Auto

China, "taramul fagaduintei" pentru gigantii industriei auto mondiale

05.11.2003, 00:00 19

Anul trecut piata auto chineza a crescut cu 60%. In primele noua luni ale acestui an vanzarile de masini au plusat cu mai bine de 70%, depasind nivelul inregistrat pe ansamblul anului trecut. Confruntati cu recesiunea din ultimii ani de pe piata europeana si cea americana, producatorii auto mondiali nu aveau cum sa nu sesizeze oportunitatea pe care o reprezinta piata chineza pentru a-si "drege" rezultatele financiare.
Cu cea mai numeroasa populatie din lume, China este cale sa devina o forta si in domeniul industriei auto. Cu cele 1,2 milioane de masini vandute anul trecut, piata auto chinezeasca ocupa locul patru in lume ca marime dupa cea din Statele Unite (16 milioane de masii vandute anual) , Japonia si Germania. Si lucrurile nu se vor opri aici, deoarece si pentru acest an este estimata o crestere a pietei auto de 70-80%, ceea ce ar inseamna ca se va ajunge la 2 milioane de unitati.
In acest context, principalii investitori straini prezenti in China si-au anuntat intentia de a-si majora productia, astfel ca pana in anul 2007, capacitatea totala a fabricilor din China va ajunge la aproape 2,3 milioane unitati. Mai multi analisti au avertizat, insa, ca cererea nu va tine pasul cu capcaitatea de productie, iar companiile vor fi nevoite sa reduca preturile, ceea ce ar putea deteriora profitul companiilor.
Anul trecut, companiile din industria auto care activeaza in China au obtinut profituri brute de peste 5 miliarde dolari, ceea ce reprezinta o crestere de 60% fata de anul 2001. Valoric insa vanzarile au crescut cu 30%, depasind 78 de miliarde de dolari. Volumul de autovehicule comercializate de producatorii chinezi (pe piata interna si la export) a crescut cu 37,1% fata de cel din 2001, ridicandu-se la aproape 3,25 milioane de unitati. De asemenea, companiile si-au extins productia totala cu 38%.
La baza exploziei din ultimii ani a pietei auto chineze au stat investitiile straine. Piata chineza a fost asaltata de numeroase grupuri din domeniu, dupa ce autoritatile de la Beijing au aprobat, in anul 1985, prima fuziune dintre un producator autohton si o companie straina, care a condus la formarea societatii mixte Shanghai Volkswagen Corp.
Industria auto din China este reprezentata de aproximativ 110 producatori, dintre care numai 12 companii au o capacitate anuala de productie de peste 50.000 de autovehicule.



VOLKSWAGEN este primul grup strain care a intrat puternic pe piata chineza cu activitati de productie, ceea ce i-a permis sa detina in prezent mai bine de o treime din cea mai dinamica piata auto din lume, cea chineza. Concernul german detine doua societati mixte in China FAW-Volkswagen Automotive si Shanghai Volkswagen Automotive, care au produs circa 350.000 de automobile in primul semestru, de la vehicule din clasa mica pana la limuzine Audi. De altfel, Audi este masina oficiala a guvernului chinez, fiind marca lider in segmentul premium. Volkswagen construieste, printr-o investitie de 1,2 miliarde de euro, o noua fabrica in localitatea Changchun impreuna cu partenerul local First Automotive Works (FAW), care va putea produce 330.000 vehicule pe an.
Volkswagen intentioneaza sa-si dubleze productia anuala in China la 1,6 milioane de vehicule, in urmatorii cinci ani, pentru a-si pastra pozitia pe cea mai mare piata a sa, dupa cea germana.In acest sens Volkswagen a anuntat ca societatile sale mixte din China vor investi sase miliarde de euro (6,7 miliarde de dolari) in proiectele de expansiune, care vor fi finantate exclusiv din profitul realizat in China si care nu vor necesita imprumuturi din partea grupului.



FORD este prezent cu activitati de productie in China din luna aprilie 2001, cand a infiintat o societate mixta cu participatii egale impreuna cu producatorul autohton Chonqging Changan Automobile. Potrivit oficialilor, fabrica isi va majora productia de la 20.000 la 150.000 de autovehicule anual. De altfel, Ford a anuntat luna trecuta ca va investi peste un miliard de dolari, in urmatorii cinci ani pentru expansiunea din China, acesti bani fiind orientati in construirea unui al doilea centru de productie, precum si a unei fabrici de motoare. Al doilea producator de autovehicule din lume ca marime a debutat relativ tarziu pe piata chineza, lansand modelul Fiesta abia in luna ianuarie a acestui an.



