ZF 24

Românii au cheltuit anul trecut 63 mil.euro în cinematografe, cu 25% mai mult decât în 2022, numărul de spectatori majorându-se cu 16%, la circa 13 milioane de persoane

Românii au cheltuit anul trecut 63 mil.euro în...

Autor: Roxana Rosu

26.06.2024, 10:29 47

Românii au cheltuit anul trecut 308 milioane lei (63 mil.euro) în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, numărul de spectatori majorându-se cu 16%, la circa 13 milioane de persoane, nivel uşor sub cel din 2019, când piata înregistrat 13,1 milioane de clienti, potrivit datelor Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.

Anul trecut, preţul biletelor de cinema a crescut cu 8%.

Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au avut anul trecut venituri mai mari decât nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro) înregistrat în 2019. De menţionat că în perioada analizată preţul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023. 

România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe,  faţă de 95 în 2022.

Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât şi cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări şi 94% din numărul de spectatori.

Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019.

Cei mai multi amatori de filme la cinema în Bucureşti (4.132.145 de spectatori ȋn 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timişoara (811.978), Constanţa (736.424) şi Braşov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.

 „Evoluţia pieţei cinematografice este şi mai impresionantă având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflaţie record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor şi a temperat ritmul de creştere a veniturilor retailerilor şi a proprietarilor de centre comerciale. Inflaţia în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar şi creşterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente, vor avea un impact pozitiv asupra piaţei cinematografice în perioada următoare.”, a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor, pe primele locuri se situează Braşov (2,37 vizite per locuitor în 2023), Bucureşti (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiş (1,24), Iaşi (1,21) şi Constanţa (1,12).

Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) şi Braşov (0,67 spectatori/loc/zi). În Bucureşti rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.