La Euro 2024, Deutsche Bahn e un adversar redutabil pentru fotbal, dar măcar berea curge valuri prin vagoane. Fanii călători au dat pe gât 44.558 litri de bere, dublul volumului obişnuit, în primele 6 zile
Vagoane supraîncălzite, întârzieri frecvente şi anulări regulate: la campionatul european de fotbal din acest an, sistemul feroviar cu probleme al Germaniei apare drept un adversar puternic, scrie The New York Times.
Ani de investiţii insuficiente în material rulant, modernizare şi digitalizare au făcut ca Deutsche Bahn, cândva un simbol al eficienţei şi punctualităţii, să devină renumită pentru întârzieri şi anulări. Nemţii, cât şi fanii au avertizat cu luni întregi înainte de începerea campionatului că problemele cu care se confruntă Deutsche Bahn ar putea efecta desfăşurarea meciurilor.
Cu fanii luând cu asalt Germania pentru a-şi urma echipele, reţeaua de căi ferate a ţării a început să „scârţâie“. Chiar înainte de începerea turneului, angajaţi ai autorităţii de transport din München au fost trimişi să distribuie îngheţată pe băţ călătorilor blocaţi ore în şir în trenuri.
În Gelsenkirchen, un oraş industrial din valea Ruhr, unii fani englezi îngrijoraţi că ar putea pierde debutul echipei lor au decis să meargă pe jos până la stadionul oraşului. În Stuttgart, fanii maghiari care au ajuns la gara principală a oraşului pentru un meci au descoperit că graţie unui proiect major de renovare început în 2010, aceasta fusese înlocuită cu o gaură uriaşă.
Trenurile pe distanţe lungi oferite fanilor la preţuri reduse sunt şi ele imprevizibile. Întârzierea unui tren are impact asupra altora, ducând la întârzieri la nivelul întregului sistem. Doar 63% din trenurile din sistem au ajuns la timp la destinaţie luna trecută, potrivit Deutsche Bahn. Asta comparativ cu o punctualitate de 94% în Austria şi 87% în Franţa.
Situaţia provoacă un sentiment de stânjeneală atât de acut pentru Germania, încât Felix Dachsel, editorialist pentru Der Spiegel, a simţit recent nevoia de a se „scuza în toate cele 21 de limbi ale turnelui“ pentru starea serviciului feroviar. „Poţi învinge Germania, dar vei pierde în faţa Deutsche Bahn“, a scris acesta.
Criticii dau vina pe lipsa de investiţii în sistem în deceniile de când DB a fost formată ca firmă privată în 1994. Guvernul german este acţionarul său unic. Problemele au căpătat o amploare atât de mare, încât, în pofida îngheţării cheltuielilor guvernamentale, Germania a alocat 40 miliarde de euro pentru investiţii în sistem.
În acelaşi timp, visteria companiei cu probleme se umple graţie vânzărilor solide de bere şi snack-uri în vagoane, notează Deutsche Welle.
Deutsche Bahn şi-a dublat vânzările de bere în primele şase zile ale Euro 2024. Compania a anunţat că fanii au dat pe gât 44.588 litri de bere, dublul volumului obişnuit, cumpăraţi în vagoane în perioada 14-19 iunie. Asta pe lângă băuturile vândute aduse de la comercianţii din afară.
Deutsche Bahn, unul din sponsorii principali ai Euro 2024, a anunţat că peste 3 milioane de oameni i-au utilizat trenurile de mare viteză ICE şi intercity în primele şase zile ale turneului.