Burse - Fonduri mutuale

Bursă. Zece ani de la listarea Electrica. Ce s-a ales de cele peste 440 mil. euro care trebuia să facă din companie un campion? „Trebuia să fie în cu totul alt loc acum. Totuşi, în ultimii doi ani compania a intrat pe drumul său“

Bursă. Zece ani de la listarea Electrica. Ce s-a ales de...

Autor: Roxana Petrescu

27.06.2024, 07:00 1189

♦ De la refrenul „atât s-a putut“, scandaluri pe indemnizaţii, numiri politice şi bani daţi către consultanţi pe proiecte care doar au umplut nişte sertare, Electrica pare să migreze către ţinte clare de business ♦ Drumul a durat 10 ani şi a început cu listarea istorică din 2014 şi peste 440 de milioane de euro în cont care ar fi putut transforma cel mai mare jucător din distribuţia locală într-o companie vertical integrată, cu prezenţă regională. Aşteptările acestea s-au mutat acum pentru 2030.

Listarea Electrica de acum 10 ani a fost unul dintre cele mai importante evenimente pe care piaţa de capital locală le-a văzut în istoria sa şi primul proces din sectorul de distribuţie şi furnizare a energiei prin care statul a cedat controlul companiei către piaţă, nu unui investitor strategic. Banii ar fi trebuit să poziţioneze grupul, cel mai mare jucător din domeniul distribuţiei, cu 3,5 milioane de clienţi, pe un traseu regional şi să-l conducă spre diversificarea portofoliului de activităţi într-o perioadă în care piaţa energiei în sine a trecut prin schimbări dramatice. După 10 ani însă, Electrica rămâne între graniţele României şi abia acum are proiecte concrete de producţie şi o strategie cu ţinte clare, nu PPT-uri generale. De ce a durat atât de mult?

Ieri, la Staţia Electrică Filaret, o clădire cu o istorie de 116 ani aflată în patrimoniul Electrica, locul de unde a început electrificarea Bucureştiului, a avut loc evenimentul prin care s-au marcat 10 ani de la listarea companiei, cea mai mare din domeniul distribuţiei şi furnizării de energie din România, în care statul mai este acţionar cu 49%. Alegerea locului nu este întâmplătoare şi poartă un mesaj în sine, al posibilităţii unor noi începuturi.

În 2014, vânzarea a 51% din acţiuni a adus în conturile Electrica peste 440 de milioane de euro, bani care ar fi trebuit să alimenteze transformarea companiei într-un campion regional, prin investiţii în zona de distribuţie, dar şi prin diversificarea portofoliului cu focus pe partea de producere proprie de energie electrică. Datele concrete arată că puţine din aceste lucruri s-au întâmplat, în ciuda declaraţiilor festive de ieri. „Rezultate remarcabile“, „planuri ambiţioase de investiţii“, „eforturi de guvernanţă corporativă“, „respect pentru comunitate“, toate aceste refrene şi-au găsit loc în discursurile livrate video sau prin purtători de cuvânt de Nicolae Ciucă, preşedintele senatului, respectiv Marcel Ciolacu, premierul României.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro