Bănci și Asigurări

ZF Bankers Summit 2024. Asigurătorii văd o piaţă în creştere şi care în 7-10 ani ar putea ajunge la 10 mld. euro. Pe de altă parte, piaţa asigurărilor ar trebui să ajungă la 20 mld. euro ca să putem să vorbim de o protecţie cât de cât reală în România

ZF Bankers Summit 2024. Asigurătorii văd o piaţă în...

Sistemul de asigurări nu poate fi gestionat fără o bază de capital, iar aceste falimente au consumat din baza de capital şi au ţinut pe loc dezvoltarea pieţei ♦ RCA-ul rămâne o piaţă de interes pentru toată lumea ♦ Două treimi din România sunt neasigurate şi există anumite segmente la care nici intermediarii nu ajung ♦ Dezechilibrele din piaţă nu vin nici din zona comisioanelor, nici din zona de prime ♦ Anul acesta ar putea fi primul an în care asigurările de viaţă vor depăşi puţin asigurările Casco.

Piaţa de asigurări are un potenţial extraordinar, este un tip de activitate nu doar economică, ci şi cu importanţă socială, iar greşelile sunt inerente fiind încă o piaţă tânără. Cu toate acestea, indicatorii de solvabilitate şi profitabilitate sunt la un nivel confortabil, volumul total al primelor brute subscrise împreună cu sucursalele active pe bază de paşaport european duc nivelul la 4,3 mld. euro. În următorii 7-10 ani, cel mai probabil piaţa va atinge 10 mld. euro, dar targetul ar trebui să fie de 20 mld. euro pentru a putea vorbi de o protecţie cât de cât reală în România. Dezechilibrele există în continuare, dar se fac eforturi şi se urmăreşte corectarea lor, chiar prin iniţiative legislative în ceea ce priveşte piaţa RCA, dar totodată nevoia de protecţie pe zona de răspundere civilă devine tot mai evidentă. Acestea au fost câteva din concluziile desprinse din discuţiile care au avut loc în cadrul ZF Bankers Summit 2024, în cea de-a treia zi dedicată exclusiv asigurărilor.

 

„Piaţa de asigurări e un fel de Cenuşăreasă. Are un potenţial extraordinar, este un tip de activitate nu doar economică, ci şi cu importanţă socială. Ritmul de creştere a pieţei de asigurări ţine şi de evoluţia primelor brute, şi de prima medie şi de indicatorii de performanţă, cum este rata daunei, şi toţi indicatorii ar trebui să meargă în direcţia îmbunătăţirii şi să avem o creştere de două cifre an de an. Rolul esenţial în dezvoltarea pietei îl au cei care oferă produsul. Ei trebuie să ofere un value proposition adecvat, să aibă un preţ adecvat, canale de distribuţie eficiente, să îşi cunoască bine clientul, a explicat Sorin Mititelu, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

 

Sorin Mititelu, vicepreşedinte, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) 

Piaţa de asigurări e un fel de Cenuşăreasă. Are un potenţial extraordinar, este un tip de activitate nu doar economică, ci şi cu importanţă socială

► Inerent se fac greşeli fiind o piaţă tânără. Nota de plată pentru falimente a fost destul de mare. Cam 1,2 miliarde euro a fost obligaţia de plată a Fondului de Garantare a Asiguraţilor pentru falimentele din ultimii ani şi mai sunt de plată 800 milioane euro.  A fost clară necesitatea de a întări instrumentele de acţiune ale ASF. Acum putem interveni în faze mult mai incipiente, putem introduce măsuri pentru a limita efectele unui eveniment nedorit şi de a interveni pe sistemele de guvernanţă ale companiilor în dificultate financiară.

► Nu poţi gestiona un sistem de asigurări fără o bază de capital. Aceste falimente au consumat din baza de capital şi au ţinut pe loc în dezvoltarea pieţei. Acest consum inutil de resurse, pentru plata desbăgubirilor, a ţinut şi piaţa în loc.

► La indicatorii de solvabilitate şi profitabilitate suntem la un nivel confortabil. Este o stabilitate şi o uşoară îmbunătăţire în T1. Indicatorii sunt totuşi sub nivelul din UE.

► Randamentul capitalurilor alocate este indicatorul cel mai relevant. Investitorii asşteaptă un anumit randament, dat de maturitatea pieţei. Noi am avut aceste falimente şi randamentul este pe nonviaţă la un nivel foarte scăzut, la 2-3% în ultimii 5 ani, şi de aceea este o atractivitate realativ scăzută pentru investitori de a intra pe piaţă.