DAIMLERCHRYSLER AG a decis la randul sau in lun august sa ridice miza pe China cu nu mai putin de 1 miliard de euro. Concernul german fabrica deja pe piata chineza vehicule marca Jeep la Beijing Automotive Industry Holding Co (BAIC). Potrivit reprezentantilor concernului german, din anul 2005 vor incepe sa fie produse si automobile marca Mercedes, pentru inceput fiind alese modelele Clasa C si Clasa E. Desi contractul dintre DaimlerChrsyler si BAIC a fost semnat anul acest, productia propriu-zisa va trebui sa mai astepte 18 luni, cat este de asteptat sa dureze procesul de aprobare de catre autoritatile chineze a noului joint-venture. DaimlerChrysler si BAIC vor aloca un miliard de euro pentru restructurarea Beijing Jeep Corp., construirea unei uzine noi si modernizarea altor facilitati, urmand ca pana in anul 2012 sa se ajunga la o productie anuala de 25.000 de automobile de lux , ceea ce ar corespunde unei cote de 10% din segment al pietei auto chineze.  Anul trecut, DaimlerChrysler a vandut 8.000 de automobile Mercedes pe piata chineza si estimeaza ca va vinde 10.000 in acest an. Cea mai mare parte dintre acestea, aproximativ 70%, sunt din modelul de lux Clasa S.



GENERAL MOTORS este prezent in China din 1995, cand a obtinut un contract in defavoarea rivalului Ford, prin care a infiintat societatea mixta GM Shanghai. Proiectul estimat la peste 1,5 miliarde de dolari a demarat cu greutate, din cauza birocratiei, astfel ca primul automobil a iesit de pe liniile de productie in 1998. Ulterior GM Shanghai a devenit al treilea mare producator auto din China, cu o cota de 9% din piata. Anul acesta, GM Shanghai isi va majora productia cu peste 70%, la un volum de 180.000-190.000 de unitati. In paralel, producatorul american asteapta aprobarea autoritatilor de la Beijing pentru a construi un nou centru de productie care si-ar putea incepe activitatea in 2005. In aceste conditii cifra de afaceri a companiei va ajunge anul acest la peste 4,5 miliarde dolari, adica dublu fata de anul trecut. In 2002, GM a vandut in China peste 110.000 de automobile, in crestere cu 90% fata de anul anterior.



BMW este ultimul venit pe lista grupurilor care vor sa produca in China, dupa ce autoritatile de la Beijing au aprobat infiintarea unei societai mixte cu grupul chinez Brilliance China Automotive Holdings. BMW va investi 450 milioane de euro si va detine jumatate din noua societate, care va produce anual 30.000 de autovehicule marca BMW din seriile 3 si 5, intr-o fabrica situata in provincia Liaoning, din nord-estul Chinei. Brilliance China, cel mai mare producator chinez de camionete, va prelua un pachet de 40,5%, iar restul actiunilor vor intra in posesia autoritatilor din provincia Liaoning. Miscarea BMW se inscrie in strategia BMW de a-si dubla vanzarile din Asia, in urmatorii cinci ani, la 150.000 de unitati anual. Paradoxal, cel ami vandut model BMW din China este in acest moment modelul de lux Seria 7.



TOYOTA, al treilea producator mondial ca marime din lume este prezent in China printr-un parteneriat cu compania chineza Tianjin FAW Xiali Automotive. FAW Xiali a vandut in primul semestru al acestui an aproape 75.000 de automobile, in coonditiile in care a produs aproape 85.000 de unitati. In aceste conditii, FAW Xiali reprezinta al treilea producator ca marime de pe  piata chineza.
Japonezii de la NISSAN sunt la randul lor interesati de piata chineza.  Nissan va infiinta Impreuna cu producatorul chinez Dongfeng Motor Corp o societate mixta, care ar putea produce 220.000 de automobile si 330.000 de autovehicule comerciale, pana in 2006. ionut.bonoiu@zf.ro