


"Probabil ca in 2008 vor exista 5-6 companii mari, cu o reputatie buna, cu traineri priceputi si know-how solid care vor avea impreuna circa 75% din volumul pietei", apreciaza Octavian Pantis. miruna.lebedencu@zf.ro