► La asigurări de viaţă, situaţia este la polul opus, unde randamentele companiilor sunt spre 20%, în linie cu aşteptările.

► Piaţa RCA nu s-a aflat într-un mod de funcţionare eficient, sunt multe dezechilibre. Este o piaţă care consumă multe resurse şi dacă nu este normalizată va ţine în loc dezvoltarea întregii pieţe de asigurări. Modificarea legii e un prim pas. Vom propune Ministerului Finanţelor menţinerea plafonării la RCA încă 3 luni.

► Ritmul de creştere a pieţei de asigurări ţine şi de evoluţia primelor brute, şi de prima medie şi de indicatorii de performanţă, cum este rata daunei, şi toţi indicatorii ar trebui să meargă în direcţia îmbunătăţirii şi să avem o creştere de două cifre an de an.

► Nevoia de protecţie pe zona de răspundere civilă este evidentă. Rolul esenţial în dezvoltarea pieţei îl au cei care oferă produsul. Ei trebuie să ofere un value proposition adecvat, să aibă un preţ adecvat, canale de distribuţie eficiente, să îşi cunoască bine clientul.  Când a fost deschisă piaţa asigurărilor de sănătate, ea nu a pornit de la asigurători, ci de la marile clinici private care au lansat abonamente.

► Asigurările de viaţă cu componentă de economisire şi investire sunt foarte importante. Pe alte pieţe, asigurările de viaţă reprezintă 80% din volumele din portofolii. Acest volum nu vine din  asigurarea de viaţă de protecţie, pe care o ştim noi din creditele ipotecare, ci din cea tradiţională şi din altele similare. Ele sunt necesare pentru a acoperi riscul de longevitate, pentru persoanele ieşite la pensie.

► Avem 50.000 de persoane certificate să facă distribuţie de asigurări. Ca număr, avem trei canale de distribuţie şi pot fi multe altele dezvoltate. Nu e vorba de lipsa de resurse, ci de iniţiativă.

 

Virgil Şoncutean, CEO, Allianz-Ţiriac

► Dacă adunăm şi prezenţa sucursalelor, piaţa acumulează înspre 4,3 mld. euro. A dubla această sumă, în 7 ani ajungem la 10 mld. euro, dacă avem o creştere de 7% ne va trebui 10 ani, dar ne este greu să facem astfel de estimări pentru că avem multe incertitudini.

► Noi facem parte dintr-o regiune care numără 8 ţări, din perspeciva portofoliului de asigurări generale suntem a doua ţară, după Austria.

► România este o piaţă, în ciuda dificultăţilor, pe care acţionarii o privesc cu încredere pe termen lung şi de aici şi deschiderea de a investi în continuare

► Anul acesta ne aşteptăm să fie primul an când asigurările de viaţă vor depăşi puţin asigurările Casco. La 5 luni, ritmul accelerează pe asigurările de viaţă faţă de primul trimestru, atât cele care acoperă riscul de longevitate şi deces, dar şi cele de investiţii care sunt într-o cerere fantastică din partea pieţei.

► Brandul ajută foarte mult, apoi noi avem o strategie multidistribuţie care ne-a ajutat ca fiecare model de distribuţie să ajute la creşterea asigurărilor de viaţă. Atenţia managementului pe subiectul asigurărilor de viaţă întotdeauna dă roade. Nu cred că este ceva magic, dar este multă muncă, investiţie şi brandul puternic care ne face viaţa mai uşoară.

► Potenţialul de creştere după redistribuirea pieţei este consumat deja. Vorbim de primul an postredistribuţie a pieţei după falimente. Celelalte linii de business au ritmuri de creştere accelerate. A doua linie de business din portofoliul nostru încă este Casco, dar sunt foarte aproape asigurările de viaţă şi vin puternic din urmă property şi sănătate.

► Există cicluri de profitabilitate, dar pe ansamblu, RCA-ul este o premieră şi pentru noi că am reuşit o marjă de profit de 4% anul trecut. Celelalte linii confirmă o marjă superioară, din perspectiva dinamicii viitoare, profitabilitatea organizaţiei se va păstra în marja de 10%, 5% din asigurări şi 5% din investiţii.

► Subiectul îngheţării tarifelor nu este unul sănătos. Denaturează atât în zona de comisioane, cât şi la nivel de prime. Ca jucători ne-a prins cu hainele pe noi şi ne face să navigăm prin această perioadă. Situaţia financiară ne permite să trecem şi printr-o astfel de perioadă, dar nu este un demers sănătos al pieţei.

► Dezechilibrele din piaţă nu vin nici din zona comisioanelor, nici din zona de prime.

► Avem două treimi din România neasigurată. La această Românie neasigurată există un segment la care nu ajunge niciun intermediar. O parte din ei sunt români care trăiesc în străinătate şi au un interes de asigurat în România. Observ din feedbackuri, descoperim că sunt foarte mulţi care trăiesc de zeci de ani în Italia, Spania, Germania, dar care îşi protejează lucrurile în România.

► Deci în viitor, în 3-4 ani vom vedea o diminuare sub 50% a RCA-ului în portofoliu. Nu din scăderea portofoliului de RCA şi din creşterea mai accelerată a celorlalte portofolii. Da, din punctul de vedere al profitabilităţii sunt mai profitabile celelalte sectoare

 

Tiberiu Maier, preşedintele directoratului Signal Iduna Asigurare Reasigurare şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al Signal Iduna Asigurări

► Piaţa n-a fost uşoară, au fost jucători puternici, au rămas jucători puternici. Aşteptăm alţi jucători puternici în piaţa de asigurări de sănătate pentru că este loc. Într-adevăr, piaţa de asigurări de sănătate a avut una dintre cele mai dinamice creşteri pe piaţa de asigurări din România, dar asta nu înseamnă că piaţa de asigurări de sănătate este în afara oricărui risc sau că deja a câştigat un grad de inerţie.

► Vedem cum 43 de miliarde de lei nu mai ajung în România pentru a susţine sistemul public de sănătate. Trebuie să avem grijă de acest domeniu, să creştem cu responsabilitate în primul rând, probabil şi cu puţină răbdare şi cu angajament din partea tuturor jucătorilor, dar cred că se va ajunge acolo, e certitudine.

► Sunt câteva elemente foarte importante, dacă mă uit puţin istoric la avantajul enorm dat de deductibilitatea de 400 euro când s-a implementat, a fost un salt fabulos pentru piaţa de asigurări de sănătate. Acum ajungem la un nivel în care aceşti 400 euro nu mai sunt neapărat suficienţi pentru a acoperi toate nevoile.

► În domeniul asigurărilor private de sănătate cred că este nevoie de o reglementare puţin mai ridicată, nu neapărat din perspectiva asigurărilor, cât mai mult din perspectivă medicală.

► Ne lipsesc foarte mult nişte protocoale, ne lipsesc foarte mult nişte standarde de lucru în ceea ce priveşte clinicile medicale, serviciile medicale, actul medical în sine.

► Ne trebuie foarte multă susţinere din partea tuturor instituţiilor, pentru că mă uit cu invidie la alte linii de business care generează marjă de profit de peste 10%, iar asigurările de sănătate nu sunt în această categorie. Asigurările de sănătate sunt asigurări cu o marjă mică, în momentul în care atingem o marjă de 3%-4% este ceva fabulos pentru domeniu.

► Noi am închis 2023 cu 274 de milioane de lei prime brute subscrise, am avut o creştere foarte bună, de peste 40% în 2023. Anul acesta avem ambiţii şi mai mari, să depăşim 300 de milioane. Noi ne-am eşantionat puţin calendarul pe piaţa din România, primul eşantion a fost 100.000 de asiguraţi, l-am atins. Acum am trecut de bariera de 200.000 de asiguraţi, următoarea este 300.000 de asiguraţi, la care sperăm să ajungem cât mai curând.

► Eu consider, ca spectator la piaţa de RCA, că merge într-o direcţie bună şi nu se ştie niciodată. Cu siguranţă este o piaţă de interes pentru toată lumea. Noi vrem să transpunem puţin experienţa pe care am avut-o în asigurări de sănătate.

► Pentru noi este o linie roşie, oricine poate plăti o sumă asigurată. Noi credem că asigurările, mai ales cele de sănătate, sunt 10% plăţi de indemnizaţii, 90% sunt serviciile. Cam aşa funcţionează conceptul pe care vrem să-l împingem în piaţă, toată lumea poate să plătească o indemnizaţie de spitalizare.