ZF 24

Sub presiunea patronatelor, asociaţiilor contabile şi a investitorilor, Guvernul a amânat aplicarea e-TVA cu 6 luni şi a extins de la 5 zile la 20 de zile perioada pentru validarea datelor şi informaţiilor din decontul de TVA precompletat. Reacţiile din piaţă după decizie

Sub presiunea patronatelor, asociaţiilor contabile şi a...

Autor: Andreea Tobias

28.06.2024, 13:44 2561

Perioada în care notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative care să nu fie percepute contribuabililor a fost extinsă până la 1 ianuarie 2025. Notificarea de conformare se depune în 20 de zile, nu în 5.

Guvernul a aprobat, vineri, modificările la mecanismul de implementare a e-TVA.

„S-a convenit ca o perioadă de şase luni, respectiv până la data de 1 ianuarie 2025, să fie extinsă perioada în care notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel, Ministerul Finanţelor are posibilitatea să implementeze acest mecanism, să observe de unde vin diferenţele privind taxa pe valoarea adăugată, respectiv diferenţele între ceea ce avem înregistrat la fisc şi ceea ce rezultă din conturile depuse de către contribuabili”, a anunţat, după şedinţa de Guvern, ministrul Marcel Boloş.

De asemenea, se va înfiinţa Comitetul e-TVA, în aşa fel încât cei care fac parte din acesta să observe dacă trebuie formulate alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism.

Totodată, Guvernul a aprobat extinderea perioadei de 5 zile la 20 de zile pentru validarea datelor şi informaţiilor din decontul de TVA precompletat.

În plus, s-a abrogat nota justificativă şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate. „Aici s-a adăugat că nu folosim notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, când există inadvertenţe între bazele de date şi alte situaţii care se vor constata şi se vor aproba prin ordin de ministru, ca urmare a celor şase luni în care pilotăm mecanismul şi îl îmbunătăţim”, a declarat ministrul.

UPDATE:

În plus, au fost revizuite contravenţiile, declară ministrul de Finanţe: „au fost reduse contravenţiile şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, din acest punct de vedere, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri doar atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc faptele de evaziune fiscală. Aş vrea să înţelegeţi că este un pachet de măsuri de digitalizare a României, a sistemului fiscal al României”.

UPDATE 2

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) apreciază ca binevenită modificarea actului normativ privind sistemul e-TVA, aşa cum a fost convenită cu reprezentanţii Ministerului de Finanţe în cadrul întâlnirii din data de 27 iunie, subliniind că măsurile de digitalizare a administraţiei fiscale necesită predictibilitate.

Potrivit FIC, modificările agreate vizează: implementarea unei perioade de graţie de 6 luni (în care nu vor fi aplicate sancţiuni, iar decontul informativ de TVA nu va afecta riscul fiscal al contribuabilului), posibilitatea testării într-o fază pilot a acestui sistem pe parcursul celor 6 luni, posibilitatea de a regăsi în SPV datele colectate de la contribuabili de către ANAF, introducerea prevederilor din legea prevenirii, precum şi constituirea unui grup consultativ de către Ministerul Finanţelor şi ANAF pentru a identifica împreună cu mediul de afaceri ajustările necesare pentru buna funcţionare a sistemului e-TVA.

„Digitalizarea şi modernizarea ANAF, esenţiale pentru creşterea colectării taxelor şi implicit pentru reducerea decalajului de TVA şi a presiunii asupra bugetului de stat, reprezintă o prioritate pentru FIC.  De peste un deceniu, FIC contribuie cu documente de poziţie şi exemple de bune practici pentru a sprijini demersurile autorităţilor”, se arată într-un comunicat al Consiliului Investitorilor Străini.

În acelaşi timp, mediul de business consideră că măsurile de digitalizare a administraţiei fiscale - SAF-T, e-Factura, e-Transport etc, care înseamnă eforturi susţinute din partea companiilor - necesită timp pentru ajustare şi predictibilitate pe parcursul întregului proces de implementare şi o colaborare strânsă a mediului de afaceri cu Ministerul Finanţelor pentru a identifica blocajele şi soluţiile aferente.

”Aşteptarea companiilor este ca implementarea acestor măsuri să genereze atât o mai bună colectare, cât şi o conformare fiscală simplificată, respectiv o diminuare a poverii administrative. Astfel, ar trebui ca datele deja colectate de ANAF prin sistemele existente, să fie analizate de către administraţia fiscală şi să nu fie luate măsuri suplimentare care împovărează excesiv contribuabilii”.

De asemenea, FIC sustine că ar fi utile să fie preluate bunele practici din alte ţări care au înregistrat o colectare mai mare a taxelor datorită măsurilor de digitalizare şi care au realizat, în prealabil, analize pentru a depista cauzele decalajului fiscal, au stabilit măsuri clare şi un calendar fezabil de implementare a acestora.