ZF 24

EY Future Consumer Index: Jumătate dintre consumatorii se declară optimişti cu privire la viitor, la nivel global. 61% dintre ei iau decizii de cumpărare pe baza recomandărilor unui influencer

EY Future Consumer Index: Jumătate dintre consumatorii...

Autor: Roxana Rosu

11.06.2024, 11:27 80

Aproape jumătate dintre consumatori (47%) sunt optimişti în privinţa viitorului, la nivel global, în ciuda temerilor legate de creşterea costului vieţii (73%), de schimbările climatice (63%) şi de tensiunile geopolitice (51%)  se arată în cel mai recent studiu EY Future Consumer Index (FCI), care a sondat peste 23.000 de consumatori din 30 de ţări.

Datele arată că ei devin tot mai capabili în gestionarea perturbărilor, 61% declarând că simt că deţin controlul asupra vieţii lor, ceea ce arată şi în ce măsură incertitudinea globală a devenit o normalitate pentru mulţi.

Deşi optimismul creşte, ascensiunea consumatorului independent (persoane care preferă să caute în mod activ informaţii, să ia decizii şi să întreprindă acţiuni în mod autonom, în loc să se bazeze exclusiv pe sursele tradiţionale de influenţă) anunţă o nouă provocare pentru producătorii şi retailerii de produse de larg consum.  

Peste jumătate dintre respondenţi (57%) caută să se implice şi/sau să contribuie la comunităţile online cu sfaturi, atunci când iau o decizie de cumpărare şi un procent semnificativ de 61% spun că au cumpărat un produs pe baza recomandării sau promovării făcute de un influencer.

 În schimb, doar 21% spun că au dat clic şi au deschis o reclamă pe reţelele sociale. Consumatorii din Asia (44%) sunt cei mai predispuşi să se implice şi să participe la aceste comunităţi online, comparativ cu 32% pe continentul american şi doar 29% în Europa.

De asemenea, membrii generaţiei Z (40%) şi milenialii (39%) sunt mai predispuşi să se implice decât cei din generaţia X (30%) şi „baby boomers” (17%). 

„Într-un context în care consumatorii preţuiesc autonomia şi sunt inundaţi de opţiuni, succesul brandurilor depinde de capacitatea lor de a se adapta şi de a se alinia la valorile şi aşteptările individuale. O conexiune profundă şi personală între branduri şi consumatori nu mai este doar un avantaj, ci devine o necesitate pentru a rămâne relevant în peisajul dinamic al retailului modern. Consumatorii români urmează mare parte din tendinţele europene şi globale. Cu toate acestea, o trăsătură distinctivă locală este abordarea lor prudentă în ceea ce priveşte finanţele personale. În ciuda creşterii optimismului, există o tendinţă clară de economisire în România, chiar şi în contextul economic provocator, două treimi dintre consumatorii români au afirmat într-un sondaj EY recent că încearcă să economisească. Astfel, brandurile care doresc să rămână relevante în această piaţă trebuie să recunoască şi să răspundă nevoii de securitate financiară a consumatorilor români”, a comentat Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.

Consumatorii îi urmăresc pe creatorii de conţinut pe platformele de socializare în primul rând pentru calitatea şi autenticitatea conţinutului, preferând micro-influencerii şi experţii de nişă faţă de promovarea făcută de vedete, potrivit studiului FCI.  

În paralel, promovarea prin vedete scade în popularitate, numai un sfert dintre respondenţi (25%) urmărind un influencer pe motiv că acesta este celebru. Acest procent creşte în mod excepţional la 32% în Asia. 

Studiul a constatat că mulţi consumatori vor fi fericiţi fără module de cookie ale terţilor, respondenţii declarând că experienţa de cumpărături online este înrăutăţită de precompletarea coşului de cumpărături în etapa de procesare a comenzii (36%), de urmărirea navigării utilizatorilor de către paginile de internet (30%) şi de reclamele personalizate în funcţie de istoricul de navigare/cumpărături. Raportul evidenţiază că, în acest context, pentru brandurile care nu dispun sau dispun de canale directe către consumatori în faze incipiente, va fi mai dificil să îşi eficientizeze eforturile de marketing, deoarece nu deţin suficiente date colectate direct. Retailerii mari vor avea, probabil, mai mult succes, deoarece paginile lor de internet atrag mai mult trafic, permiţându-le să colecteze suficiente date complexe pentru a oferi calitate, experienţe personalizate, precum şi să ofere aceste date către producători.  

Programele de fidelizare sunt încă foarte răspândite, ajutându-i pe retaileri să intre în contact cu clienţii şi să colecteze date despre aceştia, însă fidelitatea consumatorilor a evoluat şi se bazează mai mult pe conexiuni tranzacţionale şi imediate şi mai puţin pe conexiuni emoţionale. Raportul a constatat că clienţii sunt motivaţi de beneficii tangibile, cum ar fi reducerile şi ofertele exclusive, iar loialitatea lor durează adesea la fel de mult ca şi beneficiile pe care le primesc